Tuesday, March 29, 2011

Jika jumpa ular dan keling, ketuk keling dulu

Pepatah Melayu lama ada mengatakan, “Jika jumpa ular dan jumpa keling, maka ketuklah keling itu dulu”.

Demikianlah pepatah tersebut bagi menggambarkan betapa berhalusnya orang Melayu dalam menilai sesuatu. Keling ialah panggilan kepada bangsa India yang ada di negara ini.

Mengapa dengan keling? Bukankah bangsa itu juga makhluk Tuhan? Betul, akan tetapi bangsa tersebut dikatakan terkenal dengan auta dan pembelit. Saya percaya, mungkin tidak semuanya begitu sebab orang Melayu pun ada yang auta dan pembelit.

Tetapi mungkin kerana mungkin orang Melayu sudah kerap atau banyak yang ‘terkéna’, maka timbullah pepatah tersebut sebagai garis panduan kepada anak cucu yang terkemudian.

Saya tiba-tiba terlintas dalam kepala pepatah tersebut selepas membaca sebuah akhbar hari ini yang melaporkan bahawa Presiden Parti Bersatu India Malaysia (MIUP), Datuk S Nallakaruppan yang ingin menemui pemimpin PAS untuk mendedahkan siapa sebenar Ketua Umum PR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mujurlah pemimpin PAS enggan melayan “keling” itu, kata Naib Presiden Pas, Datuk Mahfuz Omar kerana PAS mengetahui siapa sebenarnya Nallakaruppan dan tindakannya untuk membuat pertemuan bagi pendedahan itu adalah tidak perlu.

”Kita kenal siapa dia dan mengetahui mengenai sikapnya dan adalah lebih baik PR tidak mengendah-kan permintaannya itu.

”Apa yang cuba dilakukan Nallakaruppan bertujuan menggugatkan PR, tetapi saya yakin dengan pemimpin serta ahli PR tidak akan terpengaruh dakwaan beliau. Kami semakin kuat walaupun pelbagai masalah dan tohmahan datang menimpa PR,” katanya.

Semalam, Nallakaruppan yang juga bekas rakan karib Anwar dalam sebuah akhbar berbahasa Melayu menyatakan ingin mengadakan pertemuan dengan pemimpin tertinggi PAS bagi memperjelaskan siapa sebenarnya Ketua Pembangkang.

Menurutnya, banyak perihal Anwar tidak diketahui PAS dan beliau bertindak memberikan penerangan mengenainya.

Menurutnya, perjumpaan itu penting untuk menyelamatkan rakyat terutama orang Melayu dan penyokong kuat PAS supaya mereka benar-benar mengenali Anwar.

Sementara itu, Salahuddin Ayub berkata, PAS tidak perlu melayan permintaan Nallakaruppan.

Baguslah. Saya fikir daripada jumpa Nallakurappan, lebih baik cari ular!




2 comments:

  1. napa umno tanak tolong aku bila gomen amik tanah aku tanpa sesen pon ganti rugi aaaa

    http://cemomoi.blogspot.com/2011/03/memang-tanah-kubur-je-kot-milik-kita.html

    ReplyDelete
  2. dey macaaa...buat onar aaa, camner nak katuk keling 2, masa pertemuan 2, amik video dan panggil beberapa peguam sebagai sebagai penasihat, boleh tgk berapa banyak kes pasal DSAI kat mahkamah,1. liwat 2. zina 3. perangai buruk.
    insaflah umno, insaflah...

    ReplyDelete