Thursday, April 29, 2010

Kes Amirul: Hishamuddin, Musa patut letak jawatan

Tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menubuhkan panel khas dan jaminan Ketua Polis Negara (KPN) bagi menyiasat kes remaja 15 tahun, Aminulrasyid Amzah yang mati ditembak Polis jam 2 pagi Isnin lalu, masih belum meredakan keresahan rakyat negara ini.

Ini disebabkan rakyat masih sangsi dengan penyiasatan polis terhadap polis. Kesangsian tersebut tidak dapat dielakkan kerana pernah berlaku dulu apabila Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dibelasah oleh Ketua KPN Tan Sri Rahim Noor.

Kejadian di lokap pada tahun 1998 itu kemudian diserahkan kepada penyiasatan polis. Malangnya, polis tidak dapat jumpa polis yang membelasah Anwar sehinggalah ditubuhkan suruhanjaya bebas. Suruhan tersebutlah yang dapat menemui pembelasah Anwar, iaitu KPN sendiri.

Kini kes yang sama berulang, adakah mahu diserahkan polis juga yang menyiasat salah laku polis? Inilah sebenarnya yang menyebabkan keraguan awam dan langkah terbaik ialah turut menubuhkan suruhanjaya bebas.

Cadangan Penasihat DAP Lim Kit Siang bahawa KPN Tan Sri Musa Hasan dan KP Selangor Datuk Khalid Abu Bakar mesti meletak jawatan kerana cuai, betul.

Malah jika perlu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein juga selayaknya meletakkan demi menggambarkan integriti dan tanggungjawab. Ini tidak asing, dan sebenarnya inilah yang menjadi amalan di negara-negara maju.

Dalam kes Amirulrasyid, beliau meninggal dunia akibat terkena tembakan polis setelah remaja itu dikatakan cuba melarikan diri selepas terserempak kenderaan polis peronda (MPV).

Rakannya, yang turut sama dalam kereta yang dipandu Amirulrasyid, bagaimanapun berjaya melarikan diri setelah kenderaan mereka terbabas.

Sebelum ini, kes Norizan Salleh, 30, dilaporkan mendakwa ditembak lima kali di bahagian dada dan tangan di sebuah lebuh raya ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Segambut.

Dilaporkan akibat serangan tersebut, Norizan mendakwa beliau cedera parah dan terlantar di hospital lebih dua minggu bawah pengawasan polis.

Beliau juga dilaporkan mendakwa terpaksa menanggung kos rawatan perubatan berjumlah hampir RM20,000.


No comments:

Post a Comment