Antara asas tertubuhnya Negara Malaysia ini ialah
prinsip Federalisme iaitu persekutuan yang menggabung kesemua 13 Negeri dan
Wilayah.
Perlembagaan Malaysia yang merupakan dokumen
perundangan tertinggi negara ini dengan terang lagi jelas menyatakan bidang
kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.
Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan mengandungi
tiga senarai perundangan iaitu;
Senarai I—Senarai Persekutuan
Senarai II—Senarai Negeri
Senarai III—Senarai Bersama
Bagi mengekalkan kestabilan dan keharmonian negara,
kedua-dua belah pihak iaitu Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri
bertanggungjawab melaksanakan bidang kuasa masing-masing dan tidak melampaui
had bidang kuasa yang telah dinyatakan di dalam Perlembagaan.
Antara kuasa utama Negeri ialah mengenai agama Islam.
Ia terkandung di dalam Butiran 1, Senarai 2, Jadual Kesembilan;
"1. Kecuali mengenai Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur, Labuan dan Putrajaya, hukum Syarak dan undang-undang diri dan keluarga
bagi orang yang menganut agama Islam, termasuk hukum Syarak yang berhubungan
dengan pewarisan, berwasiat dan tidak berwasiat, pertunangan, perkhawinan,
perceraian, mas kahwin, nafkah, pengangkatan, kesahtarafan, penjagaan, alang,
pecah milik dan amanah bukan khairat; Wakaf dan takrif serta pengawalseliaan
amanah khairat dan agama, pelantikan pemegang amanah dan pemerbadanan orang
berkenaan dengan derma kekal agama dan khairat, institusi, amanah, khairat dan
institusi khairat Islam yang beroperasi keseluruhannya di dalam Negeri; adat
Melayu; Zakat, Fitrah dan Baitulmal atau hasil agama Islam yang seumpamanya;
masjid atau mana-mana tempat sembahyang awam untuk orang Islam, pewujudan dan
penghukuman kesalahan yang dilakukan oleh orang yang menganut agama Islam
terhadap perintah agama itu, kecuali berkenaan dengan perkara yang termasuk
dalam Senarai Persekutuan; keanggotaan, susunan dan tatacara mahkamah Syariah,
yang hendaklah mempunyai bidang kuasa hanya ke atas orang yang menganut agama
Islam dan hanya berkenaan dengan mana-mana perkara yang termasuk dalam
perenggan ini, tetapi tidak mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan kesalahan
kecuali setakat yang diberikan oleh undang-undang persekutuan; mengawal
pengembangan doktrin dan kepercayaan di kalangan orang yang menganut agama
Islam; penentuan perkara mengenai hukum dan doktrin Syarak dan adat
Melayu."
Punca kuasa Mahkamah Syariah yang ada di setiap negeri
adalah daripada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) atau lebih
dikenali sebagai Akta 355 yang diluluskan di Parlimen seawal tahun 1965.;
"Seksyen 2. Bidang kuasa Jenayah Mahkamah Syariah.
Mahkamah Syariah yang ditubuhkan dengan sempurnanya di
bawah mana-mana undang-undang dalam sesuatu Negeri dan diberi bidang kuasa ke
atas orang-orang yang menganuti agama Islam dan berkenaan dengan mana-mana
perkara yang disebut satu persatu dalam Senarai II bagi Senarai Negeri dalam
Jadual Kesembilan kepada Perlembagaan Persekutuan adalah dengan ini diberi
bidang kuasa berkenaan dengan kesalahan-kesalahan terhadap rukun-rukun agama
Islam oleh orang-orang yang menganuti agama tersebut yang boleh ditetapkan di
bawah mana-mana undang-undang bertulis:
Dengan syarat bahawa bidang kuasa sedemikian tidaklah
boleh dijalankan berkenaan dengan apa-apa kesalahan yang boleh dihukum penjara
selama tempoh melebihi tiga tahun atau denda melebihi lima ribu ringgit atau
sebatan melebihi enam kali atau apa-apa gabungan hukuman-hukuman
tersebut."
