Monday, July 29, 2019

Kekalkan Tun M patut jadi konsensus baharu PH

Oleh DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI

Kenyataan Datuk Seri Azmin Ali pada hari ini yang turut mahu Tun Dr. Mahathir Mohamad (Tun M) dikekalkan sebagai Perdana Menteri sehingga berakhir penggal seperti yang disuarakan sekali lagi oleh Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mewakili PAS dan UMNO beberapa hari lalu, adalah perkembangan yang amat positif.


Ini memandangkan peralihan daripada Tun M kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dalam tempoh dua tahun ini dikatakan sebagai konsensus Pakatan Harapan (PH) sebelum ini sehinggakan Majlis Pimpinan Pusat PKR membuat penegasan semula mengenainya pada Februari lalu.

Konsensus itu menyebabkan pemimpin Kerajaan dan PH tidak berani untuk memberikan sokongan kepada Tun M supaya terus berkhidmat sebagai Perdana Menteri sehingga pilihan raya umum berikutnya.

Jika Azmin selaku Timbalan Presiden PKR sendiri telah mengakui keperluan untuk mengekalkan Tun M sebagai Perdana Menteri, maka adalah amat patut sekali PH selaku teraju kerajaan mempunyai konsensus baharu mengenai perkara ini.

Sesungguhnya sokongan semua parti terhadap Tun M dan pengekalan Tun M sebagai Perdana Menteri sehingga berakhir penggal adalah amat penting bagi menjamin kestabilan ekonomi dan politik negara. Jika gabungan pembangkang boleh memberikan sokongan kepada Tun M, PH lebih-lebih lagi patut berjiwa besar dan bersikap objektif mengenainya.

DATO' DR. MOHD KHAIRUDDIN AMAN RAZALI AT-TAKIRI ialah Ahli Parlimen Kuala Nerus

No comments:

Post a Comment