Monday, October 7, 2019

Apa kata netizen Mat Sabu tak angkat ikrar

Gambar yang tular memaparkan perihal Presiden Parti Amanah Negara yang juga Menteri Pertahanan, Mohamed Sabu yang hadir ke   tetapi enggan mengangkat tangan berikrar semalam, terus mendapat ulasan netizen.

Gambar tersebut diambil ketika pemimpin-pemimpin Melayu mengangkat ikrar di Kongres Maruah Melayu yang dianjurkan bagi tujuan penyatuan kaum Melayu, di Shah Alam semalam.


Antara lain mereka menyebutkan, “...dah lah pakai baju batik, tak pakai baju Melayu macam orang lain... angkat tangan pun malas...” komen seorang netizen.

Mat Sabu berdiri di sebelah Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir. Turut kelihatan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Tan Sri Anuar Musa dan Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

“Weii... sombongnya...” komen yang lain pula.

Turut hadir dan berucap ialah Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed. Ada yang mengandaikan beliau mendapat ‘tongkat baru’ setelah dirasakan diasak bertalu-talu memintanya menyerahkan tampuk kepimpinan negara kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kongres itu turut menghimpunkan pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan organisasi mewakili orang Melayu untuk bersama-sama memulihkan maruah dan semangat bangsa Melayu.

Kebelakangan ini, kaum minoriti di negara ini dikatakan sudah berani mempertikai dan mengulas sesuatu yang selama ini hak istimewa orang Melayu.

No comments:

Post a Comment