Thursday, November 1, 2018

Hasil sawit 15 tan seekar: Cadang menteri cuti, duduk di Felda

Presiden NGO Generasi Ustaz Roslan Md Esa menganggap jawapan Menteri Perusahaan Utama, Teresa Kok Suih Sim di Dewan Rakyat pada 31 Oktober mengenai jumlah hasil ladang Felda lebih kepada kejahilan beliau sendiri.

“Bagaimana boleh YB Menteri mengeluarkan kenyataan di Dewan Rakyat satu ekar ladang sawit mengeluarkan hasil 4 tan dan jika dijaga dengan baik hasilnya mencecah 12 hingga 15 tan bagi 1 ekar.


“Jika berpegang kepada kenyataan ini, maka ia bermakna hasil peneroka Felda yang mempunyai 10 ekar sawit boleh mencapai 150 tan untuk 10 ekar,” katanya dalam satu kenyataan media.

Dalam kenyataan tersebut juga, jawapan menteri amat menyedih dan mengecewakan dari seorang menteri kerajaan memerintah yang dilihat gagal memberikan fakta jelas dalam jawapannya.
“Untuk pengetahuan YB Menteri, jawapan yang diberikan jauh dari fakta yang sebenarnya. YB Menteri, ini Dewan Rakyat bukan "gelanggang Maharaja Lawak".

“Dewan rakyat tempat menggubal dasar mebincang maslahat rakyat secara tepat bukan "hearsay" atau mengambil maklumat dari mana-mana bakul sampah.

“Kami anak-anak peneroka Felda dan mungkin peneroka Felcra atau pekebun kecil merasa terpanggil untuk mencadangkan agar YB Menteri mengambil cuti, duduk di Felda untuk melihat dan mendapatkan fakta yang sebenar dan jika YB Menteri tak kenal buah sawit yang mana yang muda dan yang mana yang masak maka kami akan ajarkan YB Menteri.

“Bagi NGO Generasi kami melihat, kegagalan ini bukanlah kerana pegawai gagal memberi fakta, tetapi menjadi "trend" menteri kerajaan PH menjawab isu suka hati mereka tanpa fakta dan asas yang jelas hinggakan ia menjadi bahan lawak.”

Tambahnya, NGO Generasi sekali lagi mencadangkan agar kerajaan khasnya Perdana Menteri melihat kembali kesesuaian "menteri tangkap muat" ini duduk dalam barisan kabinet kerana ia hanya akan terus memalukan kerajaan mahupun negara.

Sebelum ini beberapa kenyataan menteri Pakatan Harapan turut menjadi bahan lawak termasuk oleh netizen seperti daripada Menteri Agama, Menteri Pertanian dan lain-lain.


No comments:

Post a Comment