Thursday, March 10, 2011

Minyak akan naik lagi?

Apabila lidah rasmi Umno dan Kerjaan BN, Utusan online memaparkan berita "Tambahan RM4b subsidi minyak", tentulah terdapat isyarat di sana Tentulah ada ‘udang di sebalik mi’ yang hanya boleh dibaca oleh rakyat yang boleh menilai silat tari dan sepak terajang pemerintah negara ini.

“Kita terpaksa menambah RM4 bilion lagi daripada RM10 bilion yang diperuntukkan sebelum ini. Kita juga perlu mengkaji semula kadar inflasi dalam negara dan akan cuba meringankan beban rakyat selagi mampu.”

Maksudnya?

Pendapatan negara akan bertambah lagi sebab harga minyak naik dan kita pula jual minyak tapi kita masih tidak cukup duit kerana perbelanjaan untuk merasuah semasa PRK dahulu dan untuk PRU 13 nanti. Kita top-up lagi 4 bilion untuk kantung pilihanraya dengan curi duit rakyat.

“Kerajaan komited dalam merasionalkan subsidi secara berperingkat dalam jangka panjang bagi mengurangkan beban rakyat berpendapatan sederhana dan rendah. Beberapa langkah akan diambil dalam masa terdekat ini,” demikian ungkapan Najib Tun Razak.

Maksudnya?

Kerajaan BN akan pastikan beban rakyat akan sentiasa terbeban dalam keadaan terkawal terutama kepada rakyat berpendapatan sederhana dan rendah agar bn boleh mengawal undi mereka dengan gula-gula politik wang semasa pilihanraya nanti.

Sementara itu, kata beliau, kerajaan amat komited untuk mengekalkan unjuran pertumbuhan ekonomi negara pada paras enam peratus pada tahun ini walaupun bakal berhadapan beberapa cabaran.

Maksudnya?

Kerajaan tidak boleh mengekalkan unjuran pertumbuhan ekonomi negara pada paras 6% kerana korupsi yang melampau di Malaysia.

“Peningkatan harga minyak mentah dan komoditi akan mengakibatkan pertumbuhan ekonomi Malaysia dan dunia bergerak perlahan. Kerajaan akan pantau perkembangan ini dengan sangat teliti dan akan mengambil apa jua langkah yang perlu.

Maksudnya?

Kerajaan sepatutnya mendapat pendapatan yang lumayan dari kenaikan harga petrol dan komoditi kerana kita adalah negara mengeksport dua perkara itu. Namun kerana amalan korupsi dan rasuah yang parah, duit itu ketirisan hanya pada kelompok kroni sahaja. Maka pantauan dan langkah yang diambil adalah tidak perlu kerana amalan korupsi perlu dikekal untuk mengkayakan puak-puak kroni.

“Antara langkah yang akan kerajaan ambil seperti menggerakkan projek-projek di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) serta memastikan permintaan domestik terus berada pada tahap yang kukuh,” jelas beliau.

Maksudnya?

Langkah yang diambil adalah dengan mengembangkan kekayaan kroni melalui ETP sehingga ke tahap mikro.

Oleh itu wahai rakyat-rakyat Malaysia terutama orang Melayu, bersedialah mengundi BN lagi pada PRU 13 nanti agar kita dapat melihat negara Malaysia akan menjadi papa kedana dan bankrap.

Orang Melayu yang mengundi BN mungkin tidak pernah perasan atau tidak prihatin dengan permasalahan ini, namun apa yang kita kasihankan ialah rakyat terbanyak yang sentiasa tertipu dengan ‘lipstick’ BN kononnya mereka mengamalkan ‘tradisi membela rakyat’. Kononnya mereka mengamalkan ‘rakyat didahulukan’.

Pemimpin Umno/BN tidak akan merasa bersalah selamanya kerana apabila berlaku pilhan raya pun, mereka dakwa parti itu akan menang juga. Jadi kemenangan itulah yang menjadi lesen untuk Umno/BN ‘menibai’ balik rakyat!

Sumber: wargamarhaen

1 comment: