Wednesday, June 22, 2011

Siapa berani usik Brahim Ali?

Ada dua perkara yang menarik apabila membaca kenyataan Presiden kumpulan pendesak Melayu (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali di lobi parlimen semalam.

Pertama, betapa pengecutnya oportunis penghidap sakit jantung itu apabila membuat ‘pusingan u’ menafikan kenyataan beliau sebelum itu ketika berhimpun.

Kedua, Ibrahim selaku pengampun nombor satu Umno merasa terus selesa kerana yakin tidak akan diapa-apakan oleh pihak berkuasa.

Pada himpunan petang Ahad membakar gambar ketua Bersih 2.0 Datuk Ambiga, Ibrahim membayangkan mungkin akan belaku huru-hara dalam negara seperti peristiwa 13 Mei (1969) dulu. Justeru Ibrahim mengugut kaum Cina supaya tinggal dalam rumah.

“Cuba bayangkan jika berlaku huru-hara... jika himpunan Bersih 2.0 tidak dibatalkan, saya percaya kaum Cina perlu simpan bekalan makanan. Ya, apa sahaja boleh berlaku. Dan saya minta agar polis mengambil apa sahaja tindakan dan gunakan kuasa mereka untuk bertindak,” katanya pada pelancaran perhimpunan Gerak Aman di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru.

Kenyataan provokasi yang amat perkauman itu membuatkan Ahli Parlimen Pasir Mas yang gemuk pendek itu dikecam hebat. Sementara MCA Indera Mahkota dan beberapa pihak lain membuat laporan polis.

Kenyataan rasis dan ugutan itu seolah-olah membayangkan Ibrahim sanggup bercucuran darah demi perjuangan Perkasa.

Namun kenyataan media Ibrahim di lobi parlimen semalam sudah berbelit-belit apabila mengatakan himpunan Bersih 2.0 adalah antara Melayu dengan Melayu. Jadi bagi mengelakkan bangsa lain terheret, beliau kata lebih baik bagi orang Cina duduk di rumah.

Beliau, malah mendakwa dan menyalahkan media yang kononnya tersalah petik kenyataannya.

Langkah beliau mula kelihatan goyah terundur, pada waktu belum pun lagi Bersih 2.0 bermula.

Sementara itu banyak pihak juga melihat Ibrahim begitu selesa meniupkan api perkauman selama ini kerana yakin bahawa dengan posisinya sebagai pendokong Umno secara pihak ketiga, beliau tidak akan diapa-apakan.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz pernah mengesahkan demikian.

Ibrahim, sama juga dengan Utusan, dilindungi Umno sebagai pihak berkuasa daripada sebarang ‘sentuhan’. ‘Lesen besar’ inilah yang digunakannya untuk mengherdik dan menyalak sesiapa saja, bagi pihak Umno!

Maknanya, Ibrahim dengan kedudukan ‘istimewa’ itu tidak akan dikenakan apa-apa tindakan walaupun di bawah Akta Hasutan. Pun begitu, Brahim tiba-tiba boleh menjadi pengecut apabila banyak pihak menuding ke arahnya.


No comments:

Post a Comment