Thursday, February 9, 2012

Dr Maszlee kepada Hasan Ali: Berdakwahlah kepada mat rempit, tahi dadah, remaja berpeleseran tanpa bayaran

Surat Terbuka Kepada Dato' Dr Hasan Ali

Assalamualaykom w.b.t.

YB Dato’ Dr Hasan Ali yang saya hormati,

Saya kira tidak perlulah saya perkenalkan diri saya memandangkan Dato merupakan tokoh dan sahabat yang saya kagumi. Saya kira, Dato’ juga tetap menganggap saya sebagai kenalan rapat Dato’ sekeluarga. Secara ikhlas, saya mula mengkagumi Dato’ sebagai motivator semenjak saya di bangku sekolah lagi, sehinggalah Dato’ menceburkan diri ke dalam bidang politik. Walau bagaimanapun kekaguman saya tidaklah menjadi penghalang untuk saya menyatakan sedikit pandangan terhadap pendirian Dato’ mutakhir ini berdasarkan neraca ilmu dan keadilan. Kesedaran bahawa apa yang telah Dato’ lemparkan kepada mantan parti Dato’ sendiri, iaitu PAS, di dalam kenyataan-kenyataan Dato’ di media dan juga lewat ceramah-ceramah Dato’ yang bercanggah dari amanah keilmuan dan kebenaran, maka saya terdorong untuk menulis surat terbuka ini.

Sebagai ahli akademik yang mengkaji bidang gerakan Islam, politik Islam dan juga Usul al-Fiqh, saya berasa terpanggil untuk mengarang surat terbuka ini kepada Dato’ untuk menilai beberapa kenyataan Dato’ dari pertimbangan ilmu dan kacamata ilmiah di dalam bidang pengkajian saya. Saya kira tulisan surat terbuka saya sebagai ahli akademik ini adalah sebagai tanggungjawab saya kepada kejujuran terhadap disiplin ilmu yang saya pikul dan bukannya sebagai ahli politik. Saya bukanlah ahli parti PAS, yang tampil untuk membela PAS dari serangan Dato’. Maka saya bertegas menyatakan apa yang saya tulis ini hanyalah semata-mata pendangan orang luar dan ahli akademik yang neutral dan tidak berpihak, baik kepada Dato’ mahupun kepada parti PAS yang telah memecat Dato’.

Saya kira Dato’ mungkin telah maklum dengan pencapaian gerakan-gerakan Islam moderat di utara Afrika seperti Ikhwan Muslimun di Mesir, parti Ennahda di Tunisia, parti keadilan dan pembangunan (PJD) di Morocco dan juga parti-parti Islam lain selepas kebangkitan rakyat (Arab Spring). Kemenangan kesemua gerakan-gerakan tersebut secara empirikalnya seperti yang telah dianalisis oleh pakar politik di rantau berkenaan merujuk kepada tiga perkara utama: ‘Wacana Islam moderat yang segar’; Kesediaan ‘perkongsian kuasa’ (power sharing); dan juga ‘pengaruh di kalangan rakyat’ melalui jaringan kerja kebajikan dan juga pendidikan yang menyeluruh, berterusan serta meluas.

Apa yang dimaksudkan dengan wacana moderat yang segar ialah kemampuan gerakan-gerakan tersebut untuk menawarkan apa yang diperlukan oleh rakyat dan apa yang diperlukan oleh sesebuah Negara di dalam pendekatan mereka. Wacana moderat juga telah memperlihatkan bagaimana gerakan-gerakan Islam, tidak lagi memaksakan apa yang mereka mahukan atau percaya ke atas rakyat tanpa kerelaan majoriti. Maka, di dalam wacana baru mereka, gerakan-gerakan Islam tidak lagi menawarkan retorik ‘Dawlah Islamiyyah’ (Negara Islam) yang agak bersifat utopia dan tidak tentu apakah modelnya. Mereka juga tidak menawarkan hukuman jenayah Islam ‘secara paksaan’ seperti yang pernah dilakukan oleh Taleban di Afghanistan, sebelum keadaan ekonomi dan kebajikan yang kondusif disediakan di dalam negara mereka. Mereka juga tidak mempamerkan diri sebagai penghukum, tetapi mereka muncul sebagai pembawa harapan, pejuang kebebasan dan pelaksana keadilan setelah rakyat ditindas dan dizalimi selama berdekad-dekad lamanya oleh para diktator. Perkara ini telah membuatkan ramai dari kalangan pengkaji di barat telah mula mengatakan bahawa golongan ini telah merubah sikap dan prinsip mereka, lantas menggelar fenomena ini sebagai post-Islamism (pasca-Islamisme).

