Monday, February 7, 2011

Analisis awal peluang PAS di Merlimau


Kali terakhir Pilihanraya Kecil menjengah ke bumi Hang Tuah adalah pada tahun 2007 dalam Pilihanraya Kecil Dun Machap yang menyaksikan calon MCA,Lai Meng Chong menang besar ke atas calon DAP,Liou Chen Kuang dengan majoriti 4081 undi.Dan akhir bulan ini,setelah hampir empat tahun bumi Melaka sunyi daripada Pilihanraya Kecil,satu lagi siri pilihanraya kecil menjengah bumi Melaka,yang menyaksikan pilihanraya kecil ke 15 dalam era pasca tsunami 2008.

Pilihanraya Kecil N27 Merlimau kali ini mungkin bakal menjadi antara pertembungan yang menarik antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat.Barisan Nasional sememangnya telah hampir pasti meletakkan calon Umno di Merlimau manakala Pakatan Rakyat pula masih dalam peringkat perbincangan untuk memilih sama ada meletakkan calon Pas ataupun PKR di Dun Merlimau.

Antara sebab mengapa Pilihanraya Kecil Dun Merlimau dianggap penting dan menarik adalah kerana Melaka adalah satu-satunya negeri di Semenanjung Malaysia yang tidak mempunyai wakil pembangkang Melayu (Pas mahupun PKR).Hal ini kerana Pas dan PKR telah berjaya meletakkan dua wakil Melayu di Johor,dua di Pahang,dua di Perlis,,lapan di Terengganu dan tiga di Negeri Sembilan.Untuk membaca artikel penuh Harakahdaily mengenai Pas Melaka,pembaca boleh membaca artikel tersebut di sini.

Untuk rekod,Pas telah bertanding di 13 kerusi Dun,lapan DAP dan tujuh untuk PKR.Kecuali DAP,Pas dan PKR masing-masing gagal memenangi sebarang kerusi dalam Pilihanraya Umum 12 bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Melaka.Walaubagaimanapun,DAP telah berjaya memenangi lima daripada lapan kerusi yang ditandingi iaitu Dun Bachang,Ayer Keroh,Kesidang,Kota Laksamana dan Bandar Hilir.Malah,DAP juga berjaya menawan kembali kerusi Parlimen Kota Melaka yang terlepas ke tangan MCA pada tahun 2004. Untuk rekod,Kota Melaka adalah antara kubu kuat DAP di Melaka yang diwakili oleh Lim Guan Eng sebelum beliau dipenjarakan dan tidak bertanding dalam Pilihanraya Umum 1999.Pengganti Lim,Kerk Kim Hock berjaya mempertahankan kerusi tersebut pada tahun 1999 sebelum terlepas ke tangan calon MCA, Wong Nai Chee dalam Pilihanraya Umum 2004.

Dalam pilihanraya umum lalu,calon Pas yang mendapat undi tertinggi di Melaka adalah di N17 Bukit Baru dalam Parlimen Bukit Katil di mana calon Pas,Bakrin bin Sidek telah berjaya mendapat 4936 undi,hampir mencecah 5000 undi.Calon Melayu PKR yang mendapat undi tertinggi di Melaka pula adalah calon bagi Dun Paya Rumput dalam Parlimen Tangga Batu,Taha bin Ahmad yang memperoleh undi sebanyak 5687 undi. Calon Pas yang paling berjaya merapatkan jurang majoriti antara Pas-Umno adalah calon Pas bagi Durian Tunggal dalam Parlimen Tangga Batu,Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman yang juga merupakan Pesuruhjaya Pas Melaka,yang tewas dengan majoriti 1476 undi.Bagi calon Melayu PKR pula,calon yang berjaya mendapat majoriti terkecil adalah calon PKR bagi Dun Rim dalam Parlimen Jasin,Azmi bin Khamis yang hanya tewas dengan majoriti 1637 undi.

MENELITI UNDI DI DUN MERLIMAU

Dalam Pilihanraya Umum ke 12,N27 Merlimau menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara calon Umno,Allahyarham Mohamad Hidhir Abu Hassan dan calon Pas,Mejar Bersara Haji Jasme bin Tompang.

Berikut adalah keputusan penuh Pilihanraya Umum N27 Merlimau pada tahun 2008:


Pergerakan Undi Semangat 46/Pas/PKR (1995-2008)

N27 Merlimau mula diwujudkan hasil pertambahan kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Melaka pada tahun 1994.Sebelum itu,Dun Merlimau terletak di bawah Dun Sungai Rambai.Ketika mula diwujudkan,Dun Merlimau memegang kod Dewan Undangan Negeri N23.

