Wednesday, May 5, 2010

Di pusara pejuang Pak Sako

Oleh AHMAD NIZAM HAMID

Seusai majlis pengkebumian Allahyarham Haji Manaf Mohd Arif atau lebih mesra dikenali dengan Pak Andak Manaf,ayahanda Sdr AmirRuslan,saya bersama Bung Tajudin,Irfan Abad,putera saya,Ahmad Suhail,Maslina dan Farhana dengan di temani oleh Hj Omar Bakar berkesempatan mengziarahi pusara Allahyarham Dr.Ishak Hj Muhamad atau lebih dikenali dengan nama Pak Sako.

Haji Omar Bakar antara orang yang rapat dengan Pak Sako dan menyertai perjuangan menentang penjajahan melalui PKMM/API.Banyak yang beliau ceritakan dalam kesempatan yang sedikit di petang hari ini tentang perjuangan orang lama serta Pak Sako.InsyaAllah akan saya muatkan dalam blog saya,lanailestari,sedikit masa lagi.

Dan di petang yang redup itu,kami sama-sama menadah tangan mengaminkan doa yang dibaca oleh Irfan Abad. Saya teringat kepada nukilan hikmah General Douglas Mac Arthur: Old soldier never die,they fade away. Harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggalkan nama.Hidup berjuang, mati mulia.

Alfatihah buat Allahyarham Pak Sako,Pak Andak Manaf dan semua pejuang yang telah mendahului kita...

Gambar:
Saya,Sdr.Irfan Abad dan Haji Omar Bakar menadah tangan memohon agar Allah SWT mencucuri rahmatNYA dan menempatkan roh Almarhum Dr.Ishak Hj Muhamad aka Pak Sako dikalangan orang yang beriman.Kami mengziarahi pusara Pak Sako petang tadi.



No comments:

Post a Comment