“Kalau awak nak, awak alihlah sendiri! Awak buat
susahkan saya saja!” Tercalar dengan kata-kata biadap kontraktor itu, Hj. Mat
Lela lantas menguis besi penghentak itu dengan kaki kanannya,
”Boooom!!!burrrrr……” besi penghentak itu terus terjunam ke dalam sungai.
Dalam lipatan sejarah, Mat Lela memainkan peranan yang
amat besar dalam menentang campurtangan Inggeris di negeri Pahang. Mat Lela
adalah anak kepada Datuk Bahaman Orang Kaya Setia Perkasa Pahlawan Semantan.
Mat Lela turut berjuang bersama Datuk Bahaman, Tok Gajah, Mat Kilau, Awang
Nong, Teh Ibrahim, Mamat Kelubi, Panglima Hitam Hj Othman @ Radin Damabulan dan
sahabat-sahabat seperjuangan yang lain dari tahun 1891 hingga 1895. Nama beliau
turut terpahat dalam Sejarah Pahang sebagai pahlawan Melayu terbilang.
Nama Mat Lela banyak digunakan oleh masyarakat Melayu
dahulu. Di negeri Pahang hanya ada dua orang yang mempunyai nama serupa yang
memiliki ilmu kepahlawanan yang cukup tinggi. Sudah semestinya salah seorang
itu adalah Mat Lela anak Datuk Bahaman sendiri dan seorang lagi yang ramai
belum mengenalinya ialah Hj. Mat Lela bin Buang.
Hj. Mat Lela bin Buang yang ingin penulis kisahkan kali
ini merupakan sahabat baik kepada Mat Kilau Pahlawan Pahang. Beliau mempunyai
ilmu setanding dengan ilmu kepahlawanan Mat Kilau. Jika Mat Kilau memiliki
buntat embun, gagah dan boleh menghilangkan diri, Hj. Mat Lela pun begitu juga.
Mungkin mereka sama-sama berguru tetapi disebabkan Mat Kilau menjadi buruan
pihak Inggeris maka sahabat-sahabat beliau terpaksa merahsiakan perhubungan
antara mereka.
HJ. MAT LELA
Hj. Mat Lela atau dikenali dengan panggilan Tok Janggut
berasal dari Kg. Luit, Maran, Pahang. Ketika Sultan Ahmad Al Muazzam Shah
(Sultan Pahang pertama) bersemayam di Pekan, Hj Mat Lela sudah tinggal di Kg.
Merchong, Nenasi, Pekan. Beliau hidup dalam zaman pemerintahan lima orang
Sultan iaitu daripada Sultan Ahmad Al Muazzam Shah, Sultan Mahmud, Sultan
Abdullah Al Mu’tasim Bi’llah, Sultan Abu Bakar Riayatuddin Al Muazzam Shah dan
Sultan Hj. Ahmad Shah.
Tidak diketahui sama ada Hj. Mat Lela pernah mengangkat
senjata menentang Inggeris di Pahang. Beliau terlalu banyak menyimpan rahsia.
Para pemberita pernah datang untuk mengcungkil rahsia tentang hubungan baik
beliau dengan Mat Kilau. Apabila diajukan soalan, beliau hanya berkata pernah
mendengar nama Mat Kilau sahaja. Sedangkan Mat Kilau kerap datang bertandang ke
rumah beliau. Itulah akrabnya seorang sahabat, rahsia sekali-kali tidak akan
dibocorkan kerana sumpah telah dilafazkan bagi merahsiakan identiti
masing-masing.
Sewaktu Mat Kilau tinggal di Kg. Aur, Rompin beliau
seringkali menziarahi Hj. Mat Lela. Pak Andak Aman (allahyarham) anak kepada
Hj. Mat Lela pernah melihat seorang tua seringkali datang bertemu ayahnya.
Melihatkan kemesraan mereka, beliau ingin mendapatkan kepastian siapakah
gerangan sahabat ayahnya itu. Pada peringkat awal, ayahnya tidak mendedahkan
identiti sahabatnya itu. Tetapi akhirnya beliau mengakui sahabatnya itu adalah
Mat Kilau. Tetapi ayahnya tidak mahu rahsia itu dipecahkan kerana Mat Kilau
sendiri menyamar dengan memakai gelaran Mat Din dan Mat Dahan.
