Monday, April 26, 2010

Ahli Parlimen Temerloh derhaka?

Cerita Ahli Parlimen Temerloh Datuk Saifuddin Abdullah ‘derhaka’ kepada dua ibu bapanya muncul lagi. Kali ini cerita tersebut muncul daripada seorang yang mendakwa ‘berpangkat’ bapa saudara kepada Timbalan Menteri Pengajian Tinggi itu.

Cerita itu bermula apabila orang tua berkenaan baru-baru ini bertemu penulis dan bertanyakan tentang potensi Parlimen Temerloh pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.


Bila menyebut tentang Saifuddin beliau lalu bercerita tentang kisah ahli MKT Umno itu yang dikatakan bersifat tidak hiraukan keluarganya, termasuk jarang menziarahi ayahnya semasa terlantar sakit.

Ayahnya Ustaz Abdullah Tahir, 78,telah meninggal dunia pada 31 Mac lalu dan disemadikan di rumah salah seorang adiknya di Rawang dan semadikan di sana.

Namun ketika keluarga Saifuddin mengadakan kenduri di rumah ibu bapanya di Taman Seri Semantan, Temerloh kira-kira tiga bulan lalu, Saifuddin dikatakan tidak pulang menyebabkan adik beradiknya merasa amat kecewa. Terutama ketika itu ayahnya, seorang pesara guru, sedang terlantar kesakitan.

Orang tua tadi bercerita, yang bercerita tentang ‘kederhakaan’ Saifuddin itu bukan orang lain, tetapi adik beliau sendiri iaitu Datuk Najmuddin, seorang bersatatus CEO. Saifuddin dikatakan jarang menjenguk orang tuanya meskipun ayahnya dikatakan telah terlantar kesakitan selama lima tahun.

Sebenarnya cerita Saifuddin yang jarang melawat keluarga telah lama menjadi ‘rahsia umum’ di Temerloh, sehinggakan dianggap biasa sahaja oleh jiran-jiran dan sanak saudara bekas Pengerusi Majlis Belia Malaysia itu.

Namun sebelum PRU 12 yang lalu di mana bertanding buat pertama kali, dikatakan balik ke rumah dan berjaya ‘memohon restu’ bersalam dengan ayahnya yang sedang sakit, dirakamkan wartawan akhbar Sinar Harian Temerloh. Selepas itu, kisah ‘si-tenggang’ Saifuddin tenggelam timbul.

Namun akhir-akhir ini cerita tersebut dibangkitkan kembali. Kenapa? Wallahua’lam.

Cerita bersifat terlalu peribadi itu mungkin tidak sepatutnya dibangkitkan, namun sebagai pengundi di parlimen ini, penulis juga mempunyai seorang ahli parlimen yang baik!



No comments:

Post a Comment