Tuesday, May 25, 2010

Sebenarnya Malaysia jual Tanjong Pagar kepada Singapura?

Media hari ini melaporkan kononnya Malaysia memperoleh kejayaan apabila isu tanah Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) di republik ini yang tertangguh hampir 20 tahun hingga menjadi ‘duri dalam daging’ dalam hubungan Malaysia-Singapura, berakhir semalam apabila kedua-dua negara mencapai persetujuan bersejarah menubuhkan syarikat usaha sama dikenali M-S Pte Ltd bagi memajukan kawasan berkenaan.

Berdasarkan persetujuan yang dicapai dalam pertemuan sejam antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan rakan sejawatannya, Lee Hsien Loong, di sebuah hotel di Singapura, Stesen KTMB di Tanjong Pagar akan dipindahkan ke Pusat Pemeriksaan Kereta Api Woodlands (WTCP) menjelang 1 Julai 2011.
Tanah KTMB seluas 217 hektar di Tanjong Pagar, Kranji, Woodlands serta tiga lot di Bukit Timah, pula akan diserahkan kepada syarikat berkenaan untuk dimajukan. Penyerahan tanah itu akan berkuat kuasa apabila KTMB mengosongkan stesen Tanjong Pagar.

Menurut kenyataan bersama yang dikeluarkan selepas pertemuan kedua-dua pemimpin itu, M-S Pte Ltd yang akan ditubuhkan sebelum 31 Disember ini, membabitkan Khazanah Nasional Berhad dari Malaysia yang memegang 60 peratus kepentingan, manakala Temasek Holdings Limited – cabang pelaburan Kerajaan Singapura, memegang 40 peratus ekuiti.

Kenyataan berkenaan juga menjelaskan tanah dimajukan itu boleh ditukar, berdasarkan nilai masing-masing, dengan tanah di Marina South dan Ophir Rochor di sini.

Namun pemerhati berpendapat, perbincangan tersebut lebih kepada bagaimana Malaysia boleh mendapatkan wang melalui ‘penswastaan’ memajukan kawasan ‘lubuk emas’ berkenaan.

Tanjong Pagar ialah daerah bersejarah yang terletak dalam lingkungan Central Business District di Singapura, mencelapak Kawasan Perancangan Outram dan Downtown Core di bawah zon-zon perancangan bandar Lembaga Pembangunan Semula Bandar.

Tanjong Pagar pada asalnya ialah sebuah perkampungan nelayan tradisonal Melayu sejak zaman berzaman.

Sebuah kisah menarik menurut Sejarah Melayu, di pesisiran pantai di sanalah termeterainya sejarah masyhur ‘Singapura dilanggar todak’ sehingga kemudian lahirnya budak lelaki pintar bernama legenda. Hang Nadim, menghapuskan bala berkenaan melalui perintang batang pisang menukarnya daripada bertahan dengan betis rakyat.

Kini bekas-bekas kepintaran Hang Nadim sudah tiada lagi, yang tinggal hanyalah ‘kepintaran’ Najib memajukan tanah tapak yang penuh bersejarah itu.






No comments:

Post a Comment