Friday, May 4, 2018

PH akan teruskan GST?

Percanggahan kenyataan dan sikap bolak-balik yang dikeluarkan oleh pemimpin-pemimpin dalam Pakatan Harapan (PH) terus menerima kritikan.

Terbaharu, ucapan Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar yang menjelaskan PH jika menang dan memerintah di bawah kepimpinan Tun Mahathir akan meneruskan pelaksanaan GST (Cukai Barangan dan Perkhidmatan).

Berucap di Tasek Gelugor pada program "Bicara Tun M-Selamatkan Malaysia" malam tadi, mengaku kepentingan GST Cuma yang akan diubah hanyalah peratusan yang dikenakan.
(lihat di sini  https://www.nst.com.my/news/nation/2017/04/233342/pakatan-now-says-it-wont-abolish-gst-if-it-wins-ge14 )

Ini sekali gus bercanggah dengan kempen PH dalam pilihan raya umum yang sedang berlangsung sekarang di mana mereka mengatakan jika mentadbir akan terus menghapuskan cukai yang dikenakan oleh kerajaan Dato’ Sri Najib Tun Razak sekarang.

Sebaliknya hanya PAS yang mengemukakan alternatif di mana GST akan digantikan dengan pelaksanaan Cukai Simpanan Korporat dan Cukai Keuntungan Saham.

Berikut adalah terjemahan kepada artikel yang disiarkan:

Pakatan Harapan tidak akan menghapuskan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) jika ia berkuasa pada Pilihan Raya Umum Ke-14.
Oleh AUDREY DERMAWAN
23 April, 2017 @ 11:41 petang
AUDREY DERMAWAN
TASEK GELUGOR: Pakatan Harapan akan mengekalkan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) jika berkuasa dalam Pilihan Raya Umum ke-14.

Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar bagaimanapun berkata gabungan itu tidak akan meneruskan peratusan semasa.

"Kita prihatin dengan kesusahan yang dihadapi oleh rakyat, kita menyedari dan mengetahui bahawa rakyat tidak boleh dilayan seperti sekarang. Perlu ada pertimbangan.

"Oleh itu, Pakatan Harapan, di bawah Tun Dr Mahathir Mohamad dan Datuk Seri Anwar Ibrahim, tidak akan meneruskan pertanggungjawaban GST yang tinggi," katanya dalam ucapannya pada program "Bicara Tun M-Selamatkan Malaysia" yang diadakan di sini malam tadi.

Dr Mahathir, yang juga pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), merupakan tetamu kehormat pada majlis anjuran PPBM Pulau Pinang.

Turut hadir ialah isterinya Tun Dr Siti Hasmah Ali.

Bercakap pada sidang akhbar kemudiannya, Nurul Izzah berkata Pakatan Harapan telah memutuskan perkara itu apabila mereka keluar dengan bajet alternatif mereka.

"Zero-rated adalah istilah yang telah kami gunakan.

"Sudah tentu anda juga harus memahami bahawa mekanisme telah dilaksanakan. Dari segi kedudukan kami, ia adalah serupa dan kami juga perlu menyesuaikan diri dengan mekanisme yang telah dilaksanakan.

"Kami melakukan sesuatu yang pragmatik sejajar dengan janji kami, bukan perdagangan," katanya.

Kenyataan terbaru menandakan giliran oleh Pakatan Harapan, yang sebelum ini menegaskan bahawa ia akan menghapuskan GST jika ia mengambil alih Putrajaya.

Gabungan parti pembangkang juga telah mengadakan perhimpunan anti-GST di KL pada April lepas.

Seperti yang baru-baru ini pada Januari tahun ini, setiausaha agung DAP Lim Guan Eng dipetik sebagai berkata bahawa pembangkang akan memecat GST, dan kutipan tol di Lebuhraya Utara-Selatan, jika ia mengambil alih kawalan kerajaan persekutuan.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail pada tahun 2015 juga mencadangkan agar gabungan itu mencadangkan untuk menghapuskan GST dalam bajet alternatifnya untuk 2016.

Dr Mahathir, pada pelancaran PPBM awal tahun ini, juga telah menyatakan bahawa sekiranya pembangkang memenangi pilihan raya umum, GST akan dimansuhkan secara beransur-ansur dan digantikan dengan cukai jualan "menurut kehendak rakyat."

GST, yang berkuatkuasa pada 1 April 2015, kini ditetapkan pada enam peratus. Ia menggantikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sehingga 10 peratus.

No comments:

Post a Comment