Wednesday, March 2, 2011

“Syed ada kawasan perkuburan sendiri” bukan kempen PAS

Sebetulnya saya baru tahu, dan sekali gus memeranjatkan bahawa keturunan Syed di Tekal (dalam Dun Kerdau, Kuala Krau, Temerloh) mempunyai tanah permakaman mereka sendiri tanpa bercampur gaul dengan tanah perkuburan orang Melayu (bukan daripada berdarah Syed).

Itupun setelah saya membaca sebuah artikel daripada akhbar The Star bertarikh 1 Mac 2011 (Selasa) bertajuk: “Campaign centres on fending off lies” analisis daripada Joceline Tan.

Saya sendiri tidak pernah ke sana barang sekali pun untuk melihatnya.
Joceline menulis:

“There is also a whisper campaign going on about the allegedly clannish behaviour of the Syed Ibrahim family.

“The Syeds and Syarifahs trace their ancestry to the Prophet and Syed Ibrahim’s detractors are claiming that his family members have their own burial grounds, suggesting that they see themse ves as special and above other Malays.”


Analisis tersebut ditulis berdasarkan pemerhatian penulis terhadap suasana kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dun Kerdau, menjelang hari pengundian 6 Mac ini. Beliau barangkali merisik daripada jentera propaganda Umno/BN, apakah isu yang cuba dimainkan PAS.

Pada PRK ini, calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad akan ditentang calon PAS Hassanuddin Salim. Syed Ibrahim ialah panasihat agama Menteri Besar Pahang yang berasal dari Kampung Tekal. Kampung Tekal dipenuhi penduduk keturunan berdarah Syed (yang mereka dakwa daripada keturunan Nabi Muhammad SAW).

Konon ceritanya, kampung tersebut dihuni oleh saudagar beras berketurunan Arab, yang akhirnya beranak pinak dan bercucu cicit di situ. Di beberapa tempat, gelaran hormat Syed ini dipanggil “Engku”.

Jadi jika benar terdapat kubur berasingan antara Melayu asal dan Melayu Arab, sudah barang tentu ada sebab dan hujahnya. Mungkin sudha timbul lama sebelum ini.

Namun apa yang mengecewakan saya ialah penulis artikel berkenaan, Joceline Tan, seolah-olah mengaitkan PAS berkempen secara berpuak-puak. Dengan lain-lain perkataan, PAS yang memainkan isu “kubur berasingan”. Walhal PAS tidak manahu pun, malah tidak berminat berkempen seperti itu.

Tulis Joceline: “Smear campaigns and counter-propaganda are the order of the day in Kerdau where there is a serious shortage of real issues.”

Samalah juga dengan isu kelulusan Syed Ibrahim dalam artikel yang sama. Joceline menulis: “In a by-election that has been quite short of real issues, Syed Ibrahim’s degree in Arabic from the top Egyptian university has been turned into an election issue by PAS.”

Sebenar-benarnya, PAS tidak pernah memainkan isu kelulusan calon BN itu. Kerana PAS sendiri tidak tahu menahu atau mengambil berat tentang kelulusan dimiliki calon BN itu.

Seperti kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang juga Pengarah PRK Kerdau bagi PAS, tiada satupun kenyataan yang dikeluarkan dari mana-mana pemimpin PAS mengenai isu kelulusan calon Umno sehingga kini.

“PAS kesal kerana dituduh menyebarkan fitnah kepada calon BN Syed Ibrahim yang dikatakan gagal menamatkan pengajian di Mesir (Universiti Al-Azhar).

"Sedangkan isu ini tidak pernah keluar daripada mana-mana pimpinan PAS. Ia dicetuskan oleh blogger yang tiada kena mengena dengan PAS. Bagi PAS, kami menafikan sekeras-keras tuduhan isu ini ditimbulkan oleh PAS,” katanya

Menurut Tuan Ibrahim, asal isu calon BN dikatakan gagal menamatkan pengajian, langsung tiada sebarang kenyataan beliau beli sijil hanya keluar daripada kenyataan MB Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob.