Mat Kilau juga pernah menyarankan kepada kaum
keluarganya untuk menziarahi Hj. Mat Lela. Jika tiada apa- apa ikatan, masakan
Mat Kilau begitu menghormati Hj. Mat Lela. Hj. Abu Bakar bin Awang
(allahyarham), anak murid dan menantu kesayangan Mat Kilau juga tidak
melepaskan peluang bertemu Hj. Mat Lela.
Mat Kilau pernah bercerita kepada anak muridnya Ishak
bin Awang (allahyarham), abang kepada Hj. Abu Bakar bahawa di daerah Pekan
terdapat seorang tua yang gagah bernama Hj. Mat Lela. Ketika itu sebuah
jambatan besar sedang dibina bagi kemudahan penduduk kampung. Setelah
kerja-kerja hampir siap, besi penghentak bagi kerja- kerja tersebut dibiarkan
berada di atas jambatan. Ia menjadi penghalang laluan penduduk kampung. Apabila
disuarakan kepada kontraktor, kontraktor itu tidak menghiraukannya dan
menyuruh penduduk kampung mengalihkannya
sendiri. Masakan boleh diangkat begitu saja kerana beratnya hanya layak
diangkat dengan kren sahaja.
Penduduk kampung sudah tidak dapat bersabar lagi.
Itulah saja jalan penghubung buat mereka mencari rezeki. Macam mana kenderaan
hendak lalu jika laluannya terhalang. Akhirnya mereka menemui Hj. Mat Lela bagi
meminta bantuan. Hj. Mat Lela mencari kontraktor itu dan akhirnya bertemu di
atas jambatan tersebut. Beliau meminta jasa baik kontraktor itu untuk mengalih
halangan di atas jambatan itu.
Kontraktor itu dengan angkuhnya berkata, “Kalau awak
nak, awak alihlah sendiri! Awak buat susahkan saya saja!”
Tercalar dengan kata-kata biadap kontraktor itu, Hj.
Mat Lela lantas menguis besi penghentak itu dengan kaki
kanannya,”Boooom!!!burrrrr……” besi penghentak itu terus terjunam ke dalam
sungai. Kontraktor cina itu terpinga- pinga. Beliau dalam keadaan terketar-
ketar terus menghulurkan tangan untuk memohon maaf daripada Hj. Mat Lela.
GURU ZOL HJ. MAT LELA
Guru Zol, guru utama Perguruan Seni Silat Gayang Lian
juga adalah anak kepada Hj. Mat Lela. Beliau masih mengingati saat-saat manis
ketika bersama ayah beliau. Beliau juga adalah Dewan Pendekar Persatuan Silat
Negeri Pahang dan Dewan Perguruan Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia.
Beliau bukannya hendak menceritakan kehebatan ayah
beliau, hanya sekadar ingin berkongsi pengalaman. Orang- orang Melayu dahulu
penuh ilmu di dada. Ilmu-ilmu yang tuntut digunakan untuk membebaskan tanahair
dari cengkaman penjajah. Tok Gajah, Datuk Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut,
Abdul Rahman Limbong, Datuk Maharaja Lela, Dol Said dan beberapa nama lagi
menggunakan kehebatan ilmu mereka untuk kepentingan masyarakat Melayu itu
sendiri.
“Semasa kecil saya sering mengikut ayah ke dalam hutan
mencari akar-akar kayu. Saya diajar mengenal berbagai jenis akar kayu seperti
rempah gunung, sekecut, tongkat ali hitam, serapat, jenjulung, akar meroyan,
kacip fatimah dan sebagainya lagi. Ada tumbuhan boleh dijadikan penawar dan ada
yang beracun. Ayah sentiasa mengamal meminum akar-akar kayu untuk kekal sihat
hingga ke usia tua,” cerita Guru Zol.
