Saturday, July 16, 2011

Tiong Lai lebih gentleman dari Hishamuddin?

Kesediaan Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai, yang juga Timbalan Presiden MCA untuk menubuhkan sebuah jawatankuasa bagi menyiasat serangan polis ke atas Hospital Tung Shin semasa himpunan Bersih minggu lalu, memberi satu persepsi baru.

Persepsi itu ialah Ahli Parlimen Bentong tampak lebih berani, betanggungjawab dan sedia dipersoalkan peranannya berbanding Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Hussein apabila secara berterusan dipertikaikan umum.

Tiong Lai dalam satu kenyataan semalam berkata Kementeriannya telah menubuhkan satu jawatankuasa peringkat tertinggi kementeriannya bagi menyiasat isu kenderaan water cannon polis yang secara terus melepaskan gas pemedih mata.

Perkara tersebut telah didedahkan oleh para doktor hospital berkenaan dan laporan orang ramai yang berada di situ.

Bahkan lawatan Tiong Lai ke hospital Cina Tung Shin didakwa sesetengah pihak bagi menyampaikan sumbangan RM2 juta dengan tujuan menutup isu berkenaan.

Tiong Lai sendiri mangakui, bahawa ada pihak cuba menjatuhkannya melalui isu berkenaan. Maknanya beliau melihat ada nilainya untuk bertindak, atau akan dijatuhkan Cina pada PRU nanti.

Apa-apapun keputusannya jawatan kuasa tersebut nanti, jelaslah beliau lebih gentelman daripada Hishamuddin yang terus ‘menikus’ selepas 9 Julai.

Walhal berapa banyaknya aduan telah ditimbulkan rakyat berkaitan keganasan polis termasuk kekasaran, tiada budi bicara, menangkap sesuka hati dan melepaskan gas pemedih mata sehingga ada yang hadir menemui ajalnya. Berapa ramai pula yang tercedera dan menanggung kesusahan.

Sedangkan polis merupakan agensi di bawah Hishamuddin. Pelbagai dakwaan keganasan polis telah diperkatakan dalam seminggu ini. Kenapa tiada suara langsung daripada Hishamuddin untuk menubuhkan sisatan Di Raja umpamanya, selaras dengan desakan Suhakam?

Hishamuddin sejak awal lagi melabelkan himpunan Bersih yang menuntut keadilan berpilihan raya sebagai pengacau. Isu permit menjadi ‘permainan’ beliau. Pelbagai ugutan dibuat seperti mengenakan perintah darurat di Kuala Lumpur selain draipada tangkapan demi tangkapan sebelum dan selepas himpunan.

Tiong lai menyedari bahawa masyarakat Cina amat sensitif dalam hal kekerasan, nyawa dan kesusahan yang timbul. Beliau terasa ada pihak yang memberi tekanan kepadanya supaya meletakkan jawatan.
Bahkan pengundi Cina boleh ‘menukar kerajaan’ apabila mereka merasakan terdesak dan tercabar.

Namun yang paling banyak terjejas dan teraniaya pada 9 Julai lalu adalah orang Melayu!

Kenapa sebagai seorang menteri Melayu, tidak tercetus sebutir perkataanpun daripada mulut Hishamuddin untuk menyiasat kekejaman yang berlaku pada 9 Julai?

No comments:

Post a Comment