Tuesday, November 9, 2010

Ku Li: Sebelum PRK disanjung, selepas menang ditenggelamkan

Petang semalam secara kebetulan, saya sempat duduk sambil minum-minum dengan seorang ahli Umno. Tapi dia bukan sembarangan ahli Umno kerana pada satu masa dulu pernah menjawat Ketua Pemuda Semangat 46 negeri Pahang, iaitu sebelum parti itu dikuburkan sendiri oleh presidennya, Tengku Razaleigh Hamzah (Ku Li).

Sampai sekarang pun dia mengaku masih menjadi pengikut setia dan memuja Ku Li.

Dalam bersembang-sembang itu saya amat tertarik dengan kenyataan kecewanya yang dibuat oleh Umno sendiri terhadap bosnya itu.

Katanya, manakan tidak, semasa memujuk Ku Li menjadi pengarah atau calon dalam pilihan raya kecil (PRK) Galas dulu bukan main lagi bekas Menteri Kewangan itu dipuja dan diangkat kembali sebagai seorang tokoh bahkan negarawan.

Bukan main lagi akhbar-akhbar lidah rasmi Umno mencanangkan bahawa” “Umno tidak pernah pinggirkan Ku Li”. Pendek kata, Ku Li diangkat sehingga menenggelamkan nama Ketua Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapha Mohamed.

Highlight luar biasa itu dibuat dipercayai bagi memujuk Ku Li mengambil alih teraju utama dalam PRK Galas yang berlangsung 4 November lalu.

Sudah tentu keputusan Umno Pusat itu ialah setelah merasakan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mempunyai kemampuan untuk merampas kerusi tersebut daripada PAS.

Sudah tentu Muhyiddin sendiri tidak ‘makan cekak’ atau cuak untuk memimpin tentera pilihan raya BN di Gua Musang itu, walaupun tugas tersebut sepatutnya tergalas di bahunya. Kebetulan pula, janji-janji bohongnya di PRK Manek Urai tahun lalu masih segar dalam ingatan penduduk Kelantan dan ini menghantuinya.

Lalu dalam keadaan begitu, ‘aura’ Ku Li pun dipertaruhkanlah. Dan pada ketika itulah nama bapa saudara bekas permaisuri Kelantan itu dipuji dan dipuja. Walaupun beliau hanya berstatus Ketua Bahagian Umno Gua Musang, labelnya diletakkan seolah-olah berjawatan menteri pusat dan saban hari gambar dan beritanya terpapar di skrin televisyen seluruh negara.

“Tapi demi diumumkan saja kemenangan Abdul Aziz sebagai calon BN di Galas, semua media difokuskan sebagai kemenangan (Perdana Menteri) Najib. Kononnya tanda rakyat telah kembali kepada Najib dan BNlah, dasar Najib diterimalah rakyatlah, hadiah untuk Najiblah, petanda Najib akan umum PRU lebih awallah...

“Semuanya Najib walaupun beliau terlantar demam (cengkering) di hospital. Mana Ku Linya? Mana terima kasih kepada Ku Li? Mana puji-pujian dan sanjungan kepada Ku Li sebelum PRK,” herdik kawan saya bekas Ketua Pemuda Semangat 46 Pahang itu dalam nada pura-pura geram.

Maknanya, Ku Li hanya dijadikan seperti terompah kayu, apabila perlu untuk ke jamban maka Umno akan sarung di kakinya dan apabila sudah beres lantaklah kamu nak tertonggek kat mana.

Saya hanya mengangguk-angguk perlahan membenarkan kenyataannya. Saya fikir, tentu sebelum memujuk Ku Li menerajui PRK Galas dulu beliau dijanjikan pelbagai habuan, mungkin termasuk dilantik menjadi menteri pusat!

Dalam hati saya... “aikkk, takkan baru ini kenal fiil perangai Umno? Aku yang tak pernah masuk Umno pun tau buruknya fiil perangai Umno. Bak kata pepatah, ibarat anjing yang suka menghidu tahi, maka perangainya walau macam manapun akan tetap gemar menghidu tahi!









No comments:

Post a Comment