Hj. Mat Lela memakai buntat embun. Pemakai buntat embun
jarang tidur pada waktu subuh. Sewaktu embun turun mereka bertambah segar dan
tidak merasa mengantuk. Di waktu inilah mereka melakukan kerja-kerja ringan di
dalam rumah.
“Setiap pagi ayah tadah air embun dalam satu bekas. Dia
beritahu air embun banyak khasiatnya. Ia diminum untuk menyihatkan badan dan
dititis bagi mencerahkan mata. Di usia tua pun ayah masih boleh membaca
Al-Quran tanpa memakai cermin mata, ” jelas Guru Zol.
Hj. Mat Lela juga boleh mengubati orang sakit. Rumah
beliau sentiasa dikunjungi orang bertujuan untuk berubat dan mendapatkan air
penawar. Beliau juga boleh mengetahui siapa yang akan bertandang ke rumahnya
walaupun tidak membuat temujanji terlebih dahulu.
“Kalau ada orang nak datang, ayah akan berpesan kepada
anak-anak supaya jaga tingkah laku. Dia beritahu sekejap lagi akan sampai tiga
orang lelaki, seorang Melayu, seorang Cina dan seorang India untuk berubat.
Betul! Tidak beberapa lama tibalah orang-orang yang beliau maksudkan. Memang
hairan kerana orang itu tidak pernah buat temujanji sebelum ini,” ujar Guru
Zol.
Hj. Mat Lela turut menurunkan ilmu- ilmu perubatan
kepada anak-anaknya. Dengan izin Allah, Guru Zol boleh berikhtiar untuk merawat
demam campak, kembung, gatal kulit, kayap, sawan, sakit raja, bisul, lekat uri,
lekat tulang, selusuh, mengesan punca penyakit sama ada sakit dalam badan
sendiri atau angkara sihir dan mengesan orang-orang yang hilang. Khidmat beliau
sentiasa diperlukan bagi menangani masalah ini.
Pada 8 Disember 1941, kerajaan Jepun telah mengisytiharkan
perang terhadap kerajaan British dan Amerika Syarikat. Pada hari yang sama,
mereka telah mendarat di Kota Bharu, Kelantan dan Patani lalu menyerang tentera
pihak British dan sekutu-sekutunya di sana. Dua hari selepas peristiwa itu
tentera Jepun telah dapat menenggelamkan dua buah armada besar angkatan perang
tentera British bernama Prince Of Wales dan Repulse yang dalam pelayaran di
Laut Cina Selatan menuju ke Teluk Siam.
Sewaktu pendudukan Jepun, kehidupan aman damai yang
dikecapi bertukar menjadi porak peranda. Tentera Jepun mula memasuki daerah
Pekan dan seterusnya menuju ke Kg. Merchong. Orang-orang kampung lari ke hutan
belantara bagi menyelamatkan diri masing-masing. Tinggallah Hj. Mat Lela
keseorangan bagi menjaga kampung tersebut. Kemasukan tentera Jepun tidak
sekali-kali menggentarkan beliau.
Tentera Jepun tidak dapat menyelongkar rumah-rumah dan
kedai-kedai yang ditinggalkan kerana pergerakan mereka sentiasa dihalang oleh
Hj. Mat Lela. Hendak ditangkap, Hj. Mat Lela tidak nampak oleh pandangan mata
kasar sehinggakan ramai askar Jepun dicederakan oleh beliau. Tentera Jepun
merasa cukup ganjil dan akhirnya meninggalkan kampung tersebut.
Anak-anak Hj. Mat Lela dididik sepenuhnya dengan ilmu
agama. Solat lima waktu wajib ditunaikan, jika tidak, rotan sudah tersedia di
tangan untuk menghukum.
“Sebelum masuk waktu maghrib, tugas saya membakar sabut
kelapa di bawah rumah. Asapnya boleh menghalau nyamuk. Ayah tidak mahu seekor
nyamuk pun menganggu ketika dia sedang bersolat.