Pada 12 Ogos 2018, Mahkamah Tinggi Syariah Negeri
Terengganu telah mensabitkan hukuman enam kali sebatan dan denda sebanyak
RM3,300 kepada 2 orang pesalah Lesbian dengan berpandukan Seksyen 30 Enakmen
Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) (Terengganu) 2001.
Pelaksanaan hukuman sebatan Syariah ini dilaksanakan
pada Isnin, 04 September 2018 di Dewan 2 Mahkamah Tinggi Syariah Kuala
Terengganu dengan bersaksikan 100 orang terdiri daripada ahli keluarga pesalah,
wakil badan peguam, badan bukan kerajaan (NGO) dan wakil media serta wakil
Kerajaan Negeri.
Tiada sebarang rakaman dibenarkan semasa pelaksanaan
hukuman dijalankan. Kamera dan telefon bimbit tidak dibenarkan dibawa masuk ke
dalam kamar mahkamah.
Sebenarnya ini bukanlah kali pertama hukuman sebat
syariah dilaksanakan di khalayak ramai.
Nun di Sabah Negeri di bawah bayu telah pun lebih awal
melaksanakan hukuman sebat syariah di kamar Mahkamah kali pertama pada 28
Oktober 2014, kali kedua pada 9 Oktober 2015, kali ketiga pada tahun 2016 dan
terkini pada 13 April 2018.
Yang membezakan kes di Sabah dan Terengganu ialah
pesalah di Sabah berkenaan kesalahan berzina berlainan jantina manakala di
Terengganu pula berkenaan kesalahan musahaqah persetubuhan sesama jantina
perempuan.
Pelbagai pihak bersuara mengenai pelaksanaan hukuman
sebat syariah ini. Antara yang paling lantang membantah ialah SUHAKAM, Majlis
Peguam, Amnesty International, Sister in Islam dan kelompok pejuang hak asasi
lain.
Tidak kurang juga pemimpin bukan Islam seperti Hannah
Yeoh DAP, Charles Santiago DAP turut masuk campur berkenaan hal ehwal ummat
Islam.
Namun,apa yang lebih aneh apabila calon PM ke 8, Anwar
Ibrahim pun turut mempertikaikan pelaksanaan hukuman ini katanya tidak melalui
proses yang betul.
Kemuncak suara bantahan ialah apabila Kabinet Kerajaan
Persekutuan yang bermesyuarat semalam turut menyatakan pendirian mereka dalam
hal ini. Kenyataan rasmi tersebut disiarkan melalui rakaman video di Facebook
Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada pagi ini.
Kerajaan Persekutuan PH menyatakan pendirian berikut;
- bahawa hukuman tersebut tidak mencerminkan keadilan
dan timbang rasa oleh agama Islam.
- Ini memberi gambaran yang buruk kepada agama Islam.
- pertimbangan hendaklah diberi kepada keadaan
tertentu, yang mana dalam Islam kita boleh menjatuhkan hukum yang lebih ringan
sementara kita memberi nasihat dan sebagainya.
- Amatlah penting kita menunjuk agama Islam ini
bukanlah agama yang bengis yang suka menjatuhkan hukum-hukum yang berat yang
mengaibkan orang. Ini bukan cara-cara yang digalakkan oleh agama Islam.
- kami harap kita berhati-hati dalam mempamerkan Islam
sebagai agama yang tidak ada tolak ansur, tidak ada bertimbang rasa.
Kerajaan Pakatan Harapan kelihatannya begitu prihatin
apabila perkara yang berkait dengan pelaksanaan hukum Islam oleh Mahkamah
Syariah.