Berbalik kepada isu “kubur berasingan” tadi, siapakah sebenarnya yang menyebarkannya?

Malangnya Joceline tidak pernah merujuk kepada PAS, itulah masalahnya. Katakanlah isu kubur berasingan itu dibangkitkan oleh penduduk kampung dalam Dun Kerdau, jadi kenapa harus dikaitkan dengan PAS?

Mungkin mereka mempunyai sejarah dan sentimen tersendiri dalam perhubungan antara keturunan. Jadi itu hak mereka untuk menyuarakannya dan jika terdapat suara-suara sedemikian, adalah silap besar mengatakan itu gerak saraf atau propaganda daripada PAS.

Mungkin Joceline lupa, bahawa PAS mempunyai dua orang Yang Berhormat berketurunan Syed dalam Dewan Undangan Negeri Pahang. Jadi mustahil PAS sanggup melukakan hati dua Syed yang merupakan pemimpin parti itu.

Tidakkah Joceline membaca sejarah, bahawa PAS begitu tegar menentang perjuangan asabiyyah?

Jadi pada masa depan, jika Joceline terbaca tulisan ini, nasihat saya eloknya rujuklah dulu kepada kem PAS sebelum membuat kesimpulan “PAS melempar segala-galanya”.


2 comments:

  1. Dari apa yang koi tau, Syed Ibrar ni memang sangat amatt berpegang pada statusnya. Maklum la mereka ini dikatakan keturunan ke 24 nabi. Pantang utama Syed Ibrar ini ialah jika syarifah mereka berkahwin dengan bukan syed. Bukan takat tok datang mase kenduri kahwin tapi seterusnya mereka ini akan di sisih. kadang te kesian juga dengan syarifah-syarifah ni. Susah nak berumahtangga. Syarat utama mesti syed. yang lain-lain tu bole ronding....kala la pulok syed tu ada keje tetap.. huu sahamnye naik mencanok.
    Semasa PRU ke-12 dulu ada seorang syed yang jadi calon Pas dan menang di DUN Semantan...nok tahu apa yang terjadi di sebalik tabir... kumpulan syed ini telah berpakat untuk mengundi syed ini, soal apa parti sudah tak penting..yang penting syed mesti sokong syed. kasihan calon UMNO sebab semua syed Semantan dan pangkah PAS. Untuk PRK Kerdau ini tentunya nanti undi penuh akan dipungut oleh Syed Ibrar dari kawasan Kg. Dato'Sharif dan Tekal. Jadi apahal kita yang bukan syed dan syarifah ini?? Kalau puak syed boleh pilih geng mereka, mengapa tidak kita.Sudahla keturunan kita dipandang tak dek kelas, lepas te kita nak pangkah mereka. terok amat weh... sedo-sedo la sikit kite ni.

    ReplyDelete
  2. Salam buat tuan..

    Dalam menerima kebenaran berita dan penyebaran berita adalah sesuatu yang berlainan. Apatah lagi kalau berita yang diterima kurang sahihnya maka amat malanglah penyebar dan penerima berita tersebut kerana telah termakan pancing yang diumpang untuk menjadi penyebar ....?

    Fenomena politik Melayu terlalu condong menyerang peribadi seseorang hingga kadang-kadang sudah melepasi hak agama. Sedangkan setiap kita tahu tentang fitnah dan adu-domba adalah sesuatu yang keji tapi kerana kepentingan politik masing-masing maka perkara demikian menjadi modal asas untuk berkempen hinggakan timbul hak dan nasak keturunan pun diungkit.Betapa jauhnya kita dalam soal ini hinggakan apa yang diperkata oleh orang asing pun sanggup pula kita yang bersaudara saling menikam perasaan sesama kita hingga darah merah hanyir mengalir.....apakah tujuan ini semua ?

    Hilangnya kasih sayang, musnahnya ukwah kerana demokrasi yang diasaskan oleh penjajah maka kita turut rentak tinggalan tamadun Inggeris ini hingga kita hilang punca dan hilang pertimbangan sesama saudara sedarah sedaging.....Banggakah kita bila berbuat demikian ? ....walahualam.

    ReplyDelete