Monday, November 29, 2010

Fitnah keluar parti: CMK akan saman Utusan

TEMERLOH: Blogger Cucu Mat Kilau (CMK) akan bertindak menyaman akhbar rasmi Umno Utusan Malaysia yang didakwa memfitnahnya keluar parti sedangkan beliau tidak pernah dihubungi oleh wakil berkenaan.

Lebih malang lagi, CMK atau nama sebenarnya Mohd Shukri Ramli, difitnah pernah mencium Ketua Umum PKR, sedangkan beliau tidak pernah berbuat demikian.

“Ada tiga perkara pembohongan Utusan, pertama saya tidak pernah pun dihubungi. Memang saya ada menyebut dalam facebook dan blog saya sedang mempertimbangkan untuk keluar PKR tapi saya belumpun buat sidang media lagi dan keputusan belum dibuat. Jadi cerita dibuat berdasarkan andaian.

“Kedua, penulis itu buat fitnah kata saya pernah mencium Anwar. Itu karut, saya tak pernah mencium Anwar dan mungkin penulis mengambil gambar dari blog Anwaribrahimdotcom.blogspot.com yang dikendalikan oleh blogger Umno.

“Ketiga, ayat yang digunakan penulis menggambarkan seolah-olah saya belot kepada perjuangan Pakatan sedangkan saya masih kekal menyokong perjuangan,” katanya ketika ditemui di sini petang semalam.

Bekas calon PKR Dun Kemayan pada PRU 2008 itu turut mempertikaikan, bagaimana penulis sebuah akhbar arus perdana sanggup mengenepikan nilai-nilai kewartawanan tulen sehingga mereka-reka cerita tanpa merujuk kepada sumber sebenar.

CMK yang juga merupakan salah seorang editor laman popular Pahangdaily yang kini tidak boleh diakses kerana diserang, mengakui beliau memang pernah menggambarkan rasa tidak puas hati terhadap pemilihan kepimpinan PKR baru-baru ini.



Serentak dengan itu beliau pernah membayangkan mahu keluar PKR dan menubuhkan NGO bagi menumpukan perjuangan membela hak rakyat sebagaimana yang dilakukannya terhadap pencerobohan tanah rizak surau di Inderamahkota sebelum ini.

“Cerita yang tersiar dalam akhbar Utusan milik Umno itu menggambarkan seolah-olah saya telah ‘dibeli’ sehingga sanggup belot daripada membela keadilan sehinggakan ramai rakan yang menghubungi bertanya berapa saya ‘dapat’”, tegasnya kesal.
Inilah gambar yang diputarbelit oleh akhbar Utusan.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1127&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm

GAMBAR:

1. Keratan akhbar Utusan.

2. Gambar inilah yang dieksploitasi oleh Utusan mendakwa gambar CMK, sedangkan itu gambar individu lain.




No comments:

Post a Comment