Setelah diwujudkan hampir 17 tahun yang lalu,Pilihanraya Umum pertama di Dun Merlimau adalah dalam Pilihanraya Umum 1995,yang menyaksikan pertandingan dua penjuru antara calon Semangat 46 dan Umno. Kemudiannya,dalam Pilihanraya Umum 1999,Dun Merlimau mula ditandingi oleh calon Pas,Mejar(B) Jasme Tompang sebelum diberikan laluan kepada calon PKR,S.Jayathas dalam PRU 11.

Di bawah diperturunkan pergerakan undi calon pembangkang sepanjang empat penggal di Dun Merlimau:


Oleh itu,pilihanraya kecil N27 Merlimau nanti pastinya menarik untuk diperhatikan samada Pas ataupun PKR mampu untuk menambahkan undi,mampu merampas Dun Merlimau ataupun berlaku penyusutan ketara seperti yang berlaku dalam Pilihanraya Kecil Dun Tenang baru-baru ini.

Demografi Kependudukan di Merlimau

Dalam Pilihanraya Umum 2008,seramai 10 471 orang pengundi berdaftar layak mengundi di Dun Merlimau. Daripada jumlah tersebut,seramai 64.69% pengundi adalah berbangsa Melayu,21.11% Cina,14.16% India dan baki 0.04% pengundi lain-lain kaum.

Secara geografinya pula,Merlimau adalah sebuah pekan kecil dalam Daerah Jasin,bersempadan dengan daerah Muar di Johor.Dun N27 Merlimau mempunyai tujuh buah daerah mengundi iaitu Ayer Merbau, Chinchin,Jasin Lalang,Ladang Merlimau,Merlimau Pasir,Permatang Serai dan Pengkalan Samak.

Secara umumnya,Merlimau adalah sebuah perkampungan tradisional Melayu,yang bercampur dengan pekan kecil dan ladang.Kaum Cina kebanyakannya tinggal di pekan,Melayu di kampung dan India di Ladang, sesuatu yang tidak banyak berubah hasil peninggalan penjajah British.Merlimau kini mula dibangunkan sebagai antara pusat pendidikan tinggi di Melaka dengan kewujudan Politeknik Merlimau dan Kolej Komuniti Jasin.

PAS ATAU PKR DI MERLIMAU?

Secara umumnya,Merlimau adalah kerusi untuk Pas.Itu adalah persetujuan yang telah dibuat dalam Pilihanraya Umum ke 12. Malah,apabila terbentuknya Pakatan Rakyat ,persetujuan dibuat bagi mengekalkan status quo parti di kawasan tandingan mereka sama seperti dalam Pilihanraya Umum yang lalu.

Oleh itu,melalui hujah ini maka telah ternyata bahawa Pas lebih layak berbanding PKR di Merlimau.Jika dilihat kepada asas yang wujud di Merlimau,ternyata Pas Merlimau lebih tersusun berbanding PKR dan Merlimau juga adalah antara kerusi berpotensi Pas di Melaka.

Tindakan PKR Melaka yang cuba menawarkan Ketua AMK,Shamsul Iskandar Md Akin sebagai calon di Dun Merlimau adalah jelas melanggar prinsip musyawarah dan tolak ansur yang telah dibuat.Jika Pas dalam Pilihanraya Umum ke 12 mampu memberi ruang kepada Shamsul untuk bertanding di Dungun,sepatutnya Shamsul dan PKR berterima kasih kepada perkara tersebut.

Walaupun meletakkan PKR adalah satu strategi yang tidak berapa kena di Dungun,tetapi atas dasar persahabatan,Pas rela memberikan peluang kepada Shamsul di Dungun,walaupun orang-orang Dungun sendiri langsung tidak pernah mengenali Shamsul sebelum ini berbanding Cikgu Faris Musa di Parlimen Kemaman.

Justeru,penulis berharap agar Shamsul bersabar jikapun ingin bertanding di Melaka.Kerusi Dun Paya Rumput ataupun Dun Rim mungkin lebih selamat buat Shamsul sebagai antara orang kuat Pakatan Rakyat di Melaka.

Apapun,janganlah terlalu bertelagah soal calon.Nanti dibimbangi belum melawan sudahpun tewas.



http://pencacai-semalaysia.blogspot.com/2011/02/analisis-mencongak-peluang-pas-di-dun.html?utm_source=BP_recent


No comments:

Post a Comment