Monday, May 17, 2010

Selamat Hari Guru Dari PJ PAS Pahang

Oleh TUAN IBRAHIM TUAN MAN

ISNIN, 17 MEI 2010 | 3 JAMADILAKHIR 1431H

PAS mengucapkan Selamat Menyambut Hari Guru kepada seluruh warga pendidik. Merenungi hadis Rasulullah s.a.w, bilamana mati anak Adam, maka putuslah amalannya melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang memberi manfaat dengannya serta anak soleh yang mendoakannya.

Bilamana merenungi antara tiga perkara tersebut secara mendalam, kita akan terasa betapa ilmulah yang paling besar manfaatnya bagi si mati. Betapa yang lain berkemungkinan berakhir juga. Anak akan berakhir kerana ia akan mati, sedekah juga akhirnya musnah dan akan berakhir, namun guru dan pendidik meninggalkan amalan yang berterusan dan kekal. Alangkah hebatnya menjadi warga pendidik yang beriman dan ikhlas dalam amalannya.

Seorang guru akan tetap menjadi guru walau ia telah pencen. Saya teringat akan kata-kata seorang guru semasa di kelas peralihan semasa belajar di Sekolah Agama Dong, Raub pada tahun 1973 : "Kamu belajarlah rajin-rajin, biar sampai ke universiti, kemudian kamu datanglah ke sekolah ini, kamu jumpa semula cikgu dan kamu akan dapati beginilah cikgu. Tiada seorang cikgu inginkan anak muridnya lebih rendah darinya." Saya menjenguk semula ke sekolah lama setelah menamatkan pengajian di UKM pada tahun 1985, dan ternyata saya menemui semula guru kesayangan kami, ternyata dia tetap begitu, mengajar dan terus sabar dengan pelbagai gelagat anak muridnya.

Sewaktu saya menjadi pensyarah di ITM ( sekarang UiTM) perkara utama yang ditekankan selain memberi didikan ialah keberkatan dalam ilmu, sehingga saya meletakkan satu notis di pintu bilik : "Separuh dari keberkatan ilmu anda, terletak kepada anda menghormati guru anda, manakala separuh lagi ialah anda mengamalkan apa yang anda pelajari."

Saya bimbang dengan apa yang sedang berlaku dalam sistem pendidikan kini, bilamana kurangnya adab murid dengan guru, hilangnya perbincangan tentang nilai keberkatan ilmu, dan kurangnya keredhaan guru kepada muridnya; akan menghilangkan nikmat dan rahmat dalam pendidikan. Saya ingin meninggalkan pesanan yang sentiasa dipesan oleh ibu sewaktu menunggu bas untuk balik ke asrama : "Jangan sesekali kamu menyakiti hati guru kamu, nanti kamu tidak akan berkat sepanjang hidup kamu."


No comments:

Post a Comment