Saturday, June 4, 2011

Perginya sebutir mutiara... Ustaz Ghazali Hasbullah

Oleh ALWI MUDA

Pendakwah terkenal dengan kegigihannya, Ustaz Ghazali Hasbullah meninggal dunia jam 10 malam semalam (2 Jun) di Hospital Selayang akibat sakit tua.

Allahyarham semasa hayatnya bertugas sebagai guru agama dengan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) lebih 20 tahun dan akibat kelantangan beliau menegur ketidak-adilan, beliau pernah ditahan ISA pada 1980an.

Menurut cucu sulungnya, Abdullah Omar, datuknya berusia lebih 70 berasal dari Bagan Datoh, Perak berdakwah sehingga akhir hayatnya kerana dua hari sebelum jatuh sakit, beliau berceramah akhir di Johor.

Allahyarham meninggalkan dua isteri; Puan Asiah Johari, 60an, dan Puan Norhafizah, 40an, anak (13), sulung dalam usia 43 dan bongsu sekitar 20an, cucu (60) dan dan cicit (30).

Semasa hayatnya, beliau dikenali dengan ketegasannya dalam menyampaikan kuliah secara telus tanpa rasa takut. Malah hilang rasa gerunnya kepada sesiapa sahaja kepada Allah menyebabkan beliau pernah ditahan ISA menurut beberapa ustaz.

Usaha beliau menyampaikan kuliah tidak sahaja kepada Lembah Klang malah ke mana sahaja sehingga utara dan selatan bagi membolehkan beliau menyampaikan ilmu Islam dan mencari dana bagi Darul Atiq dalam masa yang sama.

Darul Atiq, sebuah tempat pengajian ilmu disamping pemulihan akhlak serta perlindungan kepada anak yatim dan ibu tunggal diasaskan oleh Arwah semasa muda bersama isteri beliau. Asal hanya didirikan sebuah pondok buluh untuk berteduh dan seterusnya berkembang menjadi pondok menjadi tempat mereka dahagakan ilmu Islam dan praktikalnya.

Sepanjang mengenali beliau, cukup dikenali sebagai orang yang makbul doanya. Mungkin mengenai amalannya antara lain tidak pernah gagal meninggalkan solat malam seminimum 60 rakaat setiap malam yang diamalkan berpuluhan tahun.

Jenazah disolatkan di Perkampungan Islam Darul Atiq yang didirikannya sendiri pada jam 10 pagi dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Masjid Jamek Rasa.

Bagi Kembara Sufi, kehilangannya bermakna hilangnya satu mutiara berharga yang pernah menjadi idola satu ketika dahulu. Almarhum Ustaz Ghazali Hasbullah adalah guru yang mula-mula membawa Kembara Sufi di atas landasan Islam sejak 1980an. Di mana sahaja Allahyarham berceramah di Terengganu, pasti Kembara Sufi sampai dengan basikal tuanya. Masih lagi tersimpan lembaran-lembaran zikir dan doa yang diedarkan oleh allahyarham dalam setiap kuliah beliau. Semoga rohnya bersemadi bersama-sama para solihin, amin...

Al Fatihah untuk guruku tercinta...

No comments:

Post a Comment