Sunday, July 8, 2012

Kartun hina Presiden baru Mesir: Metro dikutuk

Tindakan akhbar Umno, Harian Metro Sabtu (7 Julai) yang sungguh kurang ajar dan biadap tergamak menyiarkan karikatur pemimpin Islam Presiden Mesir Dr Muhammed Mursi, menimbulkan kemarahan umum terutama di facebook.

Dengan mendapat perhatian dan komen beribu-ribu ulasan itu, mereka berkata Mursi ialah pesiden yang berjuang menegakkan Islam di Mesir dan tidak sepatutnya disamakan dengan Firaun.

Bagi mereka, ini menunjukkan betapa jahil dan bangangnya pelikis berkenaan dan pengurusan akhbar. Seorang pengomen berkata, Mursi merupakan pemimpin yang menghafal al-Quran bagaimana disamakan dengan Firaun.

Mereka juga berpendapat, bagaimana negara luar hormatkan negara kita sedangkan akhbar yang berkaitan dengan pemerintah negara ini sendiri tidak prihatin dan sensitif dengan kartun berkenaan. Ini satu penghinaan terhadap rakyat Mesir dan umat Islam.

Justeru mereka meminta Metro memohon maaf atau menhadapi tindakan boikot. Ada yang berkata: Selepas Utusan (Utuseks) inilah masa yang sesuai untuk memboikot Metro... “jdkan akhbar no 1 malaysia ini senasib dgn utusan...tunjukkan kuasa kita sebagai rakyat!!!”.

“Walaupun aku bukan rakyat mesir, tapi aku kesian umat islam sbb ada golongan yang masih tidak bertamadun dengan lukisan macam ni. Yang aku pelik, macam mana boleh lepas benda ni? Buat report ramai2, kasih tutup wal lingkup si HM. makin dibiarkan, makin menjadi2. Nie lah bila bagi hak bersuara, tidak dicontrol sampai jadi penghinaan kpd umat islam.”

Ada yang menganggap itu satu ‘Islamaphobia’ versi Malaysia....sungguh tidak waras...benarlah Islam terhina kerana "penganut" nya sendiri.

Ada yang berpendapat, jelas menunjukkankan bahawa akhbar pengampu kerajaan atau lebih kepada suara kerajaan tidak senang dengan kemenangan Mursi kerana IKHWANUL MUSLIMIN rapat dengan PAS..

Ada juga yang berpendapat, isu ini boleh mengeruhkan hubungan Mesir dengan Malaysia.

Komen yang lain: Sebagai orang Islam haram menghina rakan Islam yang lain kecuali mereka jahil dalam agama yang tidak mengenal halal haram & dosa pahala Mereka-mereka ini yang berpenyakit hasad dengki & busuk hati wajib bertaubat pada Allah & mohon maaf pada orang yang disakiti Ini amat berat & sukar kerana sudah mengwawarkan keseluruh dunia Diakhirat nanti hanya Allah yang Maha Mengetahui Kita yang mengaku diri orang Islam sepatutnya berbangga & mengucap tahniah diatas kejayaan menjadi pemimpin sebuah negara Islam yang insyaAllah mencorak negara Islam yang lain Kasihlah saudara kita sebagaimana kita mengasihi diri kita sendiri Barulah kita boleh mengaku umat nabi Muhammad sallalahalaiwasalam Sebagai rakyat sebuah negara Islam (Malaysia) gambarannya amat buruk Kita menggambarkan seorang pimpinan negara sebegitu rupa Apa kata sakiranya mereka bertindak sebaliknya? Mereka yang berperangai sedemikian tidak wajar mengaku seorang Islam yang tidak mengasihi sesama Islam berada disebuah negara Islam saperti Malaysia yang dihormati & dikenali seluruh dunia Islam dimana rakyatnya berbudi pekerti yang tinggi Insaf & bertaubatlah.



1 comment: