Monday, July 22, 2019

Anak Fadzil Noor tidak baca buku bapanya?

Oleh HAZMI DIBOK 

Kalau ada org yg berkata bab politik ni bukan perkara aqidah, maka jawablah ia hanya pembahagian ulama' utk disiplin ilmu bagi memudahkan umat belajar dan memahami tasawwur Islam, bukan bermaksud ianya terpisah. Hujjahnya ;

(1) Dalam pengajian aqidah ada bab rukun iman, tuntutan iman, buah atau tsamarat iman dan perkara yg membatalkan iman. Tuntutan iman tu lah ubudiyyah atau ibadah. Ibadah dalam Islam ni menyeluruh termasuklah politik, kepimpinan, kenegaraan, undang-undang dsb..


(2) Mana ibadah atau amalan atau kerjabuat yg boleh dipisahkan dengan dosa pahala? Dosa pahala ada dlm urusan pakaian, urusan pergaulan, urusan kekeluargaan, ekonomi, jual beli, berbudaya, berhibur dan berpolitik. Dosa pahala ni berkait dengan redha dan murka Allah dan berkait dgn syurga dan neraka. Dah tu bukan perkara aqidah ker? Ker politik tak ada dosa pahala?

(3) Banyak hadis yg kaitkan iman dengan amal. Antaranya hadis mafhumnya, "Brgsiapa yg beriman kpd Allah dan hari akhirat, hendaklah memuliakan jirannya",.. "hendaklah memuliakan tetamunya".. "hendaklah berkata baik atau diam.." Dah kita nak kata buat baik jiran, tetamu dsb tu tak ada kaitan dengan aqidah?!?

Inilah didikan Al-Marhum Ustaz Dato' Fadzil Mohd Noor dulunya kepada kami.. Aqidah dan Perjuangan!

No comments:

Post a Comment