Wednesday, May 23, 2018

Anwar melangkah bebas

Pada hari Khamis (selepas PRU) pada ketika  Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ditunjukkan sebagai Timbalan Perdana Menteri, suaminya yang dikenali ramai telah bersedia untuk dibebaskan, beliau memilih untuk berperanan sebagai isteri dengan membantu (suaminya) Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenakan jaketnya.

Hari tersebut menjadi hari yang luar biasa bagi Anwar dengan menaiki MPV hitamnya menghampiri petugas-petugas media yang begitu teruja di luar Hospital Pemulihan Cheras dan kemudiannya bergerak ke istana, diiringi oleh kereta-kereta polis dengan lampu biru yang berkerdip.


Beliau kelihatan agak terharu ketika bergerak di sepanjang permaidani merah istana telah dibentangkan untuknya. Pegawai-pegawai istana juga telah menyediakan jamuan tengah hari termasuk hidangan ala Kelantan namun beliau kelihatan begitu berselera.

Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V telah memberi pengampunan diraja secara segera, sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah moden Malaysia dan mungkin tidak akan berlaku lagi.

Wan Azizah ditawar PM, tapi pilih pembebasan suaminya

Baginda Sultan, seperti yang dikatakan Anwar kemudian, memberitahunya beberapa kali ketika hadir untuk menghargai Dr Wan Azizah atas kesetiaannya. Beliau berkata Sultan Muhammad telah menawarkan kepada Dr Wan Azizah sebagai Perdana Menteri atas alasan bahawa PKR memenangi kerusi paling banyak tetapi dia menolak dan hanya meminta pembebasan suaminya.

Kali terakhir Anwar keluar dari penjara pada tahun 2004 juga selepas Perdana Menteri yang baru (Pak Lah) memegang jawatan. Kali ini, dia keluar sebagai sebahagian daripada pihak yang berkuasa.

Pada ketika itu (pembebasan 2004), Tun Dr Mahathir Mohamad dikatakan sangat tidak berpuas hati dengan keputusan mahkamah membebaskan Anwar tetapi sekarang, Dr Mahathir adalah orang yang membolehkan pembebasannya.

Christian Amanpour, CNN dalam wawancara dengan Anwar, menyifatkan perjalanannya sebagai "drama politik Shakespearean".

Dunia terpesona oleh penampilan bersama kedua-dua musuh ini untuk menurunkan musuh yang satu lagi sebagaimana Amanpour meletakkannya, orang yang melemparkan Anwar ke arah serigala atas tuduhan korupsi dan homoseksual kini orang itulah yang membebaskannya.

Anwar sendiri menjawapnya dengan tangkas apabila dia memberitahu persidangan akhbar selepas beliau bebas bahawa dia pergi dari "penjara ke istana".

Ramai (wartawan) yang menyedari bagaimana dia segera mengeluarkan jaketnya, mengendurkan dua butang atas baju putihnya dan melipat lengannya ketika dia berada di hadapan media.

Itulah detik yang menandakan Anwar (yang menjadi ikon rakyat selama ini) kembali.

"Dia benar-benar gembira," kata bekas pembantunya yang kini ADUN Kota Anggerik, Najwan Halimi yang bersama dengannya pada ceramah di Petaling Jaya. Dengan nada berseloroh kemudiannya, Najwan berkata dengan ketawa, "Anwar jatuh cinta kepada Mahathir lagi."

Kali ini merupakan Ramadan istimewa buat Anwar kerana dapat menyambut puasa pertama bersama dengan keluarga dan rakan-rakannya.

Malam pertama di rumah dikhaskan untuk rakan-rakan dan penyokong setianya terutama daripada Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) yang pernah beliau pernah menjadi presiden. Mereka berkumpul untuk bersolat terawih sambil mendengar ucapan ringkas oleh Anwar.

Ini adalah orang-orang yang kembali bersama beliau untuk zamannya sebagai aktivis radikal. Mereka telah berdiri bersamanya dalam senang atau susah, melalui masa yang baik dan buruk. Inilah rakan-rakan sejatinya.

Parti yang dibentuknya sejak 20 tahun lalu juga berada di puncak dengan memenangi 48 kerusi Parlimen, yang paling stabil di Pakatan Harapan.

