Sunday, August 22, 2010

Yusof Nor mulai rasa tergugat?

Pengerusi Felda Tan Sri Dr Mohd Yusof Nor berkata di Kuala Terengganu, cubaan pembangkang untuk masuk ke Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) adalah satu gangguan yang tidak diingini oleh warga komuniti itu, kata Pengerusinya .

Menurut pemegang PhD Tasauf ini, pihak-pihak terlibat sebenarnya mahu melihat peneroka dan pentadbiran dalam organisasi itu berpecah-belah untuk memudahkan mereka menyusup masuk.

"Mereka serang dan fitnah Felda kerana nampak Felda semakin berkembang, sebab itu mereka nak masuk dalam Felda," katanya kepada pemberita di sini semalam selepas menyampaikan saguhati kepada 19 Pengerusi Masjid dalam Rancangan Felda Terengganu dengan setiap seorang menerima sebanyak RM300.

Saya mungkin tak mahu komen banyaklah, sebab selama ini orang pun tahu pembangkanglah yang telah mencelikkan mata peneroka daripada terus dijadikan 'hang tebus' sepanjang zaman.

Apa yang terjadi sebelum ini peneroka-peneroka di tanah rancangan dicekik seperti kuli estet, sedangkan tanah ladang 10 ekar itu hak milik mereka secara sah.

Siapa Felda? Felda adalah agensi pemaju tanah yang dilantik pada ketika Allahyarham Tun Razak dulu. Dan Felda bukan pemilik tanah. Pemilik tanah hanyalah peneroka dan setiap apa yang mereka miliki telah dikira hutang oleh Felda yang dipotong setiap bulan sejak mereka masuk dulu lagi.

Ramai peneroka seolah-olah menganggap atau merasakan merupakan mereka buruh ladang Felda. Tarafnya bolehla diibaratkan orang India yang baru dibawa ke Malaya dulu untuk menjadi kuli di estet-estet. Umno sebenarnya mahukan para peneroka merasai seperti orang India itulah, semoga terus mudah dikawal dan dihitung.

Bekas Menteri Agama Umno ini takut sangat peneroka jadi cedik. Sebab seseorang apabila dia cerdik, dia akan menuntut hak dan keadilan bagi diri dan masyarakatnya.

Yusof Nor bergaji besar, dia kena jaga kepentingan pihak dia, Najib dan Umno jadi untuk itu, peneroka tidak boleh mendapat kesedaran dan pengetahuan... bimbang-bimbang hilang kepentingan.

Felda memiliki pengundi Melayu melebihi 95 peratus di setiap rancangan. Inilah yang mahu dijaga kerana merupakan kubu Umno terakhir.

2 comments:

  1. Saya tertarik dengan kenyataan saudara tetapi banyak sangat yang tidak tepat. Kalau nak jadi pembela peneroka kena lah tahu hal ehwal Felda dan sejarahnya. Bagaimana kisah mula-mula peneroka masuk Felda,barulah tahu tanah ini milik siapa?.

    ReplyDelete
  2. apa yg silapnya dlm tulisan itu?

    ReplyDelete