Monday, February 21, 2011

PAS Pahang senarai tiga nama, Nik Aziz Umum 24 Februari

TEMERLOH: PAS Pahang sudah menyenarai pendek tiga nama sebagai calon dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Kerdau 6 Mac ini untuk dibawa ke mesyuarat jawatankuasa PAS Pusat hari ini.

Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, calon yang sebenar akan diumumkan oleh Mursyidul Am PAS akan mengumumkan calon sebenar pada 24 Februari ini.

“Mesyuarat PAS Pahang semalam sudah memutuskan tiga nama untuk dibawa ke mesyuarat PAS Pusat hari ini. Pada 24 haribulan nanti Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat akan mengisytiharkan calon PAS di tapak kompleks PAS Pahang di Kerdau,” katanya.

Mengenai strategi bagi memenangi PRK Kerdau, Tuan Ibrahim berkata jentera PAS akan turun ke segenap peti undi termasuk kawasan Felda bagi menyampaikan penerangan.

“Strategi kita ialah untuk mencapai kemenangan dan kita optimis melalui survey yang dibuat baru-baru ini. Kita akan janji-janji BN yang gagal dilaksanakan sedangkan ia terus menjadi rungutan rakyat di kawasan berkenaan,” katanya.

PRK Kerdau diadakan berikutan kematian penyandangnya Datuk Zaharuddin Abu Kassim 12 Februari lalu.

Pada pilihan raya umum 2008 beliau yang pertama kali bertanding sebagai calon BN menang mengalahkan calon PAS Hassanuddin Salim dengan majoriti 1,615 undi. mendapat 4,135 undi yang memperoleh 2,520 undi.

Bagaimanapun keputusan tersebut bermakna PAS berjaya merendahkan undi majoriti BN sebanyak 950 undi kerana pada PRU 2004 BN menewaskan PAS dengan majoriti 2,565 undi.

Menurut buku daftar pengundi terbaru SPR, Kerdau mempunyai jumlah pengundi seramai 9,082 orang. Daripada jumlah tersebut terdapat 8,182 orang pengundi Melayu (90.09%), Cina 466 orang (5.13%), India 166 (1.82%) dan Orang Asli 268 (2.95%).

Terdapat 13 Unit Pusat Mengundi meliputi kawasan pinggir bandar, kampung tradisional Melayu, estet, pekan lama serta tiga Tanah Rancangan Felda iaitu Jengka 22, Jengka 23 dan Jengka 25.

Dalam pada itu Tuan Ibrahim memberitahu, PRK serentak melibatkan Kerdau dan Merlimau (yang juga ditandingi PAS), tidak menjejaskan persiapan jentera kerana di peringkat PAS Pusat sudah mengagihkan tugasan kepada negeri-negeri.

“Pada peringkat ini PAS juga bersedia menghadapi sesiapa sahaja calon daripada BN termasuk tokoh agama.

“Malah ini mungkin memberi kelebihan kepada kita kerana tokoh agama dalam BN ternyata gagal berperanan sehingga negara hampir terjerumus ke kancah porak peranda serta rakan kongsi Umno dalam BN boleh persenda hukum Islam tanpa ditegur oleh ulamak Umno,” ujarnya.



2 comments:

  1. salam , ust nasarudin hasan tentawi boleh jadi calon dun kerdau..insyaALLAH..

    ReplyDelete
  2. Weiii...
    ngapa, dah takder orang Kerdau dah ker?

    ReplyDelete