Thursday, March 24, 2011

Mesej kepada Najib, Muhyiddin: JKR Pahang ‘tidur’

(Gambar-gambar kemalangan dari facebook)

Jika benar sebagai yang dijanjikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yasin ketika berkempen di Sarawak baru-baru ini, bahawa mereka akan menjelajah ke seluruh negara menyelesaikan masalah rakyat, baguslah begitu.

Jangan lupa, kita harap keduanya masuklah ke ‘exit’ Tol Chenor (jika dari Kuala Lumpur) dan laluilah jalan dari Simpang Kampung Awah ke Maran.

Di situ, kedua pembesar negara pasti akan dapat melihat dan merasai sendiri keadaan jalan yang ‘standard’nya antara yang terburuk di negara ini. Ini menyebabkan kemalangan kerap kali berlaku. Bukan setakat di Maran, jalan dari Kampung Sungai Gau ke Kampung Awah juga sama buruk dan teruknya.

Kita tidak katakan JKR atau Road Care tidak langsung berusaha membaiki jalan raya penghubung ke ibu negeri itu, tetapi yang lebih kerapnya ialah kerja-kerja menampal dan menampung lubang-lubang yang tiba-tiba muncul di tengah jalan.

Bagaimanapun, kualiti kerja tidak bagus kerana biasanya mutu pembaikan hanya tahan untuk tempoh waktu yang singkat dan selepas itu punah kembali.

Pada satu ketika dulu, jalan Kampung Awah Maran ini merupakan penghubung utama laluan dari ibu negara ke pantai timur. Namun setelah siap Lebuh Raya Pantai Timur (LPT), jalan ini semakin terbiar, meskipun penggunanya tidak berkurangan.

Perihal keburukan jalan Kampung Awah ke Maran ini sebenarnya sudah banyak mendapat rungutan penduduk dan pengguna. Laman Interaktif akhbar Sinar Harian umpamanya, sering kali memaparkan mesej-mesej daripada mereka yang mahukan jalan tersebut dibaiki segera.

Dalam laman facebook juga tidak terkecuali. Di sini saya paparkan topik perbahasan mereka tentang laluan tersebut di laman sosial itu.

Ramli Awang Abdul Rahman
JALAN MACAM 'POLONG' PUNCA KEMALANGAN

Mungkin perkataan 'POLONG' sesuai untuk saya gunakan bagi memberi gambaran betapa hodohnya keadaan jalan raya di Pekan Awah.

Persimpangan ini juga tidak mempunyai traffic light walaupun saya rasa ia adalah simpang paling sibuk di daerah maran ini.
...
Kemalangan acap kali berlaku,ada mangsa yang menderita hingga kini kerana terlibat dengan kemalangan dipersimpangan 'POLONG' ini.

Paling baru pagi ini satu lagi kemalangan telah berlaku antara kereta dan motosikal.Semua orang yang saya temui semuanya memaki BN (projek jalan 'POLONG') dan meminta saya menyuarakan kemarahan mereka.See More

Jalan KG. AWAH - MARAN gaya 'POLONG'
Muhamad Izwan and 3 others like this.

