Wednesday, June 29, 2011

Kenapa kaitkan Bersih 2.0 dengan komunis, pengganas, rusuhan kaum?

Pihak Umno-BN kelihatan kian terdesak dengan kemaraan rakyat yang mahu menuntut pembaharuan demokrasi dalam pilihan raya apabila terpaksa menggunakan media dayus perdana melabelkan perhimpunan 9 Julai ini sebagai didalangi komunis, mahu menggulingkan kerajaan, rusuhan kaum 13 Mei dan pelbagai tuduhan lagi.

Kenapa sehingga begitu sekali konco-konco Umno mahu menipu masyarakat kurang bermaklumat?

Walhal pada hakikatnya Bersih 2.0 ialah perhimpunan mahu menghantar memorandum kepada tonggak tertinggi negara iaitu Yang Di Pertuan Agong mahu memohon campur tangan membaiki sistem berpilihan raya yang tidak adil. Ini jelas berlaku dalam semua PRK dan di Sarawak di mana rasuah beli undi berleluasa, agensi kerajaan diperguna Umno, media berat sebelah dan macam-macam lagi.

Penguasa pilihan raya, SPR, malangnya menutup semua pintu perundingan bagi pembaikan sistem pilihan raya. Perhimpunan merupakan saluran terakhir.

Mana-mana pakar perlembagaan, kecuali pengampu Umno, semuanya mengatakan perhimpunan aman adalah dibenarkan di bawah perlembagaan. Tiada percanggahan dengan undang-undang. Kerana itu hak rakyat di sebuah negara merdeka.

Perhimpunannya sama dengan perkumpulan lain seperti perarakan sambutan hari merdeka, maulud nabi, Thaipusam dan sebagainya. Bukannya ada rusuhan, bahkan sebagai pesta demokrasi peserta hadir dengan membawa anak-anak.

Lalu, kenapa terjadi kekecohan pada perhimpunan yang lepas-lepas? Ini tidak lain disebabkan provokasi polis sendiri yang bertindak menghalang, menangkap dan menyemburkan gas pemedih mata kepada peserta himpunan.

Polis sepatutnya mengawal dan memelihara keamanan.

Buktinya banyak. Memang setiap kali perhimpunan aman seperti Bersih yang pertama, PPSMI, ISA tidak ada polis yang tercedera tetapi semuanya rakyat yang berhimpunan aman.

Justeru perhimpunan Bersih 2.0 tiada kena mengena dengan komunis, kerana yang akan hadir ialah semua ahli PAS, PKR, DAP dan pencinta demokrasi. Tiada perusuh perkauman kerana semua bangsa akan hadir, malah tokoh yang paling ‘Melayu’ penyair Dato’ A Samad Said juga memberi komitmen untuk hadir.

Tinggal lagi yang memberi komen negatif hanyalah pihak yang berada di puncak kuasa yang sentiasa merasa bimbang dan gundah gulana menghadapi kemaraan rakyat.


1 comment:

  1. Bagus jugak kalau ada komunis..baru Polis ada kerja.Kalau tak,bertindak mengikut sesuka hati je...
    Camana yek?Ada ke borang nak masuk komunis?Leh gak nak cuba cuba apply...mana tau kot kot dapat...hehehehe

    ReplyDelete