Tuesday, June 7, 2011

RPK lebih sesuai dengan parti KITA

Akhbar Sinar Harian hari ini menyiarkan hasrat dan rayuan bloger yang pernah menggemparkan negara dengan isu-isu sensasi seperti pembunuhan Altantuya, Raja Petra Kamarudin (RPK), yang berharap dapat bergandingan dengan PAS dalam Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Tuan punya blog Malaysia-today itu dianggap ‘belot’ kepada perjuangan Datuk Seri Anwar Ibrahim kebelakangan ini. Bercakap di atas kapasitinya sebagai Pengerusi Pergerakan Kebebasan Sivil Malaysia (MCLM), Beliau berkata, barisan kepimpinan baru Pas dilihat dapat menguatkan kerjasama antara Pakatan Rakyat.

“Kami berharap dapat bekerjasama dengan PAS dalam PRU akan datang kerana parti ini dengan maksud untuk memulihkan keadilan dan kesaksamaan untuk semua rakyat Malaysia.

“MCLM dengan ikhlas mengucapkan tahniah kepada PAS sempena berakhirnya Muktamar sekali gus menawarkan harapan besar untuk rakyat,” katanya dalam satu kenyataan media bersama Presiden MCLM, Haris M Ibrahim.

Oleh kerana terlalu lama ‘lari’ keluar negara kerana ‘diburu’ oleh pihak berkuasa, RPK barangkali terlupa bahawa PAS mempunyai hubungan kerjasama dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR). Barangkali beliau tidak sedar bahawa adat bersetia kawan, ialah pantang mengkhianati rakan.

RPK yang lari kerana dikatakan mahu ditangkap itu, menyambut baik kenyataan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang dalam ucaptamanya sempena Muktamar lalu bahawa masyarakat majmuk adalah sebahagian daripada seruan politik dalam Islam.

“Kami yakin saf kepimpinan baru ini akan membawa PAS mencapai matlamat dianjurkan dalam pesanan Presiden parti, seterusnya memainkan peranan lebih besar dalam memperkukuhkan gabungan Pakatan Rakyat.

“PAS juga mempunyai kewajipan untuk membersihkan politik dari perkara menjijikkan seperti rasuah, politik wang, fitnah, perkauman, penipuan dan segala macam hal yang memalukan,” katanya.

Memang itulah perjuangan PAS selama ini dan dasar tersebut tidak pernah berubah.

Baru-baru ini RPK cuba ‘membersihkan’ Datuk Seri Najib daripada isu Altantuya dengan kenyataan yang disiarkan melalui TV 3. Kenyataan wawancara tersebut dianggap ramai sebagai ‘menikam Anwar dari belakang’.

Oleh kerana RPK pernah menyokong perjuangan PKR dulu, maka adalah dirasakan lebih baik jika beliau berganding dengan parti KITA pimpinan Datuk Zaid Ibrahim.

Kerana dalam KITA terhimpun kebanyakannya lepasan PKR yang masih mencari hala tuju perjuangan.

No comments:

Post a Comment