Mengapa pula mereka diam membisu 1000 bahasa terhadap
apa yang sudah lama dilaksanakan oleh Mahkamah Sivil iaitu hukuman sebat yang
jauh lebih kejam lagi menyeksakan.
Adakah Kerajaan Persekutuan pimpinan PH ini tidak tahu
menghormati bidang kuasa Kerajaan Negeri sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan.?
Begitu malang nasib ummat Islam di Malaysia, hendak
laksana hukum mengikut agama kita sendiri pun tidak boleh dihormati haknya
walaupun sudah dijamin dalam Perlembagaan.
Tidak adakah para alim ulamak dalam Kerajaan yang mampu
menegur dan memberi nasihat yang betul kepada pemimpin PH khususnya Perdana
Menteri.?
Ke mana hilangnya suara alim ulamak dalam PAN yang
dikatakan membawa Islam versi progresif dan rahmatan lil alamin.?
Impian ummat Islam untuk melihat Akta 355 dipinda bagi
meningkatkan martabat Mahkamah Syariah kelihatannya kian suram lagi kelam di
era pentadbiran PH ini.
Manakan tidak, had hukuman 6 sebatan yang sudah sedia
ada pun Kerajaan PH gagal untuk menghormati pelaksanaannya.
Kerajaan PH bersikap begitu double standard dan prejudis
dalam hal pelaksanaan Islam.
Kononnya pesalah perlu diberikan nasihat sahaja, tidak
perlu dijatuhkan hukuman lagi.
Oh, kalau begitu apa gunanya ada undang-undang kalau
tidak perlu dipatuhi.???
Bolehkah kita cadangkan kepada Kerajaan PH agar segala pesalah
di Mahkamah Sivil juga patut diberikan kemaafan, hukuman penjara dan sebatan
wajar dimansuhkan kerana ianya bersikap menghukum dan mengaibkan.
Mengapa pula pesalah jenayah seperti perompak, pencuri,
pembunuh, pengedar dadah, perasuah dan segala macam kes jenayah dijatuhkan
hukum.?
Hal ini kerana undang-undang berfungsi untuk mengatur
sistem kehidupan, menjaga hak, menegakkan keadilan dan mencegah kezaliman.
Namun, pasti ada bezanya dengan sistem perundangan
Islam dan sivil. Undang-undang Islam lebih bersifat mendidik dan mencegah.
Sebagai contoh, hukuman sebat mengikut syariah itu
tidaklah sakit dan mencederakan tetapi ia dilakukan di khalayak awam untuk
mendidik pesalah dan masyarakat agar tidak mengulangi kesilapan tersebut.
Kita wajar mencabar Kerajaan PH, SUHAKAM, Majlis Peguam
dan sekalian pejuang hak asasi Barat itu menunjukkan bukti di manakah letaknya
elemen kejam, mendera dan tidak berperikemanusiaan dalam hukuman sebat mengikut
syariah.?
Seandainya Kerajaan PH tidak berminat untuk mengangkat
martabat Mahkamah Syariah dan Perundangan Islam, sekurang-kurangnya hormatilah
had sempadan bidang kuasa yang termaktub dalam Perlembagaan.
Islam bukannya tertegak dengan pemikiran logik akal
manusia semata-mata, rujuklah Al Quran dan Hadis petunjuk Ilahi yang relevan
sepanjang zaman.
Perdana Menteri, Tun M memetik kalimah Basmalah untuk
menjustifikasikan pendirian Kerajaan PH, tetapi Tun M mungkin terlupa di dalam
Al Quran itu, bukan sekadar adanya khabar Syurga yang indah gembira sahaja,
tetapi adanya juga khabar balasan dosa, ancaman neraka yang menyeksakan dan
kisah bala hukuman terhadap mereka yang engkar sebagai pengajaran buat kita
semua.
Catatan oleh;
SYED AHMAD FADHLI
Pegawai Lajnah Hal Ehwal Parlimen PAS
06 September 2018
No comments:
Post a Comment