Saturday, January 19, 2019

Hakim, Peguam Negara menari dipertikai

*Di Mana Letaknya Integriti Wahai Pengamal Perundangan.?*

Oleh SYED AHMAD FADHLI

Wah, begitu rancak dan lagi riang gembira nampaknya para pengamal perundangan menari di atas pentas bersempena Majlis Opening Legal Year 2019 Gala Dinner malam tadi.
Meraikan tahun baru begitu ye.?

Selama ini kita sering mendengar laungan pentingnya integriti, keadilan sistem perundangan dan kebebasan institusi kehakiman.
Namun, apa yang terzahir nyata ialah rakyat dapat melihat begitu mesra Hakim dan Peguam berjoget di atas pentas.

Antara yang kelihatan rancak menari bersama ialah;
1) Yang Amat Arif Ketua Hakim Negara: Tan Sri Richard Malanjum
2) Peguam Negara: Tommy Thomas
3) Menteri Undang-Undang : Datuk Liew Vui Keong
4) Peguam Pro PH: Dato' Ambiga Sreenevasan  
5) Peguam Muslim Liberal: Siti Kassim

Persoalan penting yang amat wajar kita tanya dalam diri adakah kepada mereka ini kita mampu harapkan untuk mempertahankan dan membela hak ummat Islam sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan Negara.?

Tidakkah kita berasa sangsi dan hanya sekadar mampu bermimpi di siang hari untuk melihat keadilan ditegakkan tatkala Siti Kasim begitu galak bermesra di atas pentas bersama Peguam Negara dan Ketua Hakim Negara.?
Menteri Undang-Undang PH pun rancak menari juga.
Macam kebetulan pula kan Peguam Orang Asli, si Siti Kasim rancak menari bersama Peguam Negara yang menyaman Kerajaan Kelantan atas isu orang Asli.

Bencana besar sedang melanda negara kita sekarang ketika mana kuasa umat Islam kian melemah dan terhakis hari demi hari pada era Malaysia Baru versi PH ini.

No comments:

Post a Comment