Friday, January 6, 2012

Polis benarkan himpunan aman 901 diadakan di tapak parking Mahkamah Tinggi, KL

Semua pejuang keadilan, penyokong demokrasi dan yang menghormati perlembagaan negara, digesa turun beramai-ramai ke Kuala Lumpur pada 9 Januari ini.

Ini berikutan kebenaran oleh polis untuk rakyat berhimpun di tempat letak kereta perkarangan Kompleks Mahkamah Jalan Duta, Kuala Lumpur, Isnin ini.

Kelonggaran itu dicapai melalui keputusan perbincangan antara pihak Pakatan Rakyat dengan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur pagi tadi.

Hari itu di mahkamah tersebut akan dikeluarkan keputusan kes tuduhan liwat terhadap Ketua Pembangkang Dato’ Seri Anwar Ibrahim.

Perhimpunan aman 100,000 rakyat yang akan diadakan nanti sangat penting bagi menyatakan perlunya keadilan ditegakkan, demokrasi dipertahankan dan perlembagaan yang membenarkan perhimpunan aman dipraktikkan.

Sementara itu, kumpulan pengganggu daripada Perkasa, akan turut berhimpun tetapi di masjid pada waktu yang sama.

Harapan kita, tidak akan berlaku sebarang provokasi kerana semua penyokong yang turun hanya berniat untuk menyatakan solidariti ke atas Anwar.

Maknanya jika terdapat sebarang provokasi pada hari berkenaan, itu datangnya daripada pihak yang sengaja mahu menimbulkan huru-hara dan kita harap polis selaku penguasa keamanan dapat bertindak matang dan tegas.

2 comments: