Thursday, May 10, 2012

Gempar, Cina zaman Yap Ah Loy ditemui!

Akhirnya seorang wanita Cina yang sempat dengan zaman Yap Ah Loy iaitu yang bertanggung jawab membuka ibu kota Kuala Lumpur, ditemui.

Namanya ialah Wong Kwan Moy. Mengikut catatan, beliau lahir pada tahun 1853 dan berasal dari Wilayah Persekutuan. Usianya pada ketika ini ialah 159 tahun dan dijangka merupakan manusia tertua di dunia pada masa ini.

Misteri Wong Kwan Moy ini dapat ditemukan dalam buku daftar pengundi SPR yang terbaru sedang dipamerkan.

Jika diambil daripada sejarah, Yap Ah Loy sempat menyertai Perang Saudara Selangor yang meletus pada tahun 1870. Beliau juga berjaya menguasai kedua-dua terbesar samseng Cina, Hakka didominasi Hai San dan Ghee Hin Hokkien.

Beliau dilantik sebagai Kapitan Cina yang pertama.

Pembangunan dipergiatkan dalam tahun 1890-an, membawa kepada pembentukan Lembaga Sanitari. Kapitan Yap Ah Loy telah membelanjakan sejumlah $ 20,000 untuk memperluaskan akses jalan raya di bandar ketara, menghubungkan lombong bijih timah dengan bandar, jalan-jalan ini termasuk jalan-jalan utama arteri Jalan Ampang, Jalan Pudu dan Jalan Petaling.

Sebagai Kapitan Cina, beliau telah diletak hak dengan kuasa yang luas setanding dengan pemimpin-pemimpin masyarakat Melayu. Beliau melaksanakan pembaharuan undang-undang dan memperkenalkan langkah-langkah undang-undang baru. Beliau juga akan mempengerusikan mahkamah tuntutan kecil. Dengan pasukan polis yang berjumlah hanya 6, dia mampu untuk menegakkan untuk memerintah undang-undang. Beliau telah membina sebuah penjara yang boleh memuatkan 60 banduan pada bila-bila masa. Kapitan Yap Ah Loy juga membina sekolah pertama di Kuala Lumpur dan sebuah kilang ubi kayu utama di Petaling Street Selangor, Sultan Abdul Samad yang mempunyai kepentingan.

Oleh itu, meletakkan batu asas bagi pemodenan bandar. Pada tahun 1896, Kuala Lumpur telah dipilih sebagai modal Negeri-negeri yang baru ditubuhkan Negeri-negeri Melayu. [6] Kuala Lumpur modal Malaysia yang moden terutamanya disebabkan oleh sumbangan beliau.
Kematian

Pada akhir tahun 1884, Yap Ah Loy jatuh sakit dengan bronkitis dan abses paru-paru kiri [perlu petikan]. Pada bulan Mac 1885, beliau telah membuat pemulihan sedikit sebelum dia meninggal dunia pada 15 April 1885. Doktor yang diperiksa badan Yap dan kemudiannya mengesahkan bahawa kematiannya adalah sama ada disebabkan oleh kegagalan jantung atau keracunan oleh wasap perbaraan arang. Doktor juga melihat kecerahan yang luar biasa matanya. Beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Kwong Tong besar di KL.

Saya mahu lekas-lekas temui Wong Kwan Moy. Banyak misteri boleh dirungkai, saya mahu dia bercerita lanjut tentang Yap Ah Loy dan situasi Selangor pada masa itu. Dia juga sempat dengan dua pahlawan Pahang, Dato’ Bahaman dan Mat Kilau yang terlibat secara langsung dalam perang saudara di Selangor.



2 comments:

  1. Undi batin namanye tu.....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macamana orang nak percaya dengan isu ni???
      Sedangkan nombor ic yang bersambung dimulai dengan tarikh lahir,kod kelahiran dan nombor siri baru berapa tahun je diperkenalkan oleh JPN...
      Kot ye pun nak mempermainkan isu SPR,agak agak la....

      Delete