o
Soopie Cjp La.. Bru tau ke??sya dh 2x trgolek kt ctu..kakaka
February 16 at 8:55am • LikeUnlike
o
Mk IQ-One mmg teruk gler dah kat ctu, mengalohkan mengelok ke periuk api vietnam, mengelok yg lain masuk lubang lain, dun chenor ni nunggu prk je br sume dpt baru huhu..
February 16 at 9:04am • LikeUnlike
o
Mohdrazali B Mat ‎"POLONG" tahap 5 *****, berLEKUK-LEKUK.. jalan kena JERAWAT BATU...mmmmm eh! mcm muka dot dot dot dot dot ???
February 16 at 11:04am • LikeUnlike
o
Ramli Awang Abdul Rahman barang kali jalan ini lebih baik drp negara2 jiran...
February 16 at 12:06pm • LikeUnlike
o
Md Roduan GONE PULOK DH XDE DUIT NOK MELENYE KALA AOKMER MBOH MAGI DUIT BLH LA BELE....
February 16 at 3:05pm • LikeUnlike
o
S Abdul Hadi Salleh
Apa yang dibebelkan ni?
February 16 at 3:24pm • LikeUnlike
o
Semarak Perjuangan nak kate xde adun...sihat je...maybe dia xlalu kt persimpangan 2 kot...xpn buat2 xnmpak...kna tukar yb baru nih....pakat2 tukaq YB PAS pulok....
February 16 at 4:21pm • LikeUnlike
o
Mohd Khairi
Pepalih auk sampai ketahap" POLONG"bermakna seangkatan dgn puaka...POLONG yg diternak agar membiak....bersyukur diTenang, Merlimau jalan tar tengah berminyak... YB padam tanah kubur masih merah lagi sedih keluarga belum hilang..projek dah... jalan...syukur...tunggu pula di Kerdau JKKKKKKKKK mintak apa nak mintak...first sepanjang sungai pahang kasi clear ikan patin sangkar untuk makan besar..Tok Nan turun Tok Jib turun PM tu!!
duit? jgn tanya!,cakap jer...kat Awah siapa YB nya ?, tempat yg banyak YB padam le ni jalannya dah cantik boleh berguling2 lg..YB kat sinun sihat ke?
kalau sihat jemput2 le YB berjemaah sekali sekala tak perlu banyak kala kat masid Kg Awah....See More
February 16 at 4:24pm • LikeUnlike
o
Hasan Omar kena pakat doa prk la plok kat situ...baru ada trafik light ....he..he
February 16 at 6:18pm • LikeUnlike
o
Mohd Ali Pas ni kerdau plak bnyk la projek menanti, raya la......... org kerdau.............ADA YB jln,,, ada projek.....jln pekan awah tu,, kalau belaku kemalangan,,,, baru lah nak baiki,,,, lani pitih tak dok ,,,,,,,,kat marlimau kerdau nak pakai pitih bnyk,,,,,,
February 16 at 6:53pm • LikeUnlike
o
Akma Jusoh stuju dgn ust...klu lalu boleh bocor tayar
February 16 at 7:59pm • LikeUnlike
o
Bu Jold bior ke lantok nyer jln tu gituuu..sapa daya nak lalu situ lalu je lah....lain kali pilih lagi yb cergitu...hahaha.....
February 16 at 10:46pm • LikeUnlike
o
Bu Jold usoh kan kereta lalu kat situ xdaya...berdozor ngelenggg nak lalu situ...ehehehe
February 16 at 10:48pm • LikeUnlike • 1 personLoading...
o
Felda Sg Nerek Jengka wahai para petugas bertanggungjawab - turun kesimpang tu segera - gi tengok - ambil tindakan segera - jangan sampai nyawa yang lain melayang - hospitalpun dah penuh sesak - jalankan tugas dan tanggungjawab anda - amanah dipikul - jangan abaikan
February 20 at 9:04pm • LikeUnlike
o
Felda Sg Nerek Jengka sepatutnya kita berterima kasih kerana sesama mengingati dan menghebahkan - hargailah nyawa yang lain - ambil le tindakan segera - kesian untuk yang lain - sedih bila ditimpa kemalangan - hindarkan
February 20 at 9:12pm • LikeUnlike
o
Syahar Musa Talian Aduan JKR : 1 300 888 557 atau email : aduan@jkr.gov.my atau sms :Taip JKR dan hantar ke 32728
February 21 at 10:57am • LikeUnlike
o
Felda Sg Nerek Jengka tunggu aduan baru nak kerja - tunggu komplen baru nak ambil tindakan - tak cekap le gitu - amanah pikul berat tu
February 23 at 12:33pm • LikeUnlike • 1 personLoading...
o
Syahar Musa
Penyata Rasmi : DR. 17.3.2011, m/s : 125

USUL MENJUNJUNG KASIH TITAH UCAPAN SERI PADUKA BAGINDA YANG DIPERTUAN AGONG

“…..Saya minta benarlah kepada Menteri Kerja Raya. Jalan daripada Kampung Awah ke Maran, daripada Maran ke Tol Awah, keadaan ...jalan ini cukup teruk dan perlu dibaiki segera. Ini telah menjadi isu yang cukup besar, keluar dalam surat khabar dan Sinar. Jadi, saya kira, saya ingat Yang Berhormat Menteri akan jawab mesti lulus…..” Dato’ Ismail bin Abd. Muttalib [Ahli Parlimen Maran]

Butiran lanjut sila layari http://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-17032011.pdfSee More

March 18 at 9:49pm • LikeUnlike


2 comments:

  1. papaleh .. stuju ngak la kome ni.. same gok nge jale dari bandor temerloh ke kerdau.. buruk ngak doh jalannye..

    ReplyDelete
  2. aikk?...
    ye ke Darul?
    Kalau tak silap, masa PRK Kerdau baru2 ni, siang amalm JKR keje buat jalan baru..
    haha

    ReplyDelete