Saturday, April 24, 2010

Langsung dari Hulu Selangor 2

Harapan PR menang di Hulu Selangor semakin cerah

Oleh SUHAIMI SAID

Sasaran PR untuk mencapai peratusan undi di kalangan pengundi-pengundi India, Cina, Melayu dan Orang Asal sudah tercapai, dan petugas-petugas kini hanya perlu untuk mempertahankan pencapaian itu, atau menaikkan lagi peratusan itu sehingga hari mengundi, maka, sudah semacam ada kepastian bahawa Hulu Selangor akan diwakili oleh Datuk Zaid Ibrahim didalam PRK kali ini.

Pengundi-pengundi UMNO jelas keciwa dengan keputusan BN meletakkan calon dari MIC. Bahkan mereka mempertikaikan keputusan pimpinan UMNO dan BN itu sebagai perbuatan yang membelakangkan kepentingan UMNO.

Bagi mereka, MIC jauh lebih cerdik dan bijak dari UMNO menyusun strategi politik. Dengan BN meletakkan calon dari MIC yang bukan Palanivel, MIC memperolehi dua faedah. Faedah pertama, MIC memperolehi tambahan seorang Senator dan dapat pula meletakkan calon.

Ahli-ahli UMNO Hulu Selangor yang tidak berpuas hati akan mengajar pimpinan UMNO, mereka mahu calon MIC ini kalah agar mereka dapat mempastikan bahawa didalam Pilihanraya akan datang UMNO boleh meletakkan calonnya mewaakili Barisan Nasional, dan jika MIC ini menang, maka tidak mungkin kawasan Hulu Selangor ini akan dipertandingi oleh UMNO untuk mewakili BN.

Didalam kerja-kerja saya dari rumah ke rumah khususnya rumah-rumah orang UMNO, hampir sekata mereka berkata bahawa mereka adalah UMNO tegar dan mereka tidak rela mereka diwakili oleh MIC. Alasan mereka agak racialistik dan kata-kata mereka tak perlu saya turunkan disini, tetapi mesejnya adalah jelas bahawa mereka tidak mahu calon MIC ini menang.

Trend ini melanda keseluruhan kawasan Orang Melayu, dan trend inilah yang akan memenangkan Datuk Zaid Ibrahim yang mewakili Pakatan Rakyat.

Ribut landa Felda Suharto

Jam 4.00 petang 21.4.10 hujan ribut melanda Felda Suharto. Banyak pokok-pokok yang tumbang. Poster-poster, banner dan bendera dari kedua parti habis ditiup angin. Dan hujan hingga ke malam. Program kami rumah ke rumah di waktu petang dibatalkan. Dialog kami dengan peneroka juga terpaksa dibatalkan. Pokok nangka yang tumbang menghempap khemah kami dan merosakkan PA system kami. Mujur juga kami ada 5 PA system, rosak satu ada 4 lagi.

Waktu malamnya, bermula 9.30 malam, kami ada ceramah di Felda Sg Tengi, di Felda Sg Tengi Selatan, di Felda Suharto dan di Felda Gedangsa.

Diantara penceramah-penceramah kami adalah YB Tian Chua, Prof. Shahril, YB Nurul Izzah, Peguam Wan Rohimi, YB Dr Zulkifli Ahmad, Datuk Fauzi Abdul Rahman, dan lain-lain penceramah.

Insya Allah, trend sokongan ini mulai dirasakan bahawa peneroka-peneroka Felda dan Generasi Kedua di keempat-empat rancangan Felda ini menyaksikan perubahan. Kalau dulu BN menang besar dari pengundi-pengundi peneroka dan generasi kedua tetapi kali ini keadaan sudah berubah. Kemungkinan juga BN masih boleh menang, tapi dengan majoriti yang tipis di kawasan Felda ini.

Apa yang diperlukan oleh PR di kawasan Felda dan Ulu Bernam ini bukanlah untuk menang, tapi untuk mengurangkan majoriti BN, dan dengan itu sudah cukup untuk memenangkan PR untuk kerusi Parlimen Hulu Selangor memandangkan kedudukan PR kini sudah mengatasi BN di dua kawasan DUN yang lain.

Perubahan nyata juga turut dirasakan di kawasan Orang Asal. Kalau dalam Pilihanraya Umum 2008 lalu, PR hanya mendapat undi yang sangat kecil di perkampongan orang Asal, tetapi kedudukan kini sudah hampir memihak kepada PR. Undi Cina dan India memihak kepada PR dengan 70%-30%. Maka undi di Rancangan-Rancangan Felda Hulu Selangor ini hanya perlu bertahan dengan undi pada tahun 2008, tetapi trend yang ada menunjukkan bahawa dengan kempen berterusan oleh Biro Felda PKR Pusat dan Negeri-Negeri undi di rancangan Felda bukan sahaja boleh bertahan dengan undi 2008 bahkan boleh mengatasinya untuk PR.

Pagi ini saya cukup sibuk untuk mengaturkan pertemuan-pertemuan besar di ke empat-empat rancangan Felda ini termasuk mengaturkan lawatan Dato Seri Wan Azizah dan ceramah umum Dato Seri Anwar Ibrahim.

Lawan tetap lawan, Insya Allah, PR akan menang dan Datu Zaid akan dinobatkan sebagai Ahli Parlimen Hulu Selangor.

No comments:

Post a Comment