Oleh DAUD VICARY, KURT LIEBERMAN
Dalam catatan blog terdahulu, kita membincangkan bahawa
setiap daripada kita mempunyai “Tanggungjawab Individu" dan ia dipandu
oleh iman kita. Mujurlah, tema yang sama dalam panduan semua agama utama,
bersama-sama dengan Matlamat Pembangunan Mampan (SDGs), membantu kami
meningkatkan impak individu kami melalui kuasa nombor dan melalui kerjasama.
Terdapat perkara lain di tempat kerja yang membantu
kita memperbaiki diri. Kita tidak dapat melihatnya, jadi kita tidak
menghargainya. Fikirkannya sebagai suatu kitaran kebaikan dan mandiri. Kitaran
wujud dalam budaya di mana perkara-perkara yang baik menjadi rutin.
Dalam masyarakat, apabila kita melihat orang yang
membantu orang lain yang memerlukan, norma atau harapan masyarakat ialah semua
orang membantu. Budaya positif ini menyumbang kepada lebih banyak
perkara-perkara baik dilakukan dan kitaran kebaikan mengukuhkan lagi budaya
positif. Sebaliknya, apabila seseorang melihat orang lain lebih menumpukan pada
membantu diri sendiri berbanding dengan orang lain, ia seringkali merugikan
orang-orang lemah, maka masyarakat tidak mempunyai harapan untuk mendapatkan
bantuan dan tidak memiliki kitaran kebaikan.
Begitu juga dalam syarikat-syarikat, apabila pekerja
melihat rakan sejawat (dan terutamanya pemimpin) melayan pelanggan, pekerja
lain, dan pembekal dengan hormat, sopan dan berintegriti, norma atau budaya
korporat ialah setiap orang berhak dihormati, disantuni dengan integriti. Lebih
banyak perkara-perkara baik akan berlaku, dan perkara-perkara buruk berkurangan
;suatu lagi kitaran kebaikan. Sebaliknya, apabila pekerja melihat majikan (dan
terutama para pemimpin) memperlakukan pihak-pihak yang berkepentingan dengan
buruk, maka syarikat itu tidak memiliki budaya yang positif.
Wells Fargo, sebuah bank di AS, adalah sebuah syarikat
tanpa budaya yang positif. Terdapat pelbagai siri skandal yang mendedahkan
bahawa syarikat itu tidak melayan pelanggan dengan hormat, sopan santun dan
berintegriti. Syarikat itu telah dihukum kerana tingkah laku buruknya. Kelemahan
dalam tadbir urus syarikat menggalakkan budaya buruk terus membarah. Wells
Fargo cuba untuk berubah; Walau bagaimanapun, banyak kerosakan telah dilakukan
dan tidak mudah untuk mendapatkan semula kepercayaan pelanggan.
Sama ada negara atau syarikat, unsur-unsur untuk
mewujudkan norma-norma positif dan budaya yang kuat adalah sebahagian daripada
tadbir urus. Tadbir urus yang baik umpama ladang yang menyemai benih-benih baik.
Tadbir urus yang baik mewujudkan kitaran kebaikan.
Apabila rakyat hidup dengan tadbir urus yang baik, mereka melihat contoh orang
lain hidup dengan “tanggungjawab individu" dan mereka mendapati lebih
mudah untuk melakukan tanggungjawab mereka. Kitaran kebaikan mewujudkan amalan
baik untuk menlahirkan lebih banyak amalan baik.
Sebagai pemimpin, kita perlu sedar adakah kita memupuk
kitaran kebaikan menerusi tindakan kita atau merosakkan kitaran kebaikan
melalui pengabaian atau, lebih buruk lagi, melalui perbuatan yang menghancurkan
kitaran kebaikan. Dengan mewujudkan dan memperkasakan unsur-unsur tadbir urus
yang baik, kitaran kebaikan lebih mudah untuk dikekalkan.
Kami berdua telah berada di penghujung karier. Kami
melihat tindakan generasi muda yang meletakkan penekanan terhadap isu ini sebagai
sangat memuaskan. Sebagai sebahagian daripada tugas kami, kami berusaha untuk
membantu mereka meneruskan aspirasi mulia mereka, sambil menerapkan beberapa
pelajaran praktikal yang kami pelajari sepanjang karier kami.
Setiap daripada kita boleh menyumbang kepada satu atau
lebih dalam kitaran kebaikan. Iman boleh menjadi bahagian penting dalam
menjelaskan tanggungjawab dan pemimpin agama anda dapat membantu anda memahami
bagaimana tanggungjawab anda mewujudkan kitaran kebaikan ini. Salah satu cara
terbaik untuk berhubung dengan tanggungjawab anda adalah melalui refleksi.
Setiap kepercayaan mempunyai panduan untuk menjadi reflektif. Semasa dalam
proses refleksi, tanyakan kepada diri anda sendiri:
Apakah yang telah saya lakukan untuk menunaikan tanggungjawab
saya? Apa yang boleh saya lakukan untuk mewujudkan kitaran kebaikan dalam
komuniti saya? ... di syarikat di mana saya bekerja? Apa yang telah saya
pelajari yang boleh menjadi manfaat kepada orang yang lebih muda dari saya? Apa
yang boleh saya lakukan untuk berkongsi pengalaman ini?
Wassalam
Kurt dan Daud
(Terjemahan bebas)
No comments:
Post a Comment