Wednesday, November 24, 2010

Kerajaan mahu jimat? Guru kena cetak sendiri slip gaji!

Apakah kantung kerajaan benar-benar kekeringan sekarang? Apakah kerajaan mahu menjimatkan perbelanjaan bagi kegunaan pilihan raya akan datang sehingga kakitangan awam sekarang tidak dapat lagi menerima slip gaji?

Imej yang dipaparkan di atas ialah slip gaji terakhir seorang guru yang mana menyatakan tidak akan ada lagi penyata yang akan dicetak oleh Akauntan Negara mulai November. Justeru jika guru-guru perlukan slip masing-masing mereka terpaksa mencetaknya sendiri di laman jabatan tersebut.

Tindakan ini menimbulkan tanda tanya dan kekeliruan kepada guru-guru kerana slip gaji tersebut memang diperlukan bagi meneliti pendapatan masing-masing setiap bulan dan juga untuk kegunaan lain. Sebelum ini slip gaji dipos ke sekolah-sekolah sedangkan selepas ini mereka terpaksa pula mencetaknya sendiri. Jadi ini sudah tentu agak menyukarkan mereka.

Rungut guru-guru, sebelum ini peruntukan untuk urusan kementerian mereka sudah banyak dipotong dan dibekukan sehingga merencatkan pengajaran, pembelajaran, ko-kurikulum, hal ehwal murid, kursus dan sebagainya. Kini slip gaji mereka pula yang dikorbankan. Sedangkan mereka tidak pernah dimaklumkan sebelum ini, melainkan hanya catatan pada slip gaji.

Pada masa ini dianggarkan terdapat kira-kira 400,000 guru di seluruh negara. Jika diandaikan kos setiap slip gaji dan pengeposan bernilai RM1, ini bermakna kerajaan BN dapat menjimatkan RM400,000 sebulan atau RM4.8 juta setahun!





No comments:

Post a Comment