Friday, May 28, 2010

Projek gerai MPT terbengkalai

TEMERLOH: Pembangunan sesuatu tapak niaga sememangnya baik dan dinanti-nantikan kerana dapat membantu usahawan-usahawan kecil tempatan bagi menempatkan perniagaan masing-masing.

Namun jika ianya tidak dirancang dengan teliti, tidak profesional dan dibuat dengan tidak bertanggungjawab, sudah tentulah akan membawa kerugian kepada umum.

Apa lagi apabila sesuatu projek terbengkalai dan terbiar dilaksanakan oleh Pihak Berkuasa Tempatan, ternyata ia membazirkan wang rakyat yang membayar cukai.

Demikianlah yang terjadi kepada Gerai Majlis Perbandaran Temerloh (MPT) Megat Segama, Batu Tiga yang tersergam dalam belukar sehingga amat menyakitkan mata yang melihat.

Kedudukannya terletak kira-kira 200 meter dari jalan utama menghala ke Tol Temerloh Lebuhraya Pantai Timur, namun dapat dilihat dengan jelas.

Deretan 8 buah gerai tersebut mula dibina April tahun lalu dengan kos kurang sedikit setengah juta, namun sebelum siap sepenuhnya sturuktur asas bangunannya dikatakan rosak sehingga menyebabkan terdapat keretakan serius pada bangunan.

Tapak yang ditambun daripada kawasan bekas paya itu juga runtuh dan atap bangunannya melentur.

Menurut sumber, kontraktor kedua kemudiannya dilantik bagi membaiki dan menyiapkan projek berkenaan. Namun sehingga hari ini bangunan deretan gerai berkenaan terus terbiar.

Seorang penduduk di Taman Sri Semantan Permai yang berhampiran dengan gerai berkenaan, Qamarul Raihan, 39, menggesa bangunan tersebut diruntuhkan kerana menjadi sarang maksiat dan gejala sosial.

“Pada pendapat saya elok diruntuhkan saja bangunan tersebut kerana ternyata tidak memberi apa-apa faedah kepada orang ramai bahkan banyak mudaratnya. Sekarang di situ dah jadi tempat remaja lepak dan kegiatan tidak bermoral seperti menghisap dadah serta seks rambang.”

“Lagi pun lokasinya pun tidak strategik dan tak sesuai langsung kerana kawasan rendah bekas paya yang ditambun dan sebelum ini jadi tempat pembakaran mayat penganut Hindu. Jalan masuk di situpun berbahaya kerana lampu isyarat sangat mengelirukan.”

“Jadi saya minta pihak MPT ambil tindakan segera robohkan dan lebih baik tukarkan saja menjadi tempat rekreasi... itu lebih sesuai,” katanya.

Seorang lagi penduduk berhampiran, Abirerah Awang Chik, 49, dari Bukit Semantan mempertikaikan bagaimana sebuah agensi kerajaan seperti MPT boleh merancang dan bekerja sambil lewa.

Akibatnya demi mencari rezeki, ada peniaga-peniaga yang mengambil risiko dengan membina gerai-gerai kayu di pinggir jalan.

“Kenapa buat pembangunan tidak terancang dan sambil lewa sehingga menyekat peluang peluang-peluang peniaga kecil. Sehinggakan ada peniaga-peniaga kecil mengambil jalan mudah dengan membina gerai-gerai kayu di pinggir jalan besar.”

“Tindakan ini sudah tentu amat membahayakan kerana terdedah dengan kemalangan, tetapi apa boleh buat sebab itu sajalah sumber rezeki mereka.”

“Jadi alternatif mesti difikirkan segera...,” ujarnya.

Sementara itu Ketua Penerangan PAS Negeri Pahang, Hassanuddin Salim meminta MPT mengambil tanggungjawab kerana pembangunan tanpa kajian teliti dan kurang pengawasan akhirnya tidak memberi apa-apa manfaat.

“Saya lihat ini tiada perancangan yang betul dan sudah tentu tidak mengikut spesifikasi. Apa yang saya pertikaikan kalau dah ini tapak projek atas paya di mana silapnya. Apakah kesilapan kontraktor? Apakah tiada perunding? Apakah tiada pengawasan?”

“Sekarang bangunan dah siap dan tak boleh digunakan, jadi rugi kerana duit rakyat habis tanpa sebarang faedah. Jadi apa keputusan MPT sekarang, kalau nak dibaiki nanti jadi mahal tali daripada lembu.”

“Sebab itu lain kali MPT kena profesional dan teliti, sebab saya tengok ada beberapa projek agensi berkenaan yang banyak kelemahan dan dibaiki berulang-ulang seperti di bulatan Bukit Angin contohnya,” katanya.

Gambar:

1. Papan tanda gerai MPT dalam semak

2. Longkang bahagian belakang gerai pecah keranma tanah mendap

3. Semak samun melitupi longkang

4. Qamarul

5. Abirerah









2 comments:

  1. INI CARA UMNO BUAT DUIT,UMNO BUAT PROJEK UNTUK MASHYUK BUKAN UNTUK RAKYAT.

    ReplyDelete
  2. haha.... betul,,,
    saya setuju sangat dengan Mi!

    ReplyDelete