Friday, June 8, 2018

Tun M ada jawatan, Anwar ada kuasa: Siapa akan menang?

Pengakuan Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa beliau akan kembali ke parlimen dalam masa yang terdekat ini (beberapa bulan lagi) mungkin disambut riang oleh sesetengah orang, akan tetapi tidak mustahil mencemaskan yang lain.

Ertinya apa? Ertinya Anwar akan segera mengambil tampuk pemerintahan negara ini daripada Tun Dr Mahathir Mohamed dalam tempoh terdekat. Jika ini benar-benar terjadi, maka ia tidaklah lagi mengikut perancangan asal.

Keadaan begini pernah terjadi sekitar tahun 1998 di mana Anwar hanya selangkah lagi ke kerusi tertinggi itu, apabila berlaku krisis beliau dengan Tun M yang berakhir dengan beliau sendiri dihumban daripada kabinet dan Umno dan seterusnya ke lokap.


Namun suasana itu sudah berubah di mana Tun M sendiri mengaku hanya akan berada di tampuk itu sekitar dua tahun dan seterusnya akan diserahkan kepada Anwar.

Pengakuan Anwar seperti yang dipetik oleh The Malaysian Insight, menunjukkan beliau tidak akan menunggu “turn”nya selama dua tahun tetapi mungkin lebih awal lagi kerana beliau akan kembali ke parlimen hanya dalam beberapa bulan  sahaja lagi.

Seperti diketahui, Anwar mempunyai kelebihan majoriti kerusi melalui PKR yang melebihi daripada parti-parti gabungan yang lain. Bahkan atas kelebihan inilah Wan Azizah pernah ditawarkan jawatan PM namun beliau menolak. Tun M meskipun secara konsensus dinamakan sebagai PM tetapi memiliki kerusi paling sedikit dalam gabungan itu.  

Kebetulan pula, bukan rahsia lagi kerajaan Tun M yang baru dibentuk mendapat kritikan ramai antaranya disebabkan kegagalan memenuhi janji 100 hari. Rata-rata orang bercakap harga minyak yang dijanjikan RM1.50 tidak kesampaian, bonus kakitangan kerajaan yang ciput serta dolak-dalik untuk cuba melupakan janji 100 hari. Begitu juga dengan kenyataan untuk ‘mengkaji semula’ kewujudan Jakim tidak kurang melahirkan rasa terkejut dan cemas orang ramai.

Di tengah-tengah keributan inilah Anwar akan bertanding dalam pilihan raya kecil dalam tempoh beberapa bulan untuk kembali ke Dewan Rakyat.

"Saya boleh mempercepatkan proses ini kerana tidak ada yang salah dengan saya sebagai ahli parlimen," katanya yang dipetik oleh The Malaysian Insight hari ini.

Anwar berkata beliau tidak akan bertanding kerusi Pandan, yang dipegang oleh isterinya yang juga Timbalan Perdana Menteri.

"Pandan akan bermasalah kerana Wan Azizah akan meletak jawatan sebelum ini sebagai timbalan perdana menteri meninggalkan vakum untuk PKR," katanya.

Pelan untuk Anwar kembali aktif dengan lebih awal terserlah apabila beliau juga mengumumkan akan meronda rata seolah-olah mahu mendapatkan sokongan.

"Minggu depan, saya akan pergi ke London untuk bertemu (bekas naib presiden AS) Al Gore. Beberapa hari selepas Hari Raya, saya akan berada di Turki kerana Presiden (Recep Tayyip) Erdogan yang telah mengingatkan saya tiga kali untuk membuat lawatan.

"Dan terdapat beberapa pertemuan penting dengan pemimpin dunia yang meminta saya melawat mereka. Saya rasa baik sebagai warganegara Malaysia yang boleh membincangkan hal-hal dan bertemu dengan kawan-kawan," katanya sambil menambah bahawa Perdana Menteri India Narendra Modi juga memanjangkan jemputannya.

"Apabila pusingan itu (lawatan) selesai dalam beberapa bulan, maka saya akan menawarkan diri saya sebagai calon pilihan raya kecil."

Anwar juga berkata beliau tidak akan "mengganggu" pentadbiran Tun M, sambil menambah bahawa hubungannya dengan bekas musuhnya itu adalah "baik".

"Setakat ini, berlaku komunikasi yang sangat baik, saya akan bercakap dengannya lagi. Malam tadi, saya bercakap dengannya melalui telefon. Walaupun sibuk, Tun Mahathir juga mengetahui ke mana saya pergi, sama ada saya menjadi tetamu diraja atau bertemu rakyat, saya memberitahu Mahathir terlebih dahulu.

"Saya memberi laluan kepadanya untuk mentadbir tanpa apa-apa gangguan dan saya biarkan dia selesa untuk menjalankan tugasnya," jelas Anwar.

Namun harus diingat, ini Anwar! Ketika beliau hanya selangkah ke puncak 20 tahun dahulu, ada pihak yang melihatnya sebagai tidak sabar dan terburu-buru sehingga kecundang melalui tuduhan peliwat.

Kini Tun M punyai jawatan dan berada di puncak, namun Anwar bila-bila masa sahaja boleh menjatuhkan Tun M kerana miliki kerusi yang lebih di parlimen. Kini, tindak-tanduk Anwar sedang diperhatikan Tun M, sambil Anwar sendiri sedang bersedia memerhatikan Tun M!

1 comment:

  1. sepatutnya anwar kene sedar, masa dia telah berlalu. tun sedang menyiapkan generasi baru dlm kabinet. az,in ali dan maszlee amat diyakini lebih mampu dari anwar yg hanya tahu meruntuh je..

    ReplyDelete