Saturday, August 28, 2010

Balendran ikrar untuk menangkan PAS

Pertama kali bertemu beliau yang sering mengikut bapanya menghadiri program, saya hanya menganggap Balendran, 24, seorang pemuda biasa yang peramah dan tampan seiras pelakun Bollywood, tanpa menduga beliau mempunyai bakat besar sebagai pemimpin.

Sehinggalah baru-baru ini tatkala mendengar beliau berpidato sebagai Ketua Pemuda Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) sempena pelancaran DHPP peringkat negeri Pahang di Jerantut.

Anak kepada Timbalan Ketua DHPP Pusat, N. Balasubramaniam ini ternyata berbakat dan menampilkan ciri-ciri kepimpinan.

Paling menarik ialah beliau berjaya memukau perhatian pendengar dengan meluahkan perasaan mewakili kaum India di Malaysia yang telah sekian lama tertipu dengan parti kerajaan.

“Sekian lama kami menaruh harapan untuk hidup lebih bererti di bumi Malaysia ini, setiap kali diberi kepercayaan oleh BN untuk memberikan kehidupan yang sempurna. Kami juga diulit dengan janji yang indah. Apa yang kami ingin hanya sebidang tanah sekadar untuk mendirikan rumah sebagai tempat berteduh dan bercucuk tanam. Inginkan pendidikan yang sempurna untuk anak cucu kami. Sayangnya kami hanya sekadar ditaburi segunung janji sebelum kami membuang undi. Beginilah hidup kami sejak lebih 50 tahun yang lalu,” ucapnya dalam bahasa Melayu yang fasih menyorot nasib bangsanya yang ketinggalan tetapi paling setia menyokong BN selama ini.

Apa yang diutarakannya ialah nasib bangsa India yang sejak ratusan tahun dulu dibawa penjajah ke sini untuk menjadi buruh ladang dan tidak banyak berubah meskipun sudah lebih setengah abad merdeka di bawah kerajaan BN.

“Bangsa kami terus hidup dalam keadaan ketinggalan. Tiba-tiba ditakdirkan Tuhan, kami telah dipertemukan dengan sinaran cahaya bulan purnama iaitu PAS. Selama ini kami telah ditakutkan bahawa PAS akan memaksa orang bukan Islam sepuya memeluk Islam, PAS Zalim dan negara akan huru hara jika PAS memerintah.

“PAS akan mengharamkan kebudayaan dan adat resam kaum lain. Kami takut lagi ditakutkan terhadap PAS pada ketika itu. Namun segala-galanya berubah apabila tuhan mentakdirkan Tok Guru Datuk Nik Aziz memerintah Kelantan, barulah kami faham bahawa PAS tidak seperti yang digambarkan oleh mereka yang dusta dan suka melemparkan fitnah.”

Memang selama ini Umno/BN berjaya mengekalkan kuasa dengan memainkan isu perkauman. Oleh kerana PAS merupakan lawan Umno, maka kepada orang Melayu PAS dipropagandakan sebagai pengganas, ekstrim dan anti bukan Melayu. Fenomena ini berterusan sehinggalah Pilihan Raya Umum (PRU) 2008 di mana berlaku anjakan paradigma di mana PAS tidak lagi ditakuti seperti sebelumnya.

“Apabila kami melihat Tok Guru sendiri meraikan sami-sami dalam majlis yang dihadiri Tok Guru bahkan pernah mengangkat tangan Penasihat Persatuan Hindu Sanggam. Maka fahamlah kami bahawa PAS dan pemimpinnya adalah orang yang mulia, yang mencintai kedamaian dan kasih sayang sesama manusia yang menghormati manusia lain walaupun bebrbeza agama dan bangsa, yang berlaku adil apabila diberi amanah dalam pemerintahan”.

Hujah Balendran, setelah rapat dan bergaul dengan PAS, barulah mereka faham bahawa Islam tidak pernah menghalang kebudayaan agama lain apatah untuk memaksa orang bukan Islam supaya masuk Islam.

“Sesungguhnya kami amat merasa bersalah dan berdosa kepada Tuhan kerana selama ini kami telah membenci orang yang baik-baik dan jujur dalam hidup dan perjuangan mereka.

“Justeru itu, untuk menebus kembali kesilapan kami sebelum ini kerana membenci orang yang baik-baik ini, kerana termakan fitnah Umno, MCA dan MIC maka kami dengan ini berjanji akan terus memberi sokongan kepada PAS dan akan bekerja kuat agar PAS menang dalam pilihan raya umum akan datang.

“Ini adalah ikrar kami dari Pemuda DHPP Pahang. Kepada pimpinan PAS, ambillah janji dan ikrar kami ini sebagai semangat untuk terus mara ke hadapan. Kami setia kepada anda selagi mana anda setia dengan perjuangan Islam.

“Kami tahu bahawa Islam adalah untuk semua dan keadilan Islam adalah untuk semua. Andaikata Tuhan menganugerahkan kemenangan kepada anda, jangan sekali-kali mengkhianati kami, kelak Nabi anda dan Tuhan Allah akan melaknat anda lantas anda akan dimurkai Tuhan dan manusia pun akan membenci anda kerana anda mengkhianati amanah Tuhan.

“Wahai Tuhan, engkau dengarlah akan ikrar dan rintihan kami ini dan saksikanlah bahawa kami berdiri teguh bersama PAS,” katanya dengan penuh bersemangat.

Gambar:
1. Balendran
2. Menerima cenderamata dari Nik Aziz sempena pelancaran DHPP Pahang

No comments:

Post a Comment