Wednesday, May 4, 2011

Minyak naik lagi, kali ke 7!

Buat kali yang ke tujuh, bermula tengah malam ini, petrol RON 97 akan dijual pada harga baru, iaitu RM2.90 seliter.

Sekali gus, harga barangan yang sudah sedia melambung dijangka naik lagi kerana bagi menampung kos perjalanan ekskutif setiap pengilang barangan yang sudah semestinya berkenderaan bersisi besar.

Bagaimanapun, RON 95 kekal pada harga RM1.90 seliter.

Kenaikkan RON 97 ini adalah yang tertinggi dalam sejarah negara dan dipercayai berikutan kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia.

Bulan lalu, harga petrol RON 97 dinaikkan 20 sen kepada RM2.70 seliter.

Menurut laporan Malaysiakini, harga RON 97 diapungkan sejak 31 Januari lalu mengikut harga pasaran semasa dan sejak itu ia dinaikkan bagi kali ketujuh untuk harga petrol gred itu.

Petrol gred ini lazimnya digunakan oleh kenderaan yang memerlukan prestasi yang tinggi. Semua kenderaan berpendaftaran asing dilarang membeli RON 95 dan mereka menggunakan minyak gred RON 97.

RON 97 pada suatu ketika juga adalah minyak yang seringkali digunakan oleh rakyat sehingga minyak lebih murah RON95 diperkenalkan pada September 2009. Ketika itu RON 97 berharga RM1.80 seliter.
Sementara itu, di laman sosial sudah ada yang menyindir bahawa esok akan ada kenyataan dalam media pro-kerajaan harga minyak berkenaan “masih murah jika berbanding negara jiran dan antara yang terrendah dirantau ini...”

Antara komen lain ialah “Terima kasih la...padahal harga minyak per barrel turun dari 114 ke 110..negara pengeluar minyak patut kalau harga naik kita pun untung apa..ini makin miskin rupanya!”


“Nilai duit kitapun dah naik kan..mestilah kena naikkan harga minyak...itu masih murah berbanding negara jiran. Lagipun kita pengeluar minyak, oleh itu perlu harga minyak yg tinggi melainlah kalau kita import minya...heheheh”.

“bior le harga minyak naik sampei berape deme endak,,kan teman udah kate ,,kite ni nuju zaman jepun balik bukan nye nuju negara maju,,nanti rate2 kite naik basika gi koje' jln raye tak le jem ate udah teman kabor kan tibe tahun 2020 semue nye rakyat malaysia kebulor .''DEME MANA TAUUUW,,,,,,,,,,,,,,”

“Saya bangga jadi rakyat malaysia..teruskan menyokong kerajaan..semoga kita bkal jd papa kedana kerana kerajaan,,, xkesah la sbb rakyat melaysia mmg kaya,, barang naik, ttap diam..he~undilah kerajaan utk kesejahteraan anda semua..kah kah kah!”

“Tau xpe...alah~naik bpe sen je kn..rkyat malaysia kn kaya..nak2 yg duk lam negeri ade hasil minyak..msti dpt royalti minyak...ape nk kecoh kn kera jaan~~”

“Tiada perkataan paling mulia itu utk umeno bee end..laknatullahi alaihim inistahaqqu zaalikum..”

“Nk menampung pbelanjaan FLOM Bik Mama kt Turki kot?”
9 • Like • Reply • 2 hours ago
o
+ Mark as Spam
+ Report as Abuse
Sheikh Zulhairi • Petaling Jaya, Malaysia
tepat sekali..FLOM dh ke turki nk shoping xde duit
3 • Like • Reply • 2 hours ago
o
+ Mark as Spam
+ Report as Abuse
Shamsuddin Rosdi • UniKL(IPROM)
nasib 97 je nek....
Like • Reply • 2 hours ago
o
+ Mark as Spam
+ Report as Abuse
Ikhwan Ramon

“Disebalik keriuhan isu Obama dan Osama, isu vedio lucah yang dihangatkan dengan laknat si Lahanat tajaan rejim UMNO.. Nah! UMNO BN menghadiahkan secara tektik amalan biasanya... khusus buat kejayaan angkuh Pehin Taib di Bumi Kenyalang pada PRN 10. RON naik lagi...”

“Adoiya...pak najib, ko egt kami ni kaya sgt ke mcm nek Mah tu r? bg r harge relevan sket..Petronas pnye la byk wet..wargh..tension r gni..ak the la pkai ron97..bodo r gov gni...

“Kerajaan Pulau Pinang naikkan elaun bilal dan siak sebanyak 80%.. Kerajaan Pusat naikkan harga minyak pula. haha.... syabas... anda hebat

“KAH KAH KAH.. Mesti Lah Naik! Nak Cover Belanja Besar Najib Dalam Pilihanraya Negeri Sarawak baru baru ni.. Kah Kah KAH.. Rakyat Di Dahulukan Kena.. Kah KAh..

“Baru ni kata osama mati minyak turun, abis tu kenapa makin naik, atau osama tak jadi mati.
“Bagus lah keRajaan ni...mmg pembela rakyat la...saya sokong keRajaan cmni..inilah baru kena dgn tema RAKYAT DIHULUKAN....

“DI SAUDI 1 LITER 18 SEN..MALAYSIA ADA MINYAK...UNTUNG PETRONAS PULUH BILION.....RAKYAT DAPAT TAHI MINYAK...”

“Bukan ke anwar pnah ckap.."negara kta pngeluar minyak, jdi jka hrga yak naik ngra kta akn untung"..tpi mne pgi duit tu? aduss..msuk kocek kroni2 la..sape ag...haha. Inilah yang baru dinamakan DEMOKRASI TERPIMPIN...betul la”

“Patut la kat tv sibuk citer blue...rupanya nak alihkan fokus! hahaha....”

“Syabas umno/BN. Anda layak memerintah dgn seruan rakyat didahulukn. Memang rakyatlah yg mampu menolong membanyakkn kantong negara. Dan rakyat jugalah yg akan menentukn nasib kamu dlm PRU ke 13 nanti!”




2 comments:

  1. puki mak punya najib, apa le bangsat NEGARA ada pm macam haramjadah ni

    ReplyDelete
  2. Saudara,
    jaga-jaga sikit bahasa anda itu. kita orang Melayu ada adab dan sopannya

    ReplyDelete