Thursday, August 5, 2010

Pandangan berbeza Srikandi dan Puteri tentang cadangan sekolah hamil

Saranan pembinaan sekolah hamil peringkat kebangsaan akan menyebabkan gejala zina dan pergaulan bebas semakin berleluasa, kata ketua Srikandi PKR, Siti Aishah Shaik Ismail.

Beliau berkata, idea atau cadangan itu tidak masuk akal dan menghina generasi muda khususnya wanita.

"Saya tidak menolak bahawa remaja-remaja ini harus diberi peluang kedua tetapi dalam bentuk pencegahan dan bukannya satu bentuk habuan yang akhirnya akan mengakibatkan ia menjadi semakin sukar dibendung.

"Kita mahukan satu generasi yang lebih baik kerana mereka merupakan generasi yang akan mewarisi masa depan, namun dengan keluarnya idea dan pendekatan ini saya merasakan ia sesuatu yang cukup dikesali," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Baru-baru ini Ketua Puteri Umno Malaysia Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin menyarankan supaya kerajaan membina sekolah pelajar hamil peringkat kebangsaan yang sebelum ini diutarakan oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ali Rustam.

Siti Aishah berkata, isunya ialah pembendungan dan pencegahan pergaulan bebas yang akan membawa kemudaratan.

Katanya, ia bukan memikirkan mahu menhabiskan wang rakyat untuk sesuatu yang tidak langsung membantu.

Menurutnya, jika benar kerajaan mahu membantu generasi ini maka pencegahan dan peranan institusi agama itu harus diperhebatkan bukan berdiam diri dan akhirnya ia tidak membawa apa-apa. Membina bangunan bertingkat dan juga prasarana seperti itu bukan jawapan yang tepat.

"Sudah berapa banyak rumah-rumah perlindungan diwujudkan dan badan-badan khas seperti Jabatan Kebajikan Masyarakat dan juga badan-badan bukan kerajaan (NGO) ditubuhkan untuk menangani masalah ini namun masih menemui jalan buntu.

"Jadi saya rasakan bahawa pembinaan sekolah hamil bukan jawapannya melainkan gerak kerja dan tanggungjawab yang perlu dilakukan oleh kerajaan sendiri," katanya.

~ FMI

No comments:

Post a Comment