Kami juga dididik dengan sifat berani. Untuk ke sekolah
kami terpaksa melalui hutan tebal. Di situ terdapat kesan-kesan tapak kaki
harimau dan beruang. Bila kami beritahu ayah, dia kata binatang pun nak makan
dan nak hidup macam kita juga. Kalau belum sampai ajal kita tak akan mati
disebabkan haiwan-haiwan itu,” beritahu Guru Zol.
Di hutan yang sama Hj. Mat Lela pernah diterkam dari
belakang oleh seekor beruang yang amat besar. Beruang itu mencakar dan mengigit
tetapi ilmu orang dahulu, kulit sedikit pun tidak terjejas. Akhirnya beruang
itu dapat beliau tewaskan dan diserahkan kepada pihak mergastua.
Batang nibung adalah sumber rezeki Hj. Mat Lela.
Permintaannya amat tinggi untuk dijadikan kelong di laut. Pokok nibung yang
ditebang diikat dengan tali, dipintal dan ditarik sedikit demi sedikit oleh
beliau untuk dikumpul pada satu tempat. Memang kerja itu merumitkan kerana
batang nibung itu panjang dan berduri. Pernah orang-orang kampung mengintai,
apabila tiada orang berhampiran, Hj. Mat Lela memikul batang-batang nibung itu.
Mereka berasa amat terkejut. Memang betullah cakap- cakap orang bahawa Hj. Mat
Lela itu memiliki ilmu gagah.
Seorang tauke cina di kampung itu pernah menempah
kepala payang untuk perahu besar beliau daripada Hj. Mat Lela. Setelah menunggu
beberapa bulan, kepala payang itu masih belum disiapkan. Beliau menemui Hj. Mat
Lela dan mahukan kepala payang itu disiapkan segera. Sedangkan perjanjian untuk
disiapkan masih ada beberapa minggu lagi.
Keesokkan paginya tauke itu membuka pintu rumahnya.
Aiyaaa…..! Beliau amat terkejut. Kepala payang berada di depan mata. Bagaimana
ia boleh berada di situ? Untuk mengangkatnya saja memerlukan tenaga sepuluh
orang perkasa. Ini memang kerja Hj. Mat Lela. Kepala payang itu diangkatnya
seorang pada waktu malam. Tauke itu mencari Hj. Mat Lela untuk memohon maaf.
Beliau tahu orang tua ini tidak boleh buat sembarangan.
Sewaktu majlis perkahwinan anaknya, Hj. Mat Lela
sendiri bersilat pulut berpasangan dengan Tok Putih. Tok Putih juga adalah
pawang besar di kampung itu. Tari pulut yang dipersembahkan amat cantik dan
menarik sekali.
“Saya tanya ayah silat apa yang dibawanya. Dia kata itu
Silat Laksamana. Bila saya kata nak belajar dia kata tak pandai. Memang saya
tak percaya. Dia suruh saya cari guru silat lain kalau nak belajar,” jelas Guru
Zol.
Di atas saranan ayahnya, Guru Zol mencari guru dan
belajar daripada Pak Atan Hussin dari Perguruan Silat Lian Buah Pukul dan
Anjang Adam dari Perguruan Seni Pencak Silat Sangkar Rewana.
Pada 26 Disember 1969, Mat Siam telah mengisytiharkan
dirinya bahawa beliau adalah Mat Kilau anak Tok Gajah yang menentang
campurtangan Inggeris di Pahang dahulu. Daripada perisytiharan itu, orang ramai
datang dari merata tempat menziarahi Mat Kilau di Pulau Tawar, Jerantut dan di rumahnya
di Batu 5, Jalan Gambang, Kuantan.
Hj. Mat Lela hanya mengeleng kepala. Beliau berkata,
“Mat Kilau nak matilah tu. Sebab itulah dia mengaku diri dia.”
Hj. Mat Lela sebenarnya adalah seorang tokoh yang tidak
mahu ditonjolkan. Beliau berpegang kepada sumpah dan janji. Beliau meninggal
dunia pada tahun 1995 diusia 118 tahun akibat sakit tua dan dikebumikan di
pusara Kg. Merchong, Nenasi, Pekan. Alfatihah buat tokoh-tokoh yang pernah
berjasa.
No comments:
Post a Comment