Thursday, April 8, 2010

Isu Apco: Najib terperangkap konspirasi Zionis?

Oleh AHMAD NIZAM HAMID

Saya pernah terbaca didalam sebuah buku tentang Almarhum Presiden Sukarno. Diceritakan Sukarno ini sememangnya terkenal sebagai seorang 'womaniser'.Ketika melawat USSR,pihak KGB diberitakan telah memerangkap Sukarno dengan mengambil gambar beliau didalam keadaan yang begitu 'intimate' dengan seorang wanita Russia.

Pihak KGB mahu menggunakan gambar (atau mungkin juga filem) tersebut untuk menundukkan Sukarno;untuk menjadikan Sukarno sebagai alat kepada Russia dengan jalan membuat ugutan akan menyebarkan foto-foto itu ke khalayak di Indonesia.Didalam buku tersebut dinyatakan dengan tenang Sukarno menjawab bahawa beliau tidak peduli jika rakyatnya tahu malah beliau percaya rakyat bangga mempunyai presiden yang 'ganteng' dan gagah perkasa.

Demikianlah catatan tentang Sukarno.Alhasilnya KGB gagal mempergunakan Sukarno untuk dijadikan alat mereka. Itu Sukarno yang punya tampang yang tidak mudah ditundukkan.

Sekiranya kita pengamat yang tulus maka tentunya akan dapat dilihat beberapa contoh teladan bagaimana pemimpin sesebuah negara itu dipergunakan menjadi alat kepada negara asing atau didalam lain perkataan menjadi 'stooges' dek disebabkan ada jerangkung didalam almari (skeleton in the closet) yang berkaitan dengan keperibadian pemimpin negara berkenaan misalnya.

Bahkan bukan menjadi rahsia tersembunyi ada pemimpin negara tertentu diperalatkan hanya kerana masalah moral mereka-hubungan seks terlarang misalnya-dijadikan alat perasugut agar individu tersebut akur kepada kehendak kuasa asing berkenaan.Atau ada juga yang dimotivasikan oleh wang dan kemewahan maka individu tersebut sanggup menjual negara dan 'sold his/her souls' kepada negara asing.

Malah kaedah ini menjadi sebahagian daripada modus operandi agensi perisikkan untuk mengrekrut agen atau talibarut mereka yang kemudiannya diletakkan (planted) didalam posisi Kerajaan bagi mengumpulkan maklumat.Kita boleh sahaja membaca novel-novel perisikkan khususnya yang mengambil latar masa sewaktu Perang Dingin (jika begitu malas untuk membaca buku-buku separa-ilmiah) tentang peranan dan kaedah yang digunakan oleh agensi perisikan asing khususnya yang memang sudah tersohor seperti CIA, KGB (sekarang NKVD), MI5/MI6. MOSSAD mahupun Cawangan Khas di negara kita sendiri.

Harus difahami bahawa agensi perisikkan ini untuk membuat 'penetration' keatas sesebuah negara tentunya tidak akan datang secara 'bona fide',maksudnya mereka akan datang ke sesebuah negara secara berselindung (camouflage) seperti NGO atau Perniagaan atau Konsultan hatta sebagai pelancong dan sebagainya.

Ertinya mereka ini tidak akan datang berjumpa dengan kita memperkenalkan diri "I am from MOSSAD and we want to recruit you," sebaliknya pendekatan yang digunakan cukup berhemah serta halus.

Berbalik kepada isu APCO,saya begitu musykil bagaimana Dato Seri Najib Razak,boleh melantik syarikat ini sebagai konsultan bagi pihak kerajaan (saya lebih senang menyebut APCO diupah menjadi konsultan kepada Najib menggunakan wang rakyat) tanpa dilihat atau disaring latarbelakang siapa-siapa (who's who) di belakang syarikat berkenaan.

Malah apakah keperluan Kerajaan mengupah konsultan sebegini yang antara lain,terma rujukannya untuk membantu “membina imej” negara dan mengendalikan "strategi komunikasi".Apakah perlantikkan APCO memperlihatkan kegagalan Wisma Putra berperanan di peringkat antarabangsa vis-a-vis dunia diplomasi.Jika demikian,maka langkah yang paling baik diatas kegagalan tersebut ialah samada Menteri Luar dipecat atau meletakkan jawatan secara sukarela dan seluruh Wisma Putra perlu 'revamp'.

Namun begitu persoalan pokok ialah kenapa tidak ada sebarang saringan keselamatan atau mekanisme yang dapat menentukan latarbelakang APCO ini?Bagaimana pula dengan peranan penasihat keselamatan PM?Apakah mungkin Najib Razak 'brush aside' nasihat dan pandangan mereka itu.

Saya fikir Najib tidak naif.Di era ini maklumat dihujung jari,dengan hanya menaipkan perkataan APCO di enjin carian,akan dapat diperolehi maklumat latarbelakang APCO,itu pun jika Najib tidak mahu menggunakan para pegawainya untuk membuat semakan.Didalam lain perkataan anak sekolah Darjah Enam pun boleh menggunakan internet untuk mencari maklumat berkenaan.

Dan tentunya jika Najib seorang yang sensitif beliau tidak akan memilih melantik APCO yang kaitannya begitu jelas bertaut dengan Israel (dan agensi Keselamatan/Perisikkan Israel) sebagai konsultan.Ianya bukan sahaja boleh dinilai bersifat khianat kepada perjuangan rakyat Palestin malah kepada saya (dan saya percaya jutaan rakyat Malaysia) turut khianat kepada keselamatan negara yang di kompromikan.

Atau mungkinkah Najib memilih untuk mengupah APCO yang saya percaya beliau sejak dari awal punya pengetahuan penuh latarbelakang syarikat ini punya kaitan rapat dengan Israel diatas sebab-sebab tertentu yang dirahsiakan.Saya tidak fikir Najib naif atau berminda leceh,namun keputusan beliau menggunakan khidmat APCO ini yang sekali gus berkompromi dengan keselamatan negara tentunya mengundang persoalan.

Memahami Najib yang tidak punya tampang seperti Bung Karno dan sikap Najib yang membisu seribu bahasa berkaitan isu ini,saya bimbang jika ada yang menyorot isu ini sebagai konspirasi agen asing atau MOSSAD terhadap Najib.Saya punya keyakinan kebimbangan ini turut di kongsi oleh ramai rakyat Malaysia.

Dan tentunya jalan terbaik buat Najib bukan sekadar memberikan penjelasan menyeluruh (full and frank disclosure) malah perlu mengambil inisiatif untuk membenarkan Suruhjaya DiRaja ditubuhkan bagi menjalankan siasatan;disamping itu juga langkah yang paling mulia ialah dengan menamatkan perkhidmatan APCO.Najib perlu mengambil tanggungjawab ini dengan segera.

Jika tidak Najib akan selamanya dikecam dan dikenang sebagai Perdana Menteri yang membenarkan agen asing bertapak di Negara kita dan berkompromi dengan keselamatan negara.Najib akan dikenang sebagai Perdana Menteri yang menjemput zionis masuk ke negara kita.Pilihan tentunya di tangan Najib bagi menentukan kepentingan politik peribadi beliau atau kepentingan negara keseluruhannya.

Kita menjerit-melaungkan betapa kita senantiasa bersama menyokong rakyat Palestin berjuang menentang imperialisme Israel.Namun ternyata kata-kata hanyalah klise semata-mata sedangkan hakikatnya pemimpin negara rela dipergunakan oleh agen Zionis.



No comments:

Post a Comment