Monday, December 19, 2011

Kim Jong-Il mati

TRIBUNNEWS.COM, SEOUL — Pemimpin Korea Utara Kim Jong-Il meninggal dunia pada usia 69 tahun, Sabtu lalu ketika dalam perjalanan kereta api, lapor berita Reuters.

Kematian pemimpin komunis yang disebut sebagai “The Lodestar of the 21st Century” itu diumumkan menerusi televisyen hari ini. Sebab kematian yang diumumkan ialah kerana menderitai pelbagai penyakit seperti diabetes, strok, kaser pankreas dan buah pinggang.

Kim mengalami serangan strok pada tahun 2008, tetapi dalam beberapa kesempatan terakhir dia tampil dalam kondisi sehat.

Negara tertutup itu sudah memulai peralihan kepemimpinan kepada puteranya, Kim Jong-un, yang masih muda. yang baru berusia 28 tahun muda.

Kim dilahirkan pada 16 Februari, 1942. Beliau Kim secara rasmi mengambil alih kuasa Republik Rakyat Demokratik Korea Utara secara rasmi pada bulan Oktober 1997 dengan menjadi Setiausaha Agung Parti Pekerja Korea iaitu selepas tiga tahun kematian bapanya Kim Il Sung.

Pada tahun 1994, beliau menjalin hubungan diplomatik dengan Amerika Syarikat untuk menandatangani satu perjanjian yang memelihara program nuklearnya.

Tetapi Amerika yang menyokong Korea Selatan, juga mengcop Korea Utara sebagai negara pengganas, seperti Iran.

Kebuluran di Korea Utara menyebabkan kematian sebanyak dua juta rakyat negara itu. Sejak itu, pengeluaran pertanian telah dipulihkan tetapi masih lagi bergantung kepada bantuan makanan daripada masyarakat antarabangsa, terutamanya negara jiran China dengan kira-kira 45 peratus daripada bahan makanan Utara serta kira-kira 90 peratus minyak dan 80 peratus daripada barangan pengguna.

Pada bulan Julai 2002, Kim menaja perubahan struktur ekonomi negara yang berpenduduk seramai kira-kira 23 juta orang itu yang selama ini dianggap tertutup.

Kim mempunyai tiga orang isteri, tiga anak lelaki dan tiga orang anak perempuan.

Ada yang menganggap, kematiannya menjadi jalan perintis untuk penyatuan kedua-dua korea yang telah terpisah akibat ideologi. Ada yang membandingkan, Semenanjung Korea boleh menjadi sebuah negara seperti yang berlaku kepada Jerman Barat dan Jerman Timur dulu.


No comments:

Post a Comment