Tuesday, July 26, 2011

Umno patut teliti titah Raja Nazrin

Apabila Baginda Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah bertitah Negara ini perlu ada sebuah institusi yang berkecuali bagi menurunkan suhu politik negara yang semakin panas selepas Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU 12), sewajarnya semua pihak menelitinya.

Mungkin titah baginda ini tidak senada dengan ucapan Datuk Seri Najib Tun Razak, atau Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, atau Datuk Seri Rais Yatim atau Ibrahim Ali. Tetapi realiti yang dikehendaki baginda inilah yang sepatutnya muncul bagi mengekang transformasi ‘mengumnokan’ semua agensi kerajaan dan media perdana pada masa ini.

Sebagai sebahagian daripada institusi kesultanan yang berdaulat, Raja Nazrin mungkin nampak semua ini. Sedangkan dalam perspektif yang lebih besar, baginda melihat semua warga negara Malaysia adalah sama di sisi hak berkehidupan di negara ini, termasuk menuntut keadilan dan hak asasi.

Baginda tentulah malu dengan kenyataan yang melampau-lampau daripada Umno atau rakan kongsinya mengenai sesuatu isu. Umpamanya, ‘arahan’ Ibrahim Ali (yang pernah dilucutkan gelaran oleh Sultan Kelantan) yang mahu peserta himpunan Bersih 2.0 dilucut kewarganegaraan, ditangkap atas tuduhan menderhaka kepada Yang Di-Pertuan Agong.

Mungkin Baginda Raja Nazrin sendiri malu dengan kenyataan Presiden Perkasa yang sepatutnya muncul pada tahun 1500 itu.

Ketika beberapa orang AJK Bersih diperkenankan menghadap Baginda Yang Di Pertuan Agong dulu, baginda sendiri sudah bertitah mahu segala persoalan diselesaikan di meja rundingan. Bukannya menanti peserta Bersih dengan meriam air asid, gas pemedih mata dan cota.

Baginda juga mungkin kecewa dengan janji Najib yang mahu bertemu pemimpin Bersih dan membenarkan berhimpun di stadium. Tetapi Najib kemudian mungkir janji. Kemudian disiarkan video suntingan di kaca televisyen bagi menyembunyikan kesilapan pihak penguasa?

Apakah semua fakta ini boleh disorokkan begitu saja?

Dalam konteks ini Raja Nazrin melihat institusi raja perlu dijadikan ‘orang tengah’ yang perlu diterima, dan mampu menenangkan suasana serta dapat memastikan raja bebas dari segala polemik politik.

"Raja juga ada amanah, ada tanggungjawab untuk memastikan negara aman dan warga hidup secara rukun damai. Raja perlu menggunakan kebijaksanaan akal bicara, memilih sebaik ketika dalam ruang kuasa yang diperuntukkan untuk menenangkan situasi. Namun raja tidak ada 'lampu ajaib' yang mengupayakan raja memupuk perpaduan sekelip mata,” titah Raja Nazrin ketika menyampaikan Titah Diraja pada Majlis Wacana Ilmu bertajuk ‘Peranan Institusi Raja Melayu Dalam Memupuk Perpaduan Negara’ di Dewan Agong Tuanku Canselor UiTM semalam.

"Perlu ada penerimaan kepada realiti, perlu ada fahaman bahawa tuntutan untuk melakukan perubahan kepada yang lebih baik adalah lumrah alam. Perlu ada kematangan dalam menyampaikan teguran, perlu ada etika ketika menyuarakan kritikan. Teguran dan kritikan untuk penambahbaikan positif nadanya akan berikan kesan yang positif; tetapi teguran dan kritikan dengan tujuan mendatangkan keaiban peribadi dan merendahkan lawan politik.

Itu betul. Kalau ikut Brahim Ali, tegur saja ditarik kerakyatan dan ‘orang Cina jangan keluar rumah’. Kalau ikut Ali Rustam dan bekas pesalah Pulau Jerjak Omar Din, ada pihak tuntuk hak keadilan saja mahu hantar pasukan silat

“Dalam setiap perbalahan, tidak mungkin satu pihak yang betul semua dan tidak mungkin satu pihak salah semua; tetapi kaedah mencari kemenangan mutlak dan kaedah mahu menjatuhkan lawan telah mengetepikan elemen adab, adat, moral dan agama. Jika suhu politik semakin panas, dikhuatirkan impian untuk membina perpaduan mungkin menemui mimpi ngeri yang sangat menakutkan,” titah baginda.

Bagi kita, titah baginda ini amat dialu-alukan dan patut menjadi iktibar kepada kerajaan yang ada kerana selama ini apa saja selain daripada Umno akan dianggap penderhaka apabila bersuara. Isu perkauman dan agama sengaja dipermainkan bagi keuntungan poliotik parti pemerintah.

Sedangkan kita juga sebahagian daripada negara dan rakyat yang setia membayar cukai dan tidak menceroboh hak orang lain.

No comments:

Post a Comment