Friday, June 3, 2011

Siapa dedahkan mesyuarat PAS Pahang kepada Tulang Besi?

Saya terkejut besar apabila sebuah blog yang satu ketika dulu terkenal mentohmah ‘Presiden PAS mahu bawa masuk Umno’ mendapat maklumat berkaitan perjalanan mesyuarat Badan Perhubungan PAS Pahang.

Dalam postingnya bertajuk “Dato' Tuan Ibrahim Lebih Diperlukan di Pahang Dari Di Pusat”, Tulang Besi yang berkempen untuk Mohamad Sabu mendedahkan seolah-olah calon Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man ditentang oleh Ahli Badan Perhubungan PAS Pahang sendiri untuk bertanding, pada mesyuarat Perhubungan yang baru lepas.

Tulang Besi menulis: “Di dalam mesyuarat tersebut, seorang veteran PAS yang amat dikenali oleh orang2 lama PAS Pahang, mempersoalkan tindakan Tuan Ibrahim menerima pencalonan Timbalan Presiden PAS Pusat tanpa berbincang dengan Perhubungan PAS Pahang.”

Tanpa perlu diperkenalkan, semua orang tahu siapa veteran PAS (terkenal dengan kalimah hampuras) yang baru kalah dalam pertandingan di kawasannya baru-baru ini dan semua orang tahu beliau konsisten menegur Ustaz Tuan sejak dulu-dulu lagi. Di situ kelebihan Ustaz Tuan yang boleh ditegur.

Namun tidak pula disebut bahawa ungkitan daripada orang tua tadi telah diperjelaskan dengan baik dan rasional oleh Ustaz Tuan sehingga diterima dengan baik oleh semua AJK yang hadir.

Sepatutnya Tulang Besi, seorang pengkagum Anwar Ibrahim, tidak sepatutnya menggunakan hujah sedemikian untuk berkempen supaya perwakilan dari Pahang tidak mengundi Ustaz Tuan!

Tulang Besi berkata: “Bukanlah soalan yang diberikan itu bertujuan menyerang Ustaz Tuan Ibrahim. Cumanya, yang merisaukan majoriti ahli Perhubungan PAS Pahang adalah masa sekarang tidak sesuai untuk Pesuruhjaya mereka mengambil kedudukan yang lebih berat tanggungjawabnya seperti Timbalan Presiden.

“Mereka tahu Pahang memerlukan seorang Pesuruhjaya yang sepenuh masa dan tidak boleh dipimpin oleh seorang Pesuruhjaya yang "Part Time".

Sebenarnya Ustaz Tuan tidak turun menerima pencalonan jawatan nombor dua itu secara suka-suka atau gelap mata tanpa perhitungan beban dan amanah yang bakal dipikul. Namun Tulang Besi yang tidak diterima pun di Selangor sendiri, sebenarnya jahil tentang itu. Yang beliau tahu ialah bagaimana untuk memunahkan institusi ulamak.

Lebih jahat, Tulang Besi mahu labelkan Ustaz Tuan sebagai geng "Perpaduang" yang menurutnya berusaha membawa PAS masuk Umno!

Oleh kerana mendapat maklumat daripada orang lain, Tulang Besi yang sejak mula terang-terang mahu memansuhkan kepimpinan ulamak dalam PAS itu ternyata membuat silap apabila mengatakan Naib Presiden kanan PAS itu mula memimpin PAS pada 1999.

Katanya, “Semenjak selepas 1999, Dato Tuan Ibrahim telah memimpin Perhubungan PAS Pahang. Hasil kepimpinan beliau, sebuah pasukan yang mantap telah berjaya ditubuhkan. Ini adalah lantaran Dato' Tuan Ibrahim menumpukan masa dan kederat beliau hanya kepada PAS Pahang.”

Fakta diberikan tidak betul. Lebih baik baca sejarah PAS Pahang dulu sebelum menulis.

“Sekiranya beliau ke Pusat, maka masa yang beliau ada untuk menumpu kepada Pahang sudah tentu BERKURANGAN yang amat sangat. Sedangkan PAhang adalah salah sebuah negeri yang berpotensi untuk menang.”

Sebenarnya hujah itu sudah lama difikirkan oleh orang PAS Pahang sendiri. Sebagai bloger kontroversi di Selangor dan sering meracau-racau mengatakan Presiden PAS nak bawa PAS masuk Umno, beliau sebenarnya jahil mengenai hal Pahang dan orang Pahang sudah semestinya amat bijak sana memilih pemimpin di peringkat Pusat dan negeri.

PAS Pahang yang bekerja secara berpasukan itu, juga tahu bahawa Pahang berpotensi menang dan sudah dikonvensyenkan beberapa kali tanpa perlu diajar oleh orang luar seperti Tulang Besi yang selama ini berusaha keras mengharu-birukan PAS Selangor dan kepimpinan Ulamak.

Orang PAS Pahang juga sudah amat maklum dengan jarak jauh dan luas serta kekuatan musuh tanpa perlu tujuk ajar Tulang Besi.

Akhirnya, perwakilan Pahang tahu untuk memilih siapa pemimpin mereka tanpa mudah dipengaruhi oleh individu luar yang dibenci di negeri sendiri!


No comments:

Post a Comment