Wednesday, December 7, 2011

Sah Ketua Pemuda Umno bangsa penakut!

Melihat kepada cara Khairy Jamaluddin respons kepada cabaran Rafizi Ramli berkaitan projek lembu NFC melibatkan wang rakyat RM250 juta dulu, beliau seolah-olah seorang 'jagoan tengik'.

Namun berdasarkan jawapan surat beliau membalas cabaran debat secara rasmi kepada Rafizi (sebelah), sahlah menantu bekas PM itu seorang yang bacul, dayus dan jenis yang 'cakap berdegar-degar taik sangkut di gelegar'.

Konon alasannya, dah ada program. India estet pun boleh bagi kalau alasannya macam itu.

Sebenarnya ini bukan kali pertama beliau menolak debat, malah cabaran Ketua Pemuda PAS Ustaz Nasruddin Hasan Tantawi juga tidak pernah disahutnya. Ini boleh mengesahkan betapa 'pondannya' Khairy.

Beliau hanya akan mencabar orang yang beliau tahu tidak akan melayan karenahnya seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Haji Mohammad Sabu.

'Kepondanan' Khairy ini hanyalah meneruskan tradisi ketua-ketua pemuda parti itu sejak dulu. Hishamuddin Tun Hussein juga pernah beberapa kali dicabar oleh Ketua Pemuda PAS iaitu Mahfuz Omar, tetapi tidak pernah disahutnya. Walaupun beliau sanggup mengucuo keris dalam perhimpunan parti melambangkan keberanian seorang Melayu.

Sebenarnya Presiden Umno Najib Tun Razak juga pengecut apabila diajak berdebat. Kalau tidak silap, tiga kali Anwar mencabar beliau untuk berdebat, namun semuyanya ditolak, walaupun ada seklai memberi alasan untuk berdebat tentang 'keburukan peribadi' masing-masing. Pun tak berani.

Masa zaman Dr Mahathir berkuasa, PAS berulang kali mencabar Umno untuk berdebat khasnya dalam isu 'kafir mengkafir. Umno dan sekelian ulamaknya habis takut.

Lalu untuk memuaskan hati, mereka buat rancangan 'Debat olok-olok' yang mempertemukan perdebatan antara sesama Umno, tetapi ada sebelah pihak berlakon sebagai PAS. Video perdebatan itu pernah tersebar sedikit masa dulu.

Dan hanya itulah setakat yang Umno berani. Selebihnya bacul, dayus dan pengecut!

3 comments:

  1. isy...kan dlm perenggan 2 tu ada sebut utk buat perbincangan berkaitan terma2 debat dan tarikh yg dipersetujui bersama..jgn lh cpt buat kesimpulan YB KJ ni penakut, pondan dsb...

    ReplyDelete
  2. masalahnya bro,
    dah banyak kali dia buat mcm tu, mengelak dan mengelit.
    Dia juga yg setuju dgn debat tu.
    Kalau setakat nak bersembang, gi borak sambil minum2 kat Old Town White Cafe pun takper.
    Jgn lah awal2 kata nak debat!

    ReplyDelete
  3. Orang tak sehat macam tu la...masa cakap pasal NFC dia belum "on" lagi..tu yang sanggup berdebat..bila dah kena 2-3 dapur mula la melalut...mana tak takut???

    ReplyDelete