Thursday, June 16, 2011

Utusan The Satanic Versus, Taslima Nasrin


Baru minggu lalu lidah rasmi Umno, Utusan, beriya-iya mencadangkan penubuhan sayap ulamak Umno (walaupun sudah ada biro agama) kononnya bagi menampung ‘penguduran beramai-ramai ulamak PAS’ kerana mereka kononnya sudah tidak mendapat tempat dalam parti itu.

Betapa hipokritnya Utusan!

Sesekali meninjau, mungkin orang yang tidak tahu sangat tipu muslimat media Umno itu, merasakan Utusan sudah bertaubat, berubah dan mahu keluar daripada imej porno yang sebelum itu meletakkan isu video seks terkehadapan sebagai head-line selama berbulan-bulan.

Ramai yang menjangkakan, bagi yang tidak sedar tipu helah Utusan, akhbar itu benar-benar sudah mula mahu mengangkat martabat agama setelah sekian lama menyiarkan berita-berita fitnah sehingga berlunggun-lunggun menerima saman. Sesekali Utusan mengangkat juga isu perpaduan Melayu yang juga cuba memperlihatkan betapa ‘ikhlas’nya Umno.

Namun, Tuhan memperlihatkan bahawa Utusan selaku lidah rasmi Umno itu tidak pernah insaf dan tidak pernah serik dengan pelbagai onar.

Semalam, Utusan secara jahil dan jahat telah menyiarkan sebuah kartun bertajuk “Kekeliruan Kes Rogol” yang secara terang-terang menghina Islam dan ulamak sehingga dikecam pelbagai pihak termasuk Persatuan Ulama Malaysia (PUM).

Bagi saya kartun tersebut sengaja disiarkan bagi menggambarkan bahawa Islam itu tidak sempurna, menurut akidah mereka!

Karikatur itu yang disiarkan pada muka surat 15 Utusan Malaysia, menyaksikan dua situasi berbeza yang terpaksa dialami oleh mangsa rogol.

Dalam situasi pertama, mangsa rogol telah mengemukakan aduan kepada jabatan agama, namun ditolak kerana menurut karikatur itu mangsa memerlukan empat orang saksi sedangkan mangsa hanya mempunyai rakaman video.

Sementara itu dalam situasi kedua, mangsa telah membuat laporan polis dan pegawai yang menguruskan kes itu berkata rakaman video boleh dijadikan bukti.

Dialognya berbunyi “Bagus... Alat itu pun boleh jadi bukti!”

Jelas Yang Dipertua PUM Sheikh Abdul Halim, tindakan Utusan Malaysia melepaskan karikatur itu adalah tidak wajar dan boleh menyebabkan perpecahan antara umat Islam.

Bagi saya kartun tersebut bukan sahaja boleh menyebabkan perpecahan tetapi lebih daripada itu. Apa bezanya mesej kartun tersebut dengan buku The Satanic Versus Salman Rushdie? Apa bezanya dengan tulisan penulis Bangladesh yang meragui Islam Taslima Nasrin?

Bagi Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kelantan Ahmad Fadhli Shaari dalam satu kenyataan pula, jelas sekali mesej yang ingin disampaikan oleh rakaman tersebut ialah betapa zalim dan primitifnya Islam yang menggariskan syarat empat orang saksi lelaki yang adil dalam penghakiman kes zina serta liwat dan rogol.

“Perlu diingatkan bahawa, penentuan ini bukan dibuat oleh mana-mana pemimpin pembangkang khususnya PAS seperti yang mungkin ingin disampaikan melalui kartun tersebut, tetapi ia dibuat melalui firman Allah SWT,” katanya.

Tambah beliau, akhbar seperti Utusan Malaysia yang mendakwa membela Islam pula yang menjatuhkan maruah Islam dan memperlekehkan aspek penghakiman dalam kes zina dan rogol dengan menyiarkan lakaran kartun seperti ini.

“Utusan Malaysia juga sewajarnya layak diisytiharkan sebagai akhbar biadab yang paling bangsat di Malaysia di atas penyiaran lakaran kartun ini,” katanya.

Solanya mana menteri agama?

Pada saya, lidah rasmi Umno itu buatlah apa saja sama ada menghina manusia atau menghina Islam atau menghina Allah sekalipun, ia tidak akan diambil apa-apa tindakan. Kerna apa saya kata begitu? Kerana ia hak milik mutlak Umno dan sudah tentu dijamin oleh survivalnya oleh Umno tanpa dapat disentuh oleh sesiapa.

Sebutlah apa saja kebiadaban dan keceluparan Utusan, cubalah bangun semua pihak selain daripada Umno menuntut dikenakan tindakan, semuanya tidak akan berhasil.

Kerana apa? Sudah tentu kerana ianya amat dilindungi oleh Umno. Bahkan di Utusan duduknya jentera gerak saraf, propaganda dan media Umno. Segala berita dan ulasan yang diangkat merupakan agenda yang direncana oleh jentera Umno secara psikologi.

Kenyataan ini didedahkan sendiri oleh bekas pengarang kanan Utusan, Hata Wahari.

Jadi bagi sesiapa yang mahu membaiki Utusan, lupakanlah, selagi belum dapat memisahkan antara Umno dengan Utusan.

Saranan saya ialah, mulai sekarang adakan road-show bagi mendedahkan kejahatan konspirasi Umno-Utusan yang mahu meusnahkan akidah umat Islam!

No comments:

Post a Comment