Apa lagi Anwar mahu?

Nah, ada jawatan Perdana Menteri (di hadapannya) yang gagal dimilikinya  sejak zamannya bersama Umno lagi.

Partinya telah menunjukkannya sebagai Perdana Menteri ke-7 Malaysia pada kongres PKR tahun lalu dan jika keadaan berjalan lancar, beliau akan menjadi Perdana Menteri ke-8.


Dr Mahathir telah meminta dua tahun untuk memperbetulkan mana-mana yang perlu. Orang kanannya, Tun Daim Zainuddin, telah menyokongnya, mengatakan satu kesilapan kepada Anwar jika mengambil alih (jawatan PM) serta-merta.

"Mengadakan pilihan raya kecil tidak lama selepas pilihan raya umum bukanlah sesuatu yang baik. Adalah lebih baik menunggu, duduklah untuk seketika, "kata bekas Ahli Parlimen Jelutong Jeff Ooi.


Selain itu, seperti yang dinyatakan Ooi, pendapat umum untuk Dr Mahathir semakin meningkat.

"Terdapat juga beberapa pandangan bertentangan mengenai Mahathir sebelum pilihan raya tetapi nada itu telah banyak berubah. Antara orang Cina khususnya, telah ada peralihan paradigma," kata Ooi.

Dr Mahathir menjulang (kemenangan) PRU ini untuk Pakatan dan tentulah tidak baik bagi Anwar untuk segera menuntut Dr Mahathir memberinya jalan. Selain itu, jangan mengganggu ‘singa tua ini yang baru saja menurunkan seekor singa muda’.

Anwar juga dengan cekap menjawap persoalan tentang bakal Perdana Menteri, mengatakan bahawa dia mahu melihat peralihan yang lancar.

Dalam temu bual dengan Reuters, beliau berkata Dr Mahathir cukup sempurna sebagai Perdana Menteri.

"Mahathir baru berkuasa seminggu, tidak wajar untuk bercakap mengenai peralihan segera, jadi biarkan dia teruskan. Dia nampaknya orang yang tepat pada masa ini, "katanya.

Dalam temu bual yang lain, beliau berkata beliau tidak mahu jawatan mahupun menjadi sebahagian daripada pentadbiran kerana isterinya sudah berada dalam kepimpinan tertinggi.

Beliau juga tidak bersuara sangat tentang penjara dan bercakap dengan suara nada tinggi tentang saingannya.

Katanya semasa perbincangan dengan Perdana Menteri yang baru, beliau telah menjelaskan bahawa rakyat tidak mahu melihat "Umno 2.0" muncul di Pakatan.

Beliau prihatin terhadap ahli-ahli politik Umno yang berminat untuk menyeberang ke Pakatan di negeri-negeri yang tergantung (majoriti kerusi menang).

Anwar jelas agak kurang selesa dengan peranan bekas musuhnya Daim dalam kerajaan baru. Beliau berkata Daim, yang mengetuai Majlis (penasihat ekonomi), boleh menyumbang tetapi harus menyedari bagaimana perasaan rakyat tentang "skandal lepas".

Tetapi semua yang agak canggung memandangkan kebanyakan pemimpin Parti Pribumi pernah bersama Umno.

Dalam pada itu, Dr Mahathir melepasi halangan penting dan akhirnya dapat membentangkan senarai kabinet kepada Agong.

Apa yang agak membingungkan ramai ialah mengapa seorang yang berpengalaman sepertinya tampil membuat pengumuman kabinet sekecil itu (pada mulanya hanya empat menteri dipilih). Kelihatannya seperti tidak dapat mencapai kata sepakat (sesama parti gabungan) mengenai (agihan) jawatan.

Perdana Menteri merancang untuk mengecilkan kabinet kepada 25 portfolio daripada 31 kementerian semasa BN.

Terdapat kritikan tentang dia mengambil portfolio pendidikan (pada awalnya) setelah menjanjikan bahawa Perdana Menteri tidak perlu memegang jawatan tambahan, khususnya, portfolio kewangan.

