Friday, November 8, 2019

Asal usul orang Kampar di Pahang

Kampung Tanjung Kerayong, Metakab: Majoriti penghuninya orang Kampar
Di Pahang, fenomena orang Kampar sudah menjadi lazim dan meletakkan kaum tersebut di dalam sejarah negeri ini sendiri. Rupa paras mereka sama seperti anak jati kelahiran Pahang, tetapi apabila bertemu sesama mereka, melalui bahasanya lah baharu diketahui mereka daripada entiti Kampar.

Kehadiran mereka, baik sebelum merdeka mahupun mutakhir, lebih sinonim dengan perniagaan. Samada di pekan sehari, pasar malam atau di ekspo-ekspo, mereka ada. Pasar Malam Mentakab umpamanya, mereka yang menguasai mewakili orang-orang Melayu.



Sesetengah mereka umpamanya di Temerloh, generasi pertama memiliki banyak tanah-tanah strategik seperti dalam bandar dan tepi jalan utama. Perbuatan berhemat dan jimat cermat sering dibangsakan sebagai tabiat orang Kampar. Namun hasilnya, mereka memiliki aset berharga dan lebih banyak daripada sesetengah orang Pahang sendiri.

Kini yang ada, adalah generasi kedua, ketiga dan keempat sejak kehadiran orang Kampar ke sini.

Artikel di bawah saya dapati daripada suatu hantaran nelalui media sosial, yang saya rasa amat berguna sebagai informasi semua.

Patopang, Mandeleong dan Caniago. Setiap suku ini ada juga pecahannya tapi tidak sebanyak suku Melayu. Orang2 Kampar tersebut dgn kealimannya dan berpegang teguh kepada ' Adat Bersendi Syarak dan Syarak bersendikan Kitabullah. Syarak Menyebut, Adat Membuat.'

Orang suku Kampar (Kampau) berasal dari lima (5) kota utama yang merupakan penempatan utama di tepi Sungai Kampar di Kabupaten (daerah) Kampar di Riau, Sumatera iaitu:

i. Kuok (pekan sehari: Selasa)
ii. Salo (pekan sehari: Isnin)
iii. Bangkinang (pekan sehari: Ahad dan Rabu)
iv. Air Tiris (pekan sehari: Sabtu)
v. Rumbio (pekan sehari: Khamis)
Setiap kota terdiri daripada empat (4) suku utama iaitu:

i. Domo Bagindo Bosau
ii. Tok Said
iii. Piliang
iv. Melayu

suku lain :
1. Pitopang
2. Bendang
3. Kampai

Setiap suku mempunyai seorang ketua. Oleh yang demikian setiap kota akan memiliki 4 orang ketua suku yang akan menghadiri pertemuan ketua-ketua suku di kota Bangkinang. Ketua suku yang mempunyai bilangan anak buah yang teramai akan dipilih sebagai ketua suku sesebuah kota. Setiap perhimpunan ketua-ketua suku di Bangkinang akan dihadiri oleh 20 orang ketua suku (4 X 5). Seorang ketua suku sesebuah kota yang mewakili anak buah yang paling ramai akan menjadi ketua suku orang Kampar.

Pada awalnya Orang Kampar datang ke malaysia / Semenanjung Tanah Melayu melalui jalan laut Selat Melaka. Setelah itu mereka menggunakan jalan sungai dan darat. Seterusnya mereka membuat penempatan baru di kawasan sekitar sepanjang Sungai Pahang. Penempatan baru orang-orang Kampar bermula dari Pekan – Chenor – Temerloh – Jerantut. Selain itu mereka juga tersebar ke Kuantan – Mentakab – Kerdau - Kuala Krau dan Kuala Lipis.

Orang-orang Kampar yang mendarat di pantai barat Semenanjung membuat penempatan baru di Selangor (terutamanya di Batang Kali dan Kajang), di Perak (terutamanya di Batu Gajah, Kampar dan Parit Buntar).

Pekerjaan utama orang-orang Kampar ialah berdagang.

Kini anak-anak keturunan Kampar sudah tersebar di merata ceruk-rantau Malaysia dan hidup membaur dengan keturunan suku-suku yang lain. Sebahagian daripada masih mewarisi bahasa dan budaya Kampar manakala sebahagian lagi sudah terputus hubungan dengan asal usul mereka.

sekarang ini ciri-ciri tradisional masyarakat kampar agak sukar ditemui lagi disebabkan arus pemodenan. tetapi masih boleh juga ditemui ciri-ciri tradisional kampar (walaupun amat sedikit) sekiranya melalui kwsn kampung2 di sekitar daerah kampar, perak.

Sejarah masyarakat Kampar di Malaysia bermula dri tahun 1526 apabila rombongan pembesar2 dri Kampar mengiringi Raja Muzafar Shah, Putera Mahkota Sultan Mahmud Shah Melaka, belayar ke Gangga Nagara (Perak) dan mendarat di Beting Beras Basah, di kuala Sg Perak, dekat Bagan Datoh. Mereka kemudiannya menobatkan Putra Mahkota tersebut sebagai Sultan Muzafar Shah Perak. Sultan Mahmud mengambil perlindungan di Kampar yg diperintah oleh abangnya Raja Abdullah, apabila kalah dgn Portugis thn 1511 lari ke Pulau Penyengat di Bintan dn seterusnya ke Kampar.


Adiknya Muzafar bernama Alauddin Shah menjadi Sultan di Johor dan keturunan akhirnya adalah Sultan Mahmud yg mangkat dijulang. Setelah itu Johor diperintah oleh raja2 keturunan Bugis. Pekan Kampar di Perak memangnya dipelopori oleh orang2 Kampar dri Riau. Dauk Bahaman, Pahlawan Pahang, ayahnya adalah keturunan Kampar dri Bangkinang. Masyarakat Kampar banyak terdapat di pesisir negeri Perak dri Hutan Melintang ke Teluk Intan, Kampar, Tapah, Parit, Slim, Tg Malim, di Selangor di kawasan pesisir dri Kuala Selangor smpai ke Sabak Bernam, Batang Kali, Sg Masin, Ulu Yam, Kuang, Rawang, Kg Medan PJ, Sentul, Shah alam , Klang dan Gombak. Di Pahang pula di Dong, Raub, Jerantut feri, Pasar Kuala Kerau dan Kerdau, Bt 1 Temerloh, Mentakab, dan Bt 8 Kuantan. Di Johor pula di Bt 4 jln Kota Tinggi-Mersing.

Antara anak-anak Pahang yang berketurunan Kampar adalah Penyanyi Negara No.1 ,YH Allahyarham Dato Sudirman Haji Arshad dan Pengarah Filem,U-Wei Haji Shaari.

Sumber Rujukan : FB Keturunan Kampar di Malaysia.

*admin terpaksa memotong beberapa perenggan didalam artikel ini kerana ianya lebih bersifat peribadi dan tatabahasanya yang tidak rasmi akan mencacatkan keseluruhan artikel ini.

*admin tidak bertanggungjawab atas tulisan yang dikongsikan.sebarang cadangan dan pandangan mengenai artikel ini sangat-sangat dialukan.

No comments:

Post a Comment