Monday, June 27, 2011

Taktik terbaru Umno melawan ceramah PAS

Jika pada tahun-tahun 1960-an, ceramah PAS di Pahang biasanya diganggu secara terus oleh ‘pemuda tahan lasak’ Umno ketika itu dengan melintangkan batang pokok di tengah jalan, memancetkan tayar orang PAS, mengupah samseng membuat bising, ugut atau sabotaj tuan rumah dan sebagainya.

Namun begitu setelah PAS berkembang pesat, lain pula taktiknya walaupun tujuannya sama. Terbaru, ketika PAS mengadakan ceramah di Jengka 3 baru-baru ini upahan Umno telah mengambil kesempatan menyelitkan video lucah (yang mereka dakwa melibatkan tokoh pembangkang) di wiper kereta-kereta pendengar yang hadir. Bilangannya mungkin ratusan!

Perkara tersebut diberitahu oleh seorang pejuang peneroka, Pak Hashim. Pada malam tersebut penceramah PAS terdiri daripada Mazlan Aliman, Datuk Fauzi Rahman, Tuan Guru Haji Baqi Othman dan Syed Ali Badaruddin.

Sementara di beberapa kawasan tanah rancangan lain upahan Umno mengambil inisiatif memasang poster mengutuk kedatangan Mazlan Aliman, dan di antaranya menyebut: “Felda telah sediakan rumah dan tanah kami generasi kedua”. Begitulah kenyataan baghal lagi dibaghalkan oleh upahan Umno.

Di beberapa tempat seperti Felda Sungai Retang, YB Umno sendiri memberikan wang tajaan sebanyak RM2,000 untuk mengadakan pesta karaoke di lokasi berhampiran dengan tujuan mengganggu ceramah PAS.

Inilah rupa cara tamadun Umno dalam melayan lawan politik mereka dalam sebuah negara demokrasi yang mereka telah kuasai dan perguna semua saluran media dan agensi kerajaan.

Demikianlah masa telah berlalu dan berubah, namun Umno tetap samseng dulu, kini dan...

No comments:

Post a Comment