Walaupun dia telah memutuskan untuk tidak mengambilnya, pendapatnya jika sesiapa boleh merombak sektor pendidikan, orang itu adalah Dr Mahathir. Beliau mempunyai keyakinan politik dan pandangan yang diperlukan untuk memodenkan pendidikan Malaysia.

Peguam Khaw Veon Szu berkata Perdana Menteri yang baru perlu memberi tumpuan untuk memenangi skeptik tentang niat asalnya, bahawa ia bukan hanya sekadar untuk menurunkan Datuk Seri Najib Tun Razak (dari tampuk kuasa) tetapi juga untuk memperbaiki kesilapan lampau (selama 22 tahun) dan untuk memperbaiki warisan peninggalannya.

"Dia kelihatan seperti seorang lelaki yang mempunyai misi, ada semangat membara. Dia seronok dengan tugasnya. Tetapi semua ini akan mengambil masa, saya tidak fikir dia (Dr M) akan melepaskannya dalam masa singkat atau dengan mudah," kata Khaw.

Ini bermakna Anwar tidak mempunyai pilihan tetapi terpaksa menunggu sekali lagi, masa depan politiknya sekali lagi dalam tangan Dr Mahathir.

"Pandangan saya Anwar ingin mengambil alih dalam tempoh yang tidak lama lagi tetapi masanya mestilah tepat. Inilah peluang keemasannya, dia dapat menghidunya tapi tidak ada yang dapat dia lakukan sekarang. Mahathir mempunyai legitimasi untuk kekal dan beliau telah meminta sekurang-kurangnya dua tahun," kata seorang ahli PKR.

Dr Mahathir, kata Ooi, mungkin mahu mentakrifkan semula 2020 ketika dia melihatnya.

"Saya merasakan beliau mahu melepasi 2020 (Gagasan yang pernah diciptanya dahulu) kerana hanya tinggal dua tahun lagi," kata Ooi.

Tetapi perhatian awam dalam beberapa bulan mendatang ini adalah mengenai seorang lelaki yang ditumbangkan Dr Mahathir.

Najib kini berada di sisi sejarah orang bersalah. Dia telah dicerca ramai dan dihalang daripada meninggalkan negara walaupun dia masih belum didakwa di mahkamah.

Hari demi hari, orang ramai telah menyedari kejadian sekitar Najib - serbuan sensasi di rumah Jalan Duta dan sebuah apartmen di pusat bandar Kuala Lumpur yang dikatakan milik "Tan Sri" dan di mana dokumen, beg tangan, wang tunai dan permata dilaporkan telah dirampas oleh pihak polis.

Dr Mahathir mendakwa bahawa beliau tidak dimaklumkan bahawa polis telah mula memburu Najib tetapi jelas bahawa kerajaan baru sedang membuang Najib ke ‘mahkamah pendapat umum’.

Bongkar Najib untuk alih perhatian?

Ada yang mendakwa bahawa pembongkaran terhadap Najib adalah untuk mengalih perhatian daripada masalah yang dihadapi oleh Dr Mahathir dalam menubuhkan kabinetnya.

Tetapi isunya ialah beliau memenangi PRU kerana menunggang pendapat umum tentang (kebobrokan) Najib dan dasar-dasarnya. Dia telah menjanjikan kepada pengundi bahawa dia akan membersihkannya.

Sementara itu tanpa mempedulikan politiking, pemimpin muda seperti Najwan mahu terus turun bekerja. Najwan, seorang jurutera dan pertama kali bertanding, menyangka dia akan kalah di Kota Anggerik kerana lawannya adalah ulama terkenal dari PAS. Mengejutkan, dia menang dengan majoriti 17,000 undi dan kini merasakan dia perlu mencurahkan semuanya berikutan kemenangan itu.

"Kuasa rakyat telah meletakkan kami di sana. Kita perlu mula bekerja untuk memegang amanah rakyat, kita tidak boleh meneruskan retorik dan janji. Sekiranya orang boleh mengundi BN selepas 60 tahun, mereka juga boleh mengundi kami selepas lima tahun," kata Najwan.

Tetapi politik aras tinggi akan terus menguasai landskap itu kerana sebagai Ooi meletakkannya, ‘politik baru’ kini sudah terbuka.


(Terjemahan bebas dari artikel The Star 20 Mei 2018)

No comments:

Post a Comment