Thursday, June 30, 2011

Solat Hajat seluruh negara mohon keselamatan

“Kenapa tidak diadakan Solat Hajat dan bermunajat kepada Tuhan secara besar-besaran di seluruh negara semoga dilembutkan hati polis?,” soal seorang Ustaz yang berkelulusan dari Mesir mengenai situasi tegang sehari dua ini berikutan amaran polis untuk mematahkan habis-habisan perhimpunan sejuta rakyat Bersih 2.0 Julai ini.

Ustaz tersebut berhujah demikian setelah katanya, tidak ada langsung peserta himpunan beragama Islam yang cuba mengambalikan urusan besar itu kepada Tuhan sekurang-kurangnya bagi meningkatkan kekuatan psikologikal dan spiritual.

Seperti yang dijelaskan kepada umum, bahawa perhimpunan aman tersebut halal di sisi undang-undang dan perlembagaan. Dakwaan-dakwaan sumbang seperti diresapi komunis, agenda asing dan membawa huru-hara itu datangnya kemudian sebagai tohmahan yang tidak pernah dibuktikan.

Pihak polis, melalui media menjelaskan akan membendung habis-habisan perhimpunan aman itu. Sebagai pasukan yang lengkap dengan persenjataan dan meriam air, sudah tentu tidak ada siapa yang boleh melawan mereka kerana peserta himpunan yang hadir datang dengan tanpa senjata melainkan berbekalkan keazaman mahu melihat negara ini menikmati demokrasi sebenar.

Mereka ke Kuala Lumpur bukan untuk berperang atau menggulingkan kerajaan.

“Ramai orang lupa bahawa polis juga manusia biasa, mereka ada hati dan perasaan. Tapi oleh kerana arahan bertugas oleh pihak yang menguasai mereka, maka sebagai pasukan beruniform mereka terpaksa patuh kepada arahan penguasa mereka.

“Tetapi di sebalik semua itu kita kena sedar dengan kekuatan yang Maha Agung yang mampu mengubah hati-hati manusia. Allah juga mampu menghantar ‘tentera’nya seumpama angin ribut, gelombang laut, halilintar dan sebagainya.

“Maka bagi yang beragama Islam, memohonlah pertolongan kepada Allah dengam Solat dan kemudiannya bersabar,” khutbah Ustaz tadi.

No comments:

Post a Comment