Sunday, February 3, 2013

Ingatkah Nasha dua Tuan Guru hampir berpecah kerana mempertahankannya?

Bekas Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa, tiba-tiba menjadi begitu popular dan kerap mendapat tempat di muka depan media Umno. Lihat, bagaimana seseorang ahli PAS boleh popular apabila diambil tindakan. Bahkan dijadikan ‘peluru’ untuk menembak jamaahnya sendiri!

Saya tidak membaca penuh apa yang dikeluhkan oleh Ustaz Nasha kepada media Umno, cuma pada tajuk besarnya beliau ada mengatakan kecewa dengan penyingkirannya dari Majlis Syura Ulamak, merasa dizalimi dan tidak akan keluar PAS kerana mahu pastikan PAS kekal di landasan perjuangan sebenar

Kita faham kekecewaan Nasha apabila beliau dipecat dari Majlis Syura, sehingga merasa seolah-olah dizalimi. Sesiapa pun begitu. Tetapi knapa baru sekarang, sedangkan beliau tahu ponteng mesyuarat tanpa sebab berisiko untuk digugurkan? Bukankah itu termaktub dalam Perlembagaan PAS?

Di sebalik kekecewaannya, pernahkah agaknya beliau bertanya, apakah 1,000,000 ahli dan penyokong PAS tidak kecewa dengan tindakannya ‘membontot’ Najib ke hulu ke hilir? Sedarkah Nasha, luluh hati penyokong dan pendokong PAS kerana jauh di ceruk-ceruk kampung, Umno mempermainkan gambarnya bersama Najib bagi meragu-ragukan mereka dengan PAS?

Penat dan tercungap-cungap ketua-ketua Cawangan PAS menjawap propaganda Umno yang melibatkan bekas Timbalan Presiden dan ahli Majlis Syura itu? Mungkin oleh kerana Nasha berada di puncak kerana ‘diangkat’ oleh Almarhum Ustaz Fadzil Noor dahulu, maka beliau idak faham sepak terajang di peringkat akar umbi.

Baru-baru ini dalam satu program di Temerloh, Wan Nik Wan Yusof menceritakan bagaimana bagaimana PAS Kelantan terpaksa berhempas pulas mengambil alih tugasan wakil rakyat di kawasan yang dimenangi Nasharuddin atas tiket PAS, iaitu Parlimen Bachok. Difahamkan, sejak kalah kepada Mohamad Sabu, beliau tidak lagi turun kawasan di menanginya itu. Sedangkan beliau masih wakil rakyat dan menerima gaji? Apakah ini tidak mengecewakan pendokong dan penyokong PAS? atas tiket PAS, iaitu Parlimen Bachok. Apakah membontot Najib lebih mulia sifatnya berbanding dengan memenuhi tugasan sebagai wakil yang dipilih rakyat?

Apabila Nasha mengatakan tidak akan keluar PAS kerana mahu pastikan PAS kekal di landasan perjuangan sebenar. Itu kita boleh pertikaikan. Orang yang mengetahui tentang bai’ah calon-calon PAS pasti tahu bahawa mereka dikehendaki berbai’ah. Cakaplah apa yang orang nak cakap, tetapi dengan izin Allah, bai’ah itulah yang telah mempertahankan kerajaan PAS Kelantan walaupun bermajoriti satu kerusi! Bai’ah itulah yang membezakan wakil rakyat PAS dengan parti lain kerana mereka tidak melompat macam katak!

Tidak manis rasanya jika saya dedahkan apakah isi bai’ah itu, tetapi cukup saya katakan, orang ‘meleleh air liur’ untuk menyeberang ke arah Umno lebih suka dipecat daripada mereka sendiri keluar PAS!

Di sebalik semua itu, saya ada perkara yang suka tidak suka, mesti diungkit di sini. Nasha tidak sedar bahawa hasil daripada usahanya dan Dr Hasan Ali bertemu pihak Umno sejurus selepas PRU 2008, telah membawa parti hampir pecah dua? Lupakah Hasil pertemuannya itu Dato’ Seri Tuan Guru Presiden Abdul Hadi Awang telah terpalit dan terpaksa menanggung isu ‘kerajaan perpaduan’.

Paling menyeramkan bulu roma, ialah hasil cerita dongeng ‘kerajaan perpaduan’ itu dua Tuan Guru pimpinan PAS hampir ‘berpecah’ dan bertembung bersama penyokong masing-masing!

Ingatkah Nasha, Tuan Guru Nik Aziz pernah menulis dalam blognya pada satu masa dulu, mahu diadakan ‘mesyuarat agung luar biasa’ mahu memecat Presiden PAS kononnya kerana mahu menubuhkan kerajaan perpaduan yang diusahakan Nasha? Tidakkah itu semunya gara-gara usul mempertahankan Nasha dalam isu ‘kerajaan perpaduan’?

PAS juga sudah serik dan penat berpecah kerana isu Erbakan – Erdogan.

Nasha juga perlu ingat, bahawa ahli-ahli PAS terpaksa berkorban ‘mengalahkan’ ‘Perlembagaan Bergerak PAS’ iaitu Ustaz Hasan Shukri bagi mengharapkan pembaharuan dibawa ulamak profesional PAS itu selaku Timbalan Presiden PAS yang baru.

PAS telah banyak berkorban untuk Nasha, harap Nasha sedar itu kerana jika tidak dicalonkan dalam PRU nanti, bukannya bermakna dunia akan kiamat!


No comments:

Post a Comment