Saya konsisten untuk tidak menyokong istilah pasca-Islamisme yang sarat dengan makna neo-kolonialisme. Hakikatnya gerakan-gerakan Islam yang terlibat tidak pernah merubah prinsip. Mereka juga tidak meninggalkan landasan perjuangan, apatah lagi mengubah pendirian. Apa yang berlaku ialah proses kematangan gerakan-gerakan terlibat untuk melihat Islam dalam kerangkanya yang lebih luas dan komprehensif. Kejayaan beberapa individu berlatarbelakangkan Islamis di Turki melalui agenda neutral AKP, telah menjadi sumber inspirasi gerakan-gerakan tersebut. Wacana ini juga bertunjangkan konsep Maqasid al-Shariah dan melihat ajaran Islam dari aspek yang holistik, terutamanya aspek moral dan keadilan. Gelombang perubahan pada pendekatan inilah yang telah melanda kebanyakan gerakan Islam di seluruh dunia mutakhir ini, tidak ketinggalan PAS yang Dato pernah sertai dahulu. Gelombang ini sekaligus melenyapkan pengaruh model Iran yang pernah mendominasi wacana gerakan-gerakan Islam sedunia dengan melaungkan pembinaan sebuah republik Islam dan juga pemerintahan mutlak golongan agama (Wilayatul Faqih).

Realitinya kini, gerakan-gerakan Islam moderat yang wujud lebih memilih ruang demokrasi untuk membawa perubahan. Mereka juga melaungkan pembentukan negara sivil milik semua warga dengan menjamin kebebasan politik, penegakan keadilan, hak upaya masyarakat sivil, hak wanita, tatakelola yang baik, kebajikan rakyat yang terpelihara, ekonomi yang lebih berdaya saing serta bebas dari korupsi, pecah amanah dan rasuah, serta perkongsian kuasa bersama rakyat dari segala lapisan dan kumpulan. Menurut kajian saya ke atas wacana baru PAS, terutamanya melalui konsep ‘Negara Berkebajikan’, PAS juga tidak terlepas dari arus perubahan ini. Jika Dato’ merasakan pendekatan baru PAS ini bermakna PAS telah meninggalkan perjuangan Islamnya, saya kira Dato’ tersilap. Perubahan pada PAS bukanlah kerja parasit sepertimana yang Dato’ dakwa, tetapi ianya merupakan satu dinamisme tabi’i bagi sebuah gerakan Islam yang matang. Jikalaulah parasit yang telah menyebabkan perubahan pada PAS, maka pastinya kesemua gerakan Islam di Utara Afrika dan Asia Barat, termasuk Ikhwan Muslimin di Mesir dan juga parti Ennahda juga telah dilanda parasit. Timbul dilemma di dalam pemikiran saya, apakah pemimpin dan tokoh ideolog gerakan Islam sedunia, Rashid Ghannoushi yang telah mencetuskan wacana gerakan Islam yang baru itu juga telah dijangkiti parasit? Apakah mungkin Dato ingin mengatakan bahawa Rashid Ghannoushi yang merupakan sumber inspirasi perubahan fikrah pada gerakan-gerakan Islam moderat sedunia itu pula merupakan bapa parasit?

Yakinlah Dato’, sepertimana gerakan-gerakan tersebut telah berjaya mendapatkan majoriti undi di dalam pilihanraya di negara-negara mereka kerana pendekatan baru ini, PAS juga sedang meniti langkah tersebut. Inilah yang ditakuti oleh UMNO dan kerajaan BN. Pihak lawan tidak mahukan PAS mendapat sokongan majoriti masyarakat Islam dan bukan Islam di Malaysia. Pihak lawan mahu PAS kekal sebagai parti kampung milik Pak Lebai dan Pak Haji. Pihak lawan juga tidak mahu PAS bangkit sebagai parti milik semua rakyat Malaysia, mereka lebih selesa PAS dikenali sebagai parti ekstrimis dan fundamentalis yang hanya tahu memotong tangan orang sahaja. Hanya dengan wacana Islamis global yang baru ini sahajalah niat buruk mereka akan terhalang. Malang sekali apabila Dato’ pula yang mula bercakap senada dan seirama dengan pihak lawan menentang perubahan pada PAS. Lebih malang lagi kini Dato’ menjadi suara pihak lawan untuk memaksa PAS kembali ke kerangka persepsi lama rakyat terhadap mereka yang telah dilelong oleh pihak UMNO dan BN.

Saya yakin, di dalam PAS masih terdapat segelintir yang termakan umpan Dato’ lantas mempercayai kewujudan parasit. Mereka ini golongan yang ikhlas tetapi hanya kurang mendapat pendedahan terhadap dunia luar sahaja. Ada di antara mereka juga yang berkepentingan, lantas menggunakan hujah Dato’ untuk kekal berpengaruh, tetapi saya yakin mereka ini teramat kecil bilangannya. Melalui pengamatan saya, PAS akan terus menggalas harapan rakyat dan juga kefahaman Islam yang sebenar berteraskan wacana baru gerakan Islam sedunia untuk menempuh hari muka mereka. Seperkara yang perlu Dato’ ketahui, wacana baru gerakan Islam moderat ini juga telah mendapat restu dari para ulama terkemuka seperti Dr Yusuf al-Qaradawi, Dr Tawfiq al-Wa’ie, Dr Rashid al-Ghannoushi. Amat kasihan kerana Dato’ tidak dapat bersama lagi dengan realiti baru ini.

Apabila melihat kepada isu ‘Negara Berkebajikan’ pula, pada hemat saya, setelah meneliti dokumen ‘Negara Berkebajikan’ PAS dan membandingkannya dengan manifesto parti-parti Islam moderat lain di dunia Arab, saya mendapati PAS ternyata senada dengan mereka yang telah Berjaya di negara masing-masing. Saya berkeyakinan gagasan ‘Negara Berkebajikan’ merupakan satu langkah drastik PAS di dalam membawa perubahan dan menyuarakan persiapan mereka untuk muncul sebagai alternatif kepada parti pemerintah yang sedia ada. Prinsip-prinsip konsepsual ‘Negara Berkebajikan’ yang dibentangkan di dalam dokumen tersebut dan juga cadangan mekanisme perlaksanaannya merupakan satu anjakan paradigma bagi sebuah gerakan dakwah dan parti politik yang telah matang seperti PAS. Jelas sekali PAS sudah melayakkan dirinya untuk menyertai gelombang perubahan yang melanda gerakan Islam di seluruh dunia dengan membuktikan bahawa golongan Islamis mampu dan bersedia untuk berkongsi kuasa dan memerintah di dalam kerangka demokrasi dan tatakelola yang baik. Malangnya, hal ini tidak disambut positif oleh Dato’, malah dipandang sinis.

Melihat kepada isu hudud yang Dato’ anggap telah ditinggalkan oleh PAS, saya kira itu juga agak kurang tepat. Sebagai sebuah parti Islam, saya berpendapat PAS dilihat amat konsisten memperjuangkan apa yang mereka yakini, iaitu kewajipan melaksanakan hukum hudud. Apa yang menarik ialah pendekatan PAS yang terbuka untuk membicarakan isu tersebut di ruang umum dan bersedia untuk meyakinkan rakyat melalui proses pendidikan dan dakwah adalah sesuatu yang patut dihargai. Apa yang saya dapati melalui metod obervasi ke atas ruang ‘discursive’ PAS selama ini, PAS tidak memilih untuk memaksakan hudud ke atas orang lain secara kekerasan. Malah di dalam banyak kenyataan PAS, mereka bersedia untuk mendengar suara majoriti di dalam melaksanakan hukum jenayah Syariah itu. Pendekatan diplomasi PAS ini harus dihormati kerana ia mencerminkan sikap professionalisme PAS dan keterbukaan para pimpinannya. Saya kira kerana sikap konsisten PAS inilah yang menyebabkan parti itu telah berjaya meraih sokongan ramai bukan Islam melalui ‘Kelab Penyokong PAS’.

Akhir kata, jika Dato’ benar-benar ingin memperjuangkan aqidah dan memerangi gejala murtad yang dikatakan sebagai mengancam umat Islam di Selangor, saya mempunyai pelan tindakan yang boleh Dato’ lakukan berdasarkan kekuatan yang ada pada diri Dato’. Sebagai seorang motivator yang begitu meyakinkan dan berupaya bermain dengan emosi orang ramai, saya rasa sudah sampai waktunya Dato’ untuk turun padang bertemu dengan mereka yang didakwa murtad berdasarkan senarai yang rakan-rakan Dato’ miliki. Mungkin juga Dato’ boleh menggunakan kemahiran tersebut juga untuk berdakwah kepada mat-mat rempit, tahi dadah, remaja berpeleseran yang terdapat di dalam negeri Selangor secara sukarela tanpa sebarang bayaran. Jika dulu mungkin Dato’ sibuk dengan tugas exco, kini Dato’ lebih mempunyai waktu lapang. Buktikanlah kata-kata Dato’ yang ingin menjaga aqidah itu. Saya kira Dato’ juga boleh berdakwah di Hard Rock Café menyeru umat Islam agar bertaubat dan menghayati agama Islam. Saya pasti pemilik Hard Rock Café tidak akan menghalang kerja murni Dato’ itu. Saya yakin 10,000 atau lebih orang yang turut berHIMPUN bersama Dato’ untuk menyelamatkan aqidah umat Islam boleh Dato’ kerahkan dari seluruh negara untuk sama-sama turun padang demi menyelamatkan aqidah umat Islam secara praktikal. Saya amat meyakini, jika Dato’ berdakwah seperti itu, Dato’ akan tetap dikenang kawan ataupun lawan sebagai ‘pejuang aqidah yang sebenar!’.

Dr Maszlee Malik

Ahli Akademik Politik Warga

UIAM

7 comments:

  1. ah...malas la nak bace panjang panjang nih...
    masalah mat rempit,dadah dan remaja berpeleseran semua tu ada badan badan tertentu yang dipertanggungjawabkan.
    kekadang bila difikirkan betul gak dato'hasan ali ni...
    nape tak pertikaikan masalah keselamatan negara,agama dan bangsa?
    sebenarnye agen agen kuasa besar ni akan memperalatkan orang yang berkepentingan disesebuah negara islam.tengok iraq,libya dan afghan.apa dah jadi?ni semua akibat perbuatan orang yang tak sayangkan negara.
    itu satu hal.yang dah tua bangka,rumah kata pergi kubur kata mari masih asyik nak meliwat lubang jubo tak kira jantan betina dan pondan apa hal?spesis macam ni nak jadi pm?
    cina nak buat yee sang pun tak panggil dia!jijik!!!
    ye lah....kalau dia mati sok eloknye cari tanah perkuburan yang tak jauh dari loji najis.biar aman rohnye dapat bau2 najis.....
    aku pun naik geram bila dia membela israel!!!hampeh!!!patut la perangai macam yahudi!menyalak sana menyalak sini,demonstrasi sana demonstrasi sini..bila dapat lubang jubo je diam!
    betul betul punya haprakkkkk

    ReplyDelete
  2. @Anonymous Punah hang nih! Malas nak baca tu la punca

    ReplyDelete
  3. Biasanya Melayu yg malas membaca ni lah yg kena tipu seumur hidup. Pemimpin Umno sibuk bergelumang atas duit rakyat, awak hidup sesak nak mampos. Yg rajinnya baca Utuseks Meloya dan tengok Tv3 suku. Sampai ke mampos lah hang bodohhh

    ReplyDelete
  4. NAMAANYA PUN MALAS ...MEMANG DASAR PEMALAS...MALAS SEGALA-GALANYA..MEMBACA, MENDENGAR, MENGAJAR JAUH SEKALI SEBAB JAHIL, MALAS BEKERJA SBB NAK KOMISYEN AJER..LEMBU LAGI RAJIN PADA AWOK...PANDAI PILIH DR DUDUK KANDANG ,DUDUK KAT KONDO LA PLAK...

    ReplyDelete
  5. mmmm nampak kan?minda dorg...
    kalaulah malas membaca tak kan la nak lawat blog ni..
    malas yang dimaksudkan tu apabila suka sangat membidas orang(hasan ali)
    adalah sebabnya hasan ali berpendirian begitu..
    ingat orang orang kampong dari ulu ceka,merapoh,bera tau kerenah orang politik ni?
    yang mereka tau bila diberi gelaran dato',diberi jawatan penting,memang hebatlah orang tu...
    hebat!memang hebat!
    yang kau orang cakap pasal nfc pasal kondo itu memang patut dipertikaikan kerana itu hak rakyat.yang betul kita cakap betul.
    idea yang paling baik,selepas daripada ini ada baiknya nfc diserahkan kepada anuar biar diliwatnya lembu shahrizat tu sekor sekor jantan betina..korang nak ikut ke......?wakakakaka
    memang betul la komen diatas tu..dulu barat cukup gentar dengan gadaffi,sadam hussain.sekarang apa dah jadi?berkecai dan huru hara!angkara siapa kalau tak agen agen perisikan asing?
    sekarang kita masih boleh bersantai dikedai mamak hingga jam 3-4 pagi,berniaga tom yam sampai kesubuh bolih dapat duit dengan mudah dan mudah untuk berbelanja,kita tak rasa la apa yang dirasakan oleh saudara seagama diiraq,libya,plastin dan afghan tu...
    tapi kalau malaya ni dah jadi macam tu kita perambat la pulak orang orang keadilan dan yang sesuku sesakat dengannya..
    kalau dah meliwat tu nabi tak mengaku umat..korang nak jadikan dia imam?korang tak tau ke kepala otak dia tu kuning?
    kalau dia jadi makmum,tok nik jadi imam,bila rukuk rakaat pertama mula la dia berimeginasi.terbayang pulak dia tok nik yang sedang rukuk tu macam stacy...
    bila sujud rakaat kedua terpandang pulak tok adi dari belakang,terbayang pulak dia siti nurhaliza..
    orang kepala macam ni mana boleh pakai???tengok luaran memang nampak ok.kalau story bab ugama mengalahkan almarhum professor dr hamka..tapi...pelakun porno box offis!
    wakakakaka kalau melayu tak sedar lagi tak tau la.....

    ReplyDelete
  6. nak cerita bab agama pulak? Kenapa? Lepas dpt title Haji ekspres ke?

    Tak sedar?
    sedar apa? sedar ada pimpinan Umno arahkan bunuh dan bom C-4 Aminah @ Altantuya?

    Umno kampungan ni mmg bodoh, pemimpin dia pakai cicin RM24 juta, gelang ratusan ribu, beg tangan ratusan ribu, diorang peduli apa?

    Yg dia org jijik sgt kononnya ialah bercerita hal lubang tahi Saifool. Setakat itulah politik puak Umno kampungan ni

    ReplyDelete
  7. tu la..jangan dok terperosok je kat ulu jerantut tu...
    kenapa note rm500 tidak digunakan lagi?
    yang ni aku malas nak cakap.kalau dah inteligen sangat kau carilah info sendiri...
    tu pasal beria sangat nak jadi pm agar note rm500 boleh digunakan kembali.bukan sedikit...negeri pahang ni pun boleh beli!!!
    kalau nak kata umno kampongan ni bodoh rasanya pas lagi bingai!dah bini dia sendiri pun mintak fasakh...kerana tak tahan dengan kerenahnya,masih jugak lagi nak jadikan pemimpin..
    bukan lubang tahi saifol je..tah berapa banyak lagi lubang tahi dikerjakannya!belum lagi bini orang tu...itu pun bini dia tau.sama je bini dia pun...tak jujur pada rakyat hanya untuk tagih simpati..
    kalau bini dia menyatakan kedudukan sebenar sekor umat pun tak masuk pkr...mursyidul am pas pun tak akan terima dia...
    hah!duduklah engkau dengan segala tipu anak beranak tu....
    kau orang je yang sibuk sibuk pertahankan dia..apa dapat?dia lumayanlah..imbuhan jadi ejen xxx je dah berapa???tu pasal amerika amek tau sangat kedudukan dia dalam kes mahkamah...tak terfikir ke?lepas tu buat cerita bimbang dibunuh konon..takutlah dia dengan bayangan...dia kata dengan kuasa besar tu yang dia boleh jadi pm..tiba tiba tak boleh.sedangkan mereka dah berhabis habisan..kalau nak jelas lagi cuba jangan undi pkr dalam pu 13.baru kau tahu siapa dia sebenarnya!

